Čudesan domet, čak i za ovakav duet

    1838

    Chick Corea & Gary Burton

    The New Crystal Silence

    Datum izdanja: 18.02.2008.

    Izdavač: Concord / Aquarius Records

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Duende
    2. Love Castle
    3. Brasilia
    4. Crystal Silence
    5. La Fiesta
    1. Bud Powell
    2. Waltz For Debby
    3. Alegria
    4. No Mystery
    5. Senor Mouse
    6. Sweet and Lovely
    7. I Love You Porgy
    8. La Fiesta

    Nikakvo čudo da su dvojica majstora, nakon tolikih godina uspjeha, do kosti sigurni u sebe: pa ipak, nazvati novi CD tako da ime direktno upire na njihov najpoznatiji zajednički rad, album što je k tome prerasao u svojevrsni zaštitni znak etikete na kojem je objavljen (ECM) i to prije ravno trideset i pet godina – delikatan je potez čak i za njih.

    Snimka “Crystal Silence” (1972), naime, po mnogočemu je temeljna i presudna za duet Chicka Coree i Garya Burtona. Riječ je o njihovom prvom zajedničkom albumu, što je odmah po objavljivanju digao buru o kojoj teško da su obojica i sanjali.

    Da atmosfera i prostor mogu biti jednako snažno sredstvo improvizirane glazbe kao ton i šum, znalo se odavno – ali da tišina može biti tako ključna, a melodija efektna čak i ako je ta ista tišina drobi u puke lirske fragmente, ukazalo se u punom snazi možda tek upravo na ovoj ploči.

    Dodatna važnost ležala je i u nanovo otkrivenoj silini i potencijalu međuigre klavira i vibrafona, pomalo zaboravljenoj stavci u free- i fusion-revoluciji; stoga nije zapravo ni čudo što je suradnja Coree i Burtona odmah pozdravljena kao istinska novost tzv. mainstream jazza, dobivši pozornost koja otada ne jenjava. Tome, dakako, pridonosi i činjenica da dvojac razmjerno rijetko svira i snima zajedno, kao i da su obojica među svjetski najpoznatijim i najpriznatijim jazzerima.

    Muziku podržava

    No, sve nabrojano dolazi tek iza nepobitne činjenice, da je “Crystal Silence” izvrsno izdržao test vremena, prerasavši tijekom godina u gotovo eponimnu ploču i svojevrsnu vrhunsku ‘pokaznu kartu’ ovog dueta.

    Sada, tri i pol desetljeća kasnije, isti taj duo dolazi nam zaogrnut u međuvremenu stečenim veteransko-legendarnim statusom, s projektom “The New Crystal Silence“.Ovakav naslov može lako dati naslutiti da je riječ o epigonstvu vlastitih mlađih dana – ili, u lošijoj varijanti, o nedostatku svježih ideja i reciklaži starih, što ovako moćan dvojac može odraditi na autopilotu čak i u stanju blage nesvjestice.

    Pritom saznanje da prvi disk sadrži verzije Coreinih autorskih skladbi za duo i orkestar, izvedenih u dva dana svibnja 2007. u Sydneyskoj operi, također može zazvučati tek kao stilsko mazanje očiju i samodopadno podizanje vlastitih ideja na grandioznu mjeru.

    A poanta je, zapravo, u tome da sve te predrasude možete baciti u najdublji zamislivi koš (ako vam već nije dostupan sanduk za radioaktivni otpad). Već nakon prvog slušanja apsolutno je jasno kako su obojica virtuoza u projekt ušli do kraja promišljeno: tako ni naziv albuma nije slučajan.

