Jedno razočarenje, jedno iznenađenje

    2919

    Berliner Philharmoniker / Sir Simon Rattle

    Mussorgsky, orch. Ravel: Pictures at an Exhibition

    Datum izdanja: 01.01.1970.

    Izdavač: EMI / Dallas Records

    Žanr: Klasika

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Promenade
    2. Gnomus
    3. Promenade
    4. The Old Castle
    5. Promenade
    6. Tuileries
    7. Bydlo
    8. Promenade
    9. Ballet of the Unhatched Chiks
    10. Samuel Goldenberg and Schmuyle
    11. The Market at Limoges
    12. Catacombae
    13. Cum mortuis in lingua mortua
    14. The Hut on Fowl’s Legs
    15. The Great Gate of Kiev
    16. Allegro
    17. Scherzo: Prestissimo-Allegretto
    18. Andante
    19. Finale: Allegro

    31. prosinca 2007. godine Berlinska filharmonija, pod dirigentskom palicom Sir Simona Rattlea, održala je novogodišnji koncert. Na repertoaru su se našle uvijek popularne “Slike s izložbe” Modesta Mussorgskog te 2. simfonija i “Polovetsian Dances” Aleksandra Borodina.

    Taj gala koncert emitirale su njemačka, austrijska i japanska televizija. Našli su se tamo i mikrofoni EMI Classicsa koji su snimili tu svečanu prigodu i izdali je na CD-u.

    Modest Mussorgsky (1839-1881) započeo je svoju vojnu karijeru, ali ju je zbog glazbe napustio. Na to se odlučio nakon što je upoznao Milija Balakireva i Aleksandra Borodina, koji su u njemu probudili nacionalnu svijest, ali ga i potakli da u tom smislu sklada glazbu zasnovanu prvenstveno na ruskim napjevima i folkloru. 1874. godine, nakon smrti prijatelja, slikara i arhitekta Victora Hartmanna, održana je izložba Hartmannovih akvarela i crteža u Sanktpeterburškoj umjetničkoj akademiji.

    U njegovu čast, Mussorgsky je o toj izložbi skladao opsežno djelo za klavir. U njemu je zvukovno oživio motive Hartmannovih najboljih platna. Serge Koussevitzky 1922. godine naručio je orkestraciju “Slika s izložbe” od Mauricea Ravela. Od svoje premijere nadolazeće godine, to živopisno orkestralno djelo postalo je nezaobilazni dio repertoara virtuoznih svjetskih orkestara i dirigenata, ali i vječni miljenik publike.

    Muziku podržava

    Iskreno, Ravelova orkestracija “Slika s izložbe” ipak ne doseže Mussorgskiev original. Iako bi netko mogao pomisliti kako je spektar boja samog klavira oskudniji u odnosu na onaj koji se može postići cijelim simfonijskim orkestrom, ima nešto daleko pronicljivije u orginalnoj klavirskoj partituri, nego što je to slučaj kod Ravelove obrade.

    Ipak, ako i okrivimo Ravela za zvukovni svijet ove orkestralne verzije, Sir Simon Rattle i Berlinska filharmonija svakako da nisu u svom najboljem izdanju. Dapače, mogli bismo steći dojam kako slušamo ‘zagrijavanje’ prije samog velikog događaja.

    S druge pak strane, Rattleova vizija Borodinove 2. simfonije, sasvim je druga priča. To je djelo nepresušan izvor boja, života i momenata, a interpretacija Berlinske filharmonije i Simona Rattlea teško da može biti uvjerljivija i posvećenija nego što jest. Ovdje napokon možete osjetiti da orkestar svira rusku glazbu, a sve vezano za njihovu svirku miriši na stil koji njihov ugled i pretpostavlja.

    Aleksandar Borodin (1883-1887) bio je skladatelj i profesor kemije na Medicinskom fakultetu u Sankt Peterburgu. Upoznao je Balakireva 1862. godine te je, dirnut njegovim nacionalnim žarom, postao kolegom i članom “Petorice”, posvećujući svoj život i glazbi i kemiji. Borodinova 2. simfonija je, kao uostalom i opera “Knez Igor”, nabijena nacionalnim duhom. U njoj Borodin koristi i tematski materijal iz spomenute opere, na kojoj je radio dugi niz godina. Skladana između 1871. i 1876. godine, 2. simfonija premijerno je izvedena 1877. Borodin je operu “Knez Igor” počeo skladati još 1869., ali je ona ostala nedovršena u vrijeme njegove smrti 1887.

    Sir Simon Rattle dirigira Berlinskom filharmonijom i njen je umjetnički ravnatelj od 2002. godine, a njegova suradnja s izdavačkom kućom EMI seže u daleke sedamdesete godine prošloga stoljeća. Upravo je ta suradnja rezultirala mnoštvom novih i nagrađivanih izdanja.

    Ovaj CD je na mnogo načina tipičan za Sir Simona Rattlea: glavno djelo na CD-u je ono što ga prodaje i u kontrastu je s drugim, manje znanim djelima. Na njega dirigent usmjerava svu pažnju, a ne na ‘ratnog konja’.

    Jednostavnije, cover albuma navodi nas na mišljenje kako kupujemo snimku “Slika s izložbe” Modesta Mussorskog, koju samo upotpunjuje Borodinova 2. simfonija, ali izvedba Borodinove simfonije je daleko uvjerljivija i kvalitetnija.

    U svakom slučaju, da nije tog iznenađenja iz pozadine, ne bi ostalo mnogo razloga zašto poslušati baš ovaj album.

    Muziku podržava