Prima se objeručke!

    1258

    Louis Prima

    Jump, Jive An' Wail: The Essential

    Datum izdanja: 13.08.2007.

    Izdavač: Capitol / Dallas Records

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Angelina/Zooma Zooma
    2. Jump Jiven’ Wail
    3. That Old Black Magic
    4. Oh Marie
    5. Lip
    6. Bourbon Street Blues
    7. I’ve Got You Under My Skin
    8. Pennies From Heaven
    9. Hey Boy Hey Girl
    10. Luigi
    11. Lazy River
    12. When You’re Smiling (The Whole World Smiles With You)/The Sheik Of Araby
    13. I’ve Got The World On A String
    14. Sing Sing Sing
    15. Just A Gigolo/I Ain’t Got Nobody
    16. Felicia No Capicia
    17. 5 Months 2 Weeks 2 Days
    18. St. Louis Blues
    19. When The Saints Go Marching In
    20. Big Daddy
    21. Just One Of Those Things
    22. Buona Sera
    23. I Wanna Be Like You (The Monkey Song)
    24. Hello Dolly
    25. Cabaret
    26. Civilization (Bongo Bongo Bongo)

    Kažu da se Louis Prima (1910-1978) strasno kladio na utrke ponija. No, nitko se ne bi kladio na njega 1951. godine. Nakon gotovo 15 godina ponosa i slave, tri braka i bonvivanskog života, bivši je big-band-swing meštar u bijegu od posvemašnje bijede morao prihvatiti posao u mutnom Cas-baru u pustinjskoj prčvarnici zvanoj Las Vegas.

    Osnovna podrška na sceni bila mu je vlastita supruga, Keely Smith, četvrta po redu i u visokoj trudnoći. Čisti sumrak zvijezde koja je proizvela barem jedan jazz-klasik: “Sing Sing Sing” (1936), kojeg je proslavio Benny Goodman.

    Nitko nije mogao pretpostaviti da će time otpočeti Primino najznačajnije diskografsko razdoblje. Potpisao je za Capitol, i krenulo je – uz mnoštvo predanog rada, dakako. Nekad izvodeći i po pet (!) setova na dan, s prvom svirkom koja je počinjala oko šest popodne, ponos talijanske manjine u Americi i jedan od najboljih showmana na čitavoj svjetskoj sceni započeo je svoju glazbenu reinkarnaciju, ali i ne samo nju.

    Upravo će Prima svojim manijakalno intenzivnim, neprekidnim muziciranjem uzduž i poprijeko Las Vegasa započeti trend koncerata i vrhunskog showa u okviru lasvegaskih hotela, koji i dan-danas – istina, u hipermutiranom obliku – predstavlja okosnicu noćnog života grada. U neku ruku, moglo bi se čak konstatirati kako je Prima time zapravo otpočeo trasformaciju Vegasa od gluhog mjesta do centra kičastog glamura.

    Muziku podržava

    U tom smislu, pravo je zadovoljstvo što smo konačno dobili adekvatnu, masivnu kompilaciju od 26 skladbi iz Primovog glazbeno najuspjelijeg perioda. Nedugo nakon otpočinjanja angažmana u Cas-baru, ljudi su u repovima čekali na ulaz za svirku, a Prima i Smith će – uz veliku podršku vrhunskog saksofonista Sama Butere – naprosto protutnjati showbusinessom, što će kulminirati barem trima općepoznatim skladbama: “Just A Gigolo/I Ain’t Got Nobody” (1956), “That Old Black Magic” (1959) s kojom trijumfiraju na povijesnoj prvoj dodjeli Grammya te “I Wanna Be Like You” (1967), skladbom koja će besmrtnost za sve generacije naći u legendarnoj Disneyevoj “Knjizi o džungli”, u kojoj Prima vrhunski posuđuje glas Kralju Primata.

    No, ova kompilacija nudi i mnogo više od općih mjesta: prije svega, fino uravnoteženu šetnju kroz najznačajnije albume i singlove za Capitol (pri čemu, očekivano, prednjače “The Wildest” i “Hey Boy! Hey Girl!“) te dvije dosad neobjavljene izvedbe: “Cabaret” iz legendarnoga istoimenog mjuzikla Kandera i Ebba te “Hello Dolly” iz 1967. godine.

    Premda je titula ‘bijelog Louisa Armstronga’ ipak previše – jer Prima nije Armstrong iako je segregacionistička Amerika silno željela da bude upravo to – posrijedi je jedan od najboljih showmana u čitavoj povijesti glazbenog biznisa: no, jednako tako, i jedan od zanimljivijih bijelih jazz glazbenika tog doba, vrhunski meštar swinga i big-band jazza te izniman trubač koji je svojim ‘rašpavim glasom’ i scat-singingom rijetko dojmljivo podsjećao na Armstronga.

    No, s ove distance promatrano, njegova pojava je u razdoblju prije Drugog rata možda čak i značajnija kulturološki, negoli glazbeno. Za brojnu talijansku imigrantsku populaciju Prima je predstavljao bogom dani ‘naše gore list’, identifikacijsku ikonu koja je prva nedvojbeno potvrđivala ono što su svi željeli vjerovati – da Talijan može uspjeti i biti masovno prihvaćen u obećanoj zemlji.

    Kako je pak bilo nakon Drugog rata, veoma dobro će vam prikazati ova kompilacija, koja se bavi boljim dijelom Primove ostavštine. U moru ‘Zdrpi i briši!’ kompilacija, ova je jedna od rjeđih koju ne bi nikako valjalo propustiti.

    Muziku podržava