    Jer, ovo uistinu jest “The New Crystal Silence” – koncept je sličan kao i prije tri desetljeća, ali glazbenici koji se njime bave u međuvremenu su izrasli u najveće umjetničke osobnosti žanra, prošavši sve zamislive faze na tom putu. Svo to golemo iskustvo i adekvatno, godinama njegovano sviračko umijeće, u kombinaciji s do kraja zrelom kompozitorskom i aranžerskom vizijom (po kompleksnosti koje Corea jedva da ima ravnopravnog kolegu na današnjoj sceni!) – naprosto pršte iz oba ova diska, što svaki za sebe dokazuju kako i Burton i Corea do srži znaju što rade, bilo da pred auditorijem stoje sami ili potpomognuti Sydneyskim simfonijskim orkestrom.

    Najbolji primjer za potonju tvrdnju nudi silno domišljata “La Fiesta“, koja zatvara i prvi i drugi CD – doslovno pokazujući kako je pristup glazbi, pa i improvizaciji, potpuno različit ovisno o sastavu koji je izvodi, dok sama skladba, krcata španjolskim i južnoameričkim nasljeđem, uprkos mijenama kojima je Burton i Corea podvrgavaju u izvedbama, ostaje sasvim jasna i samosvojna.

    Pritom nipošto ne treba misliti da je duet-disk (snimljen većinom na norveškom Molde festivalu) namijenjen jazzerima, a simfonijski klasičarima, odnosno grandomanijacima. Izvedba sa sydneyskim simfoničarima, za koje je aranžmane radio Tim Garland, inače saksofonist u Coreinom bendu Origin, pravi je festival ‘third-stream’ aranžerstva, u kojem improvizacijska spontanost ostaje apsolutno netaknuta, dapače: orkestralne linije vlo često dodatno potenciraju i pokazuju prostor slobode što ga obojica umjetnika čudesnom lakoćom zapasavaju u naoko strogo definiranoj partituri (uvodna “Duende” s golemim orkestralnim introm).

    Ono što dodatno oduševljava jest preglednost orkestralnih tekstura bez obzira bile one apstraktno fragmentirane ili dosljedno slijede melodiju – primjerice, simfonijska izvedba “Love Castle” toliko čisto, ali inventivno čita original s “My Spanish Hearta” da će čak i okorjeli ljubitelji ovog albuma, pritajenog Coreinog remek-djela, nerijetko posegnuti za (n)ovom verzijom.

    Jednako živo, međutim, pulsira i novo ruho starih “Crystal Silence”- favorita, kako istoimene skladbe, tako i “Senor Mouse” (jedine snimljene na Tenerifama), u duet-izvedbama. Prekrasna izvedba Evansova klasika “Watz For Debby“, pak, pokazuje kako se duet superiorno snalazi u čistoj lirici, koju ritmički potencira do kraja čak i kad je glazba lišena ritmičkog raspašoja kubanske i brazilske tradicije.

    Krajnje spacijalna i otvorena, glazba Burtona i Corea uistinu provocira maksimalne i neočekivane potencijale skladbi kojima se dvojac bavi. Prvi i najočitiji razlog je sjajno razumijevanje tišine u glazbi, čija je dramatika pogonsko gorivo na kojem dvojac otvara mnoge neslućene prostore. Drugi je ‘nepodnošljiva lakoća’ improviziranja i razumijevanja, zbog kojeg totalno virtuozna glazba često zvuči kao nepretenciozna zaigranost.

    Ali, ako se Corea i Burton kroz diskove često i poigravaju, nemojte se zavarati: nema tu ni trunke glazbe za liftove i zubarske čekaonice. “The New Crystal Silence”, naslovu uprkos, ne podržava slušanje s propuhom između ušiju.

    Upravo suprotno, da biste prodrli svijet ovih kristalnih tišina, valja uperiti mnogo pažnje prema zvučnicima – ali oni koji tako postupe, pronaći će album za čistu desetku, kojem teško da će se tako skoro naći odgovarajući par: osim ako, dakako, upravo Corea i Burton na nekom budućem projektu odu još korak dalje. A, da pravo kažemo, niti to ne izgleda tako lako zamislivo!

    Postava: Chick Corea, klavir; Gary Burton: vibrafon; Sydney Symphony Orchestra, dirigent Jonathan Stockhammer (CD1)

    Muziku podržava