Ovo je prva godina kako sam pozvan na showcase festival MAMA koji se odvijao u centru Pariza, u districtu poznatijem po ljubiteljima noćnih radosti i Moulin Rougea, odnosno u Pigalleu i to od 13. do 15. listopada. Na prvu, ono što me oduševilo je pristupačnost i osmijeh na licu organizatora, koliko su istovremeno opušteni i profesionalni, iako pričamo o velikom i kompleksnom festivalu i ljudima pod stresom i odgovornošću.

Kažu kako je 6000 delegata ove godine na festivalu i više tisuća posjetitelja koji su došli otkrivati talente iz cijelog svijeta, no obzirom na pandemijske prilike, ipak većinom iz francuskih redova. No, ono što krasi jake showcase festivale je i hajp koji je stvoren oko još neizgrađenih glazbenih imena.

Ako uzmemo u obzir da se Mama odvija u 8 klubova istovremeno, od kojih neki imaju kapacitet od svega 100 ljudi, onda je jasno i da se očekuje borba za ulaz u svaki klub ispred kojeg su redovi ponekad i po tisuću ljudi. No, oni veći poput teatra La Cigale nisu imali takvih problem obzirom da imaju kudikamo veći kapacitet, od oka 1500 ljudi.

Muziku podržava

Ono što je karakteristično za Mamu je vrlo frankofonski program, da je većina predavanja na francuskom kao i ključnih gostiju iz Francuske.

Nastupi za pamćenje: Crystal Murray i Idris Elba

90ak je nastupa u tri večeri, a nemoguće ih je pogledati sve obzirom da su mnogi bili istovremeno u 8 različitih klubova, a da se treba i izboriti za ulaz u svaki od njih iako bi pro propusnice tehnički to trebale omogućiti, no, u praksi je to malo teže.

Zato ću izdvojiti nekoliko koja sam malo više zagrebao i na koja treba skrenuti pažnju, a to su Marina Satti, grkinja arapskih korijena koja svoje utjecaje i miksa u svom etno i pop izričaju uz osjetnu jazz i teatar edukaciju. Energična i karizmatična Crystal Murray kao spoj Kendricka Lamara, Princea, Johna Coltranea i SZA, a čiji je nastup bilo teško nadmašiti. Teško, osim ako imaš adut u rukavu a to je James BKS (*Best Kept Secret) imao svojim afrobeat rapom kad je na stage doveo možda i najveću francusku zvijezdu danas Idrisa Elbu da začini već energičan nastup svojom rap dionicom.

Chrystal Murray by Beranger Tillard
Crystal Murray by Beranger Tillard

Jedna kratka crtica – ono što je posebno dignulo rap / trap nastupe je pojačavanje live bandovima čime dobiju dodatnu energiju i muzikalnost.

Rast world fuzije, opada trap?

Kad pogledamo na ukupan dojam mladih izvođača i feedback publike kako reagiraju na njih, ono što najbolje prolazi su većinom integracija utjecaja “vanjskog svijeta” u popularne “zapadnjačke” formate. Jedan od primjera je afrobeat rap, ili pak arapski utjecaj u techno i pop forme, spajanje najboljeg iz dva svijeta. Doduše, ne zaboravimo i da ovdje pričamo o Parizu, kakva populacija, takva i scena.

Druga stvar koja se ponavlja kod trendsettera je: “Ma, trap je gotov, jako pada.” Ne znači to da će nestati, ok, u primarnom obliku više nije zanimljiv, ali ipak držim da trap raste, no da se razvija van sfera trapa, u nove oblike, žanrovski neopterećene.

U isto vrijeme – suđenje terorističkom napadu na Bataclan

Za vrijeme Mama festivala, u drugom dijelu grada, u tijeku je veliko suđenje preživjelim teroristima napada ISIL-a na koncertni prostor Bataclan 2015. prilikom nastupa Eagles of Death Metal kad su teroristi ubili 130 ljudi, od čega 90 posjetitelja koncerta te ranili više od 400 ljudi. Suđenju prisustvuje i sam bivši predsjednik Francuske Francois Holland, a osiguranje je dio grada blokiralo.

Novi talenti – gdje je tu novac?

Jedan od bitnijih panela je potegnuo pitanje novca i gdje se kreće branša. Ok, no ovdje se radi kako je jedan od panelista rekao “starim bijelcima punih džepova”, a vezano je uz staromodna ulaganja u kataloge, odnosno, vlasništvo nad autorskim pravima samih pjesama te špekulaciji preprodaje. Za mlađe investitore to i nije toliko zanimljivo. Tu se nizaju primjeri uspješnih i neuspješnih preprodaja i Bobu Dylanu koji je prodao svoj katalog za 350 milijuna dolara, no ipak je jedna ključna izjava panelistice Alison Wenham iz Music Credit Funda, a to je da većina vlasnika kataloga ne bi prodala ni za koju cijenu jer je muzika ipak strast prije svega. Naime, ako već imaš toliko novaca da si posjeduješ te pjesme, postoji ipak i biznis kojemu možeš pristupiti s manje emocija kao što su nekretnine, dionice, NFT… Muzika ima veću ljudsku vrijednost od same financijske.

JUMP by Beranger Tillard
JUMP music startup accelerator event by Beranger Tillard

Startupi, JUMP!

Također, razlog zašto sam došao na Mamu nije samo showcase talenata, već i akcelerator za music startupe imena JUMP. JUMP je mjesto gdje svoje startupe kreativci pičiraju delegatima, partnerima, medijima i potencijalnim investitorima, a istaknula su se neka imena poput Flower of Sound kao VR startup za meditativne potrebe, Overview Ark kao platforma za hibridne evente koji se fokusiraju na iskustvo, Sound Particles kao  kompleksan softver za audio inžinjering i povećanje audio iskustva kojeg već koriste holivudski filmovi poput zadnjeg Star Warsa i serije Game of Thrones, jedan simpatični startup festivalskih arhitekata Lapee (pročitaj na francuskom naglasku i jasno je otkud ime) koji omogućava ženama da lakše vrše nužde na festivalima, kao i novi medij domaćeg nam imena Hajde koji olakšava Francuzima snalaženje po festivalima Balkana.

Još nešto, ako na kojoj fotki uočite masku, javite.

0 Shares
Muziku podržava