Zašto muzika u Lisinskom nema dodanu vrijednost, a u Močvari ima?!

5106

Pobuna rock-promotora!

Naime, isti okupljeni oko Udruge Promo javno su iskazali nezadovoljstvo i protest protiv nedavno objavljenih skandaloznih rezultata dodjele javnih sredstava za glazbene programe od strane Ureda za kulturu grada Zagreba i Ministarstva kulture Republike Hrvatske, a također i protiv dosadašnje dugogodišnje prakse dodjeljivanja navedenih sredstava istom uskom krugu institucija i organizatora. Također Udruga Promo se zalaže da se odlučivanje gradskih i državnih institucija odvija sukladno pozitivnoj praksi Europske unije.

Svoju pobunu su potkrijepili argumentom: “Istraživanje glazbenih potreba i preferencija, provedeno od agencije Ipsos Puls u listopadu 2014. na reprezentativnom uzorku, pokazalo je da 80% građana grada Zagreba i Republike Hrvatske kao svoju javnu kulturnu potrebu u glazbi navodi koncerte kvalitetne suvremene autorske glazbe (koja se u širem smislu naziva rock glazbom uz sve moderne izvedenice), no bez obzira na to Vijeća za glazbu pri Ministarstvu kulture i Gradu Zagrebu takve programe i koncerte u potpunosti isključuju iz sustava javnog financiranja glazbene djelatnosti”.

Prevedeno na hrvatski, gradski budžet Grada Zagreba za rock svirke iznosi okruglu brojku od – nula kuna! I još gore, prijeti opasnost da idućih 7 godina taj proračun bude isti, jer se 26. ožujka izglasava Strategija kulturnog i kreativnog razvitka za period od 2015. do 2022. Rocka i pripadajućih izvedenica u tom dijelu – nema.

Sukladno važećim pravilima, Grad Zagreb stimulira KD Vatroslava Lisinskog, Koncertnu direkciju Zagreb, i Zagrebačku filharmoniju sa 60 milijuna kuna godišnje. Sukladno istim pravilima, koncert Škore u Lisinskom je donio upravo 0% PDV-a državi, kao i koncert Madre Badesse, i kao što će to učiniti koncert Jacquesa Houdeka, dok će se od koncerta Davida Gilmoura u Puli uredno sliti 13 % PDV-a od ulaznica.

Razlika je u slijedećem: sve što organizira Lisinski (kao institucija u gradskom vlasništvu), računa se PDV od nula posto. Amiru Medunjanin u Lisinskom 15. ožujka je organizirao privatnik, na koji je morao platiti PDV. S druge strane, KDZ je između ostalih organizirala koncerte Marianne Faithfull i Joan Baez. Njihova organizacija – 0 kuna od PDV-a.

Muziku podržava

Privatni organizator – PDV 13%. A da privatnici katkad višestruko pomognu državi, vidi se iz najave pulskog koncerta Davida Gilmoura.

Gilmourov koncert u Puli je velika vijest u glazbenom svijetu (početak turneje, prve nakon 9 godina u Hrvatskoj!), velika je prilika za produžetak turističke sezone, dodatan PR za Hrvatsku i tako dalje. Hoće li organizatorima ovog koncerta Republika Hrvatska, unatoč očitim koristima za nju oprostiti PDV od ulaznica? Little tomorrow… Dodajmo po svim kriterijima uspješne koncerte istinskih bardova kao što su Bob Dylan i Leonard Cohen, pa ćete dobiti da je kultura u očima hrvatskih činovnika koji se bave kulturom nešto drugo nego od onog što obično percipiramo.

A možda je problem u perspektivi. Što ako se zapravo računa da ono što je u Lisinskom nema dodanu vrijednost, za razliku od koncerata Marka Lanegana, Morrisseya ili Franza Ferdinanda. Ako ima dodanu vrijednost, onda se može obračunati porez, pa nije čudo što se na koncerte Boba Dylana, Cohena, U2, Stinga, pa i rasprodanih Pipsa (u Domu sportova), također rasprodane Dubioze (u Domu sportova)… Ako nema vrijednosti, nema poreza.

Iz toga ide jasna računica, da je cilj Lisinskog promocija nečeg što nema vrijednosti. A drugi je zaključak da se nekada Dylana i društvo cijenilo i više, jer im se računalo 25% PDV-a. Nije fer da se Dylanu smatra da ima dodanu vrijednost, a da Joan Baez nema.

Ljudima okupljenima oko Udruge Promo svakako treba pomoći da rade posao koji, kako su već sada pokazali, rade dobro i šteta je da ljudi ovdje, u Zagrebu i u Hrvatskoj, koji dobro naprave svoj posao ga ne mogu raditi i dalje, jer ono što rade ima vrlo opipljivu vrijednost.

Različitost glazbene ponude ima svoju jasnu ekonomsku isplativost, a statistički podatak agencije Ipsos Puls unatoč nekim ogradama sugerira da je rock muzika sa svim svojim izvedenicama i inačicama debelo diskriminirana. Daljne diskriminiranje je samo pucanj u nogu kulturno-turističkoj ponudi Hrvatske, i isto tako snažno stimuliranje kulturno-turističke ponude susjednih zemalja.

AC/DC gostuje kraj Graza u ‘nekom malom mjestu’ u svibnju? Što ima Austrija, a nema Hrvatska da se taj isti AC/DC nije mogao dovesti u Hrvatsku? U svibnju će doći ljudi na koncert (posljednji koncert u Beču na Stadionu Ernst Happel bio je rasprodan, dakle, čisti zicer) i usput lijepo napuniti lokalni i državni proračun.

Bob Dylan dolazi u Ljubljanu, zadnji zagrebački koncert mu je bio jako dobar i dobro posjećen, mogao bi doći opet. Van Morrison u Beču i Bresciji? Sve se to moglo dovesti u Hrvatsku i od boravišnih pristojbi (neki bi ljudi došli prenoćiti, jel?), porasta korištenja autocesta, porasta prometa u restoranima i drugih usluga, dobilo bi se puno više od onih 13% PDV-a od ulaznica koje organizatori moraju platiti.

I ako ne uspije ova inicijativa Udruge Promo, treba pokrenuti novu, a to je da na svaku ulaznicu u organizaciji privatnika ide napomena: “Kupnjom ove ulaznice pomažete državi s 13% PDV-a jer država cijeni da ova glazba ima dodanu vrijednost“. S obzirom na iskazano domoljublje u Hrvatskoj, siguran sam da će na taj način privatni organizatori postići bolju prodaju.

0 Shares
Muziku podržava