Movement: BBC Radio 1 Peel Sessions 1977-1979
Izdavač: EMI / Dallas Records
Žanr: Punk, Reggae, Rock, Ska, Synthpop
Naša ocjena:
Popis pjesama:
Kompilacija “Movement: BBC Radio 1 Peel Sessions 1977-1979” u sebi sadrži dvije priče.
Prva priča je o društveno-kulturno-glazbenom pokretu koji je krajem
sedamdesetih zahvatio Veliku Britaniju odakle se proširio na cijeli
svijet. Riječ je naravno o punku i njegovom mlađem bratu, novom valu.
Kompilacija je organizirana tako da su slični izvođači grupirani zajedno. Prvi disk je tako više okrenut punku (i pub-rocku), a drugi onome što je iz njega nastalo, post-punku, odnosno novom valu. Novi val je doduše izraz koji se upotrebljava kako bi se obuhvatilo mnoge popularne glazbene stilove toga doba. U novi val ubrajaju se synth-pop, punk-rock, reggae, ska-punk, dakle gotovo svi popularni pravci s prijelaza ’70-ih u ’80-e. izuzev disca i heavy metala (naravno, daleko od toga da novovalni izvođači nisu flertovali i s njima).
Stilskoj raznolikosti usprkos, slušajući kompilaciju ne može joj se poreći ujednačenost. Očito je da su svi ti izvođači dijelili isti senzibilitet i pripadali istoj sceni premda su svirali različite vrste glazbe. Očita je i razlika između prvog i drugog diska. Premda kompilacija obuhvaća samo tri godine, primjetno je da su izvođači koje svrstavamo u novi val postali mnogo ozbiljniji i odvažniji, kako u istraživanju neistraženih glazbenih teritorija tako i u porukama koje su postale angažiranije i radikalnije.
Tu su Killing Joke sa svojim urbano-tribalno-militantnim plesom, kao i eksperimentalni pop tonovi Public Image Limited. The Human League s mračnim synth-popom “Being Boiled” demonstriraju da su u svojoj ranoj inkarnaciji bili bliskiji Depeche Mode kakve znamo nego su to bili sami Depeche Mode u svom početku, a slično zvuče i Orchestral Manoeuvres In The Dark.
Simple Minds su pak u svojoj ranoj fazi bili pod očitim utjecajem Roxy Music, a čak i prije globalne slave i hitova odskaču od svojih kolega na kompilaciji ‘popističnijim’ i muzikalnijim zvukom koji ipak još uvijek nije dobio blještavu glazuru produkcije iz osamdesetih kakvu će kasnije dobiti.
Zapravo, na ovoj kompilaciji nalaze se zametci čitave glazbe ’80-ih – dance-pop novi romantičari, darkeri, gotičari, ska-punkeri i college-rock alternativci – svi oni svoj nastanak dijelom duguju upravo bendovima sa ove kompilacije.
Kraj kompilacije rezerviran je za plodove poznate ljubavi punka i reggaea. Steel Pulse i Aswad ponajbolji su britanski roots reggae bendovi, no najimpresivniji su ipak UB40. Prije nego što su postali cover bend koji svira pitome i romantične reggae obrade, UB40 bili su reggae bend s uličnim kredibilitetom čiji su angažirani tekstovi mogli ponuditi ‘hranu za misli’, popraćenu fascinantnim autorskim reggae melodijama. The Special A.K.A. (aka The Specials), Madness, The Selecter i The Beat čitavu stvar zaključuju u nešto lakšem i duhovitijem tonu, sa zabavom na pameti prije protesta.
Nemoguće je ne uočiti neke izostanke na kompilaciji. U prvom redu to se odnosi na The Clash i The Sex Pistols, a nema ni The Fall, omiljenog benda Johna Peela kome pripada druga priče ove kompilacije.
John Peel bio je dugogodišnji DJ BBC Radija 1 koji je u svojim ‘sessionima’ skoro 40 godina puštao živu studijsku svirku uglavnom mladih bendova. Nije da je ovo prva kompilacija koja nosi ime “Peel Sessions”, niti se Peelov rad poklapa s punkom – on je na BBC došao već deset godina ranije – međutim ova kompilacija možda bolje od ijedne druge demonstrira kakvo je uho za talente Peel imao.
Većini bendova koji se nalaze na ovoj kompilaciji Peel je dao priliku u njihovim samim početcima, prije ili negdje oko doba objavljivanja prvog albuma, a većina od njih ostvarila je kasnije respektabilne karijere, neki i globalnu popularnost.
Ako vam je John Peel dao zeleno svjetlo, to je bila gotovo službena potvrda da nešto vrijedite, a Peel je imao neumorne uši i vrlo širok glazbeni ukus, ponajprije, ali ne isključivo, okrenut tzv. undergroundu i neafirmiranim bendovima.
Peel je često, naročito u doba punka, u svom programu puštao glazbu od koje se glavešinama iz uprave BBC-a dizala kosa na glavi, no već tada je pametno zaključio da na javnoj radioteleviziji ipak ima više slobode nego što bi imao da prijeđe na neku komercijalnu radio postaju.
U Hrvatskoj tada možda ne bi razumjeli što je htio reći, no danas kad i mi živimo po pravilima kapitalizma jasno nam je da je Peel bio u pravu. Kad se stvari tako promotre čini se da se od toga doba nije mnogo toga promijenilo, no punkeri ipak jesu promijenili svijet, samo možda ne u tolikoj mjeri i ne na onaj način na koji su se nadali. “Movement” je stoga odličan uvid u posljednju stvarno veliku društveno-glazbenu revoluciju 20. stoljeća.