Gdje je fešta tu su i Gustafi. Tako je uvijek, pa i na ovogodišnjem Martinju kada Gustafi sviraju u zagrebačkom klubu Boogaloo, 9. studenog.

Jedan su od naših najdugovječnijih sastava koji uz vlastitu kombinaciju istarske etno glazbe i svjetske etno scene, ali i ostalih žanrova poput rocka i bluesa koje su upijali tijekom života, rasplešu apsolutno svaku osobu koja se nađe na njihovom derneku.

Gustafi su jedan od onih bendova čije pjesme teško da su vam uspjele promaknuti, a naš zadatak da odaberu samo 5 najznačajnijih pjesama iz svoje bogate karijere sigurno da nije jednostavan. Nakon posljednjeg seciranja koje je napravio Darko Rundek, ovoga puta na redu se našao frontman Gustafa, Edi Maružin, koji ga se hrabro uhvatio i odabrao svojih pet favorita u novoj Dekonstrukciji.

Prije nego se bacite na čitanje priča koje stoje iza svake od odabranih pjesama, dobro će vam doći i informacija o jeftinijim ulaznicama pred nadolazeći koncert koje možete nabaviti isključivo putem našeg FanCluba.

1“Kadi su ta vrata”

Pjesma koja je ostala sinonim za Gustafe u Hrvatskoj (ne i u Istri, tamo su kraljevale “Brkica” i “Žminjka”), nije imala lak porod. Nastajala je postepeno i na etape, počela je kao pjesma o izlasku iz zatvora (tamo je i nastala) o čemu govori i početak teksta “Kadi su ta vrata kroz ka san pasa, ja bin se torna…”, ali dalje nije išlo i već sam vidio kako će završiti u zapećku kao mnoge druge. No, kasnije mi vrag nije dao mira, kao da sam osjećao da bi nešto moglo biti iz nje, nastavio sam u drugom smjeru, potaknut apstinencijskom krizom jednog poznanika, narkomana. On mi je priznao da kad nema droge nastupa totalni poremećaj, sve mu se izokrene i nebo mu bude žuto, a sunce plavo i to me potaklo na refren, “Nebo je žuto, a sunce je blu…”. Ni tu nisam bio prezadovoljan učinjenim, uostalom, kao ni teškom temom koja samo opterećuje ljude. Na nju sam se vratio dvije godine poslije, s namjerom da iskoristim dio teksta i pretvorim je u ljubavnu pjesmu, izokrenuo sam dio teksta, ubacio “žute lase”, napravio glazbu i tako je nastala ta “Frankenstein pjesma”, sva zakrpana, koja nam je donijela najveći uspijeh. Spot je radio Gonzo, kojemu zahvaljujemo na dugoj i iscrpnoj suradnji.

2“Jesen”

Ona je pak nastala spontano, brzo i u jednom dahu, tekst i glazba zajedno. 1985. godine Gustaph y njegovi dobri duhovi snimali su prvu ploču, koju je producirao moj najveći prijatelj među glazbenicima, Milan Mladenović, EKV. Na toj ploči imali smo pjesmu “Jesen”, istog naziva kao i “Jesen” s Milanove “Katerina II”, no iako nije imala nikakve glazbene veze s njegovom, iz nekog ju je razloga šikanirao i na kraju ona uopće nije završila na tom albumu, u stvari nikad nigdje, ostala je u nekom demo izdanju. Milana sam zadnji put vidio negdje 1989. Krajem 1994. ili čak početkom ’95. jer su se tad informacije iz Srbije dobivale na kapaljku, stigla je do mene vijest da je Milan umro. Bio sam totalno šokiran, jer nisam pojma imao da je obolio i u istom trenutku sjeo sam i napisao novu “Jesen”, posvećenu njemu. Nije imala popravaka, ni nadogradnje, iz prve je bila kakva je na CD-u. Spot je snimao Maurizio Ferlin.

3“Katarina”

Na svakom našem albumu uvijek sam radio najprije pjesme za svoju dušu, pjesme koje su se kasnije malo ili nikako slušale, samo od nekih probranih Gustafofila. Potom bih radio neke lakše stvari, a na kraju bi došlo vrijeme porođaja nekakvih “hit pjesama”. Tako je bilo i s Katarinom. Cijeli album je bio gotov i trebalo je napraviti pjesmu koja će prodati album. Moj me bubnjar Čedo nagovarao da bi to trebala ponovo biti neka tex-mex veselica, neka nortena, sjećam se da je to bilo noću, na radio Puli, gdje smo bili u večernjoj šihti. Stigao sam kući u tri ujutro, uzeo gitaru u ruke i u tri i pol pjesma je bila gotova, ali ovaj put samo glazba, bez stihova, što mi inače nije princip rada. Na prvim probama sam ekipi pokazao tu pjesmu, pjevajući je s “lalala…. nanana…” povremeno ubacujući neke nesuvisle rečenice, tek da imaju uvid u melodiju. U jednom trenutku Čedo me upita: “Ma ča ono pjevaš u onen djelu – Aj na vrajža kurba svinja Katarina?” Prsnuo sam u smijeh i rekao: “Ne, ali sada hoću!” I tako sam sklepao tekst u studiju na samom snimanju, a drugi dio čak kasnije. Odlučio još da u goste pozovemo Los Caballerose da oplemene pjesmu originalnim mariachi izričajem i ostalo je povijest. Spot je ponovno radio Gonzo.

4“Sanjati ćemo žuto”

Iako je interpretacija ovog teksta bilo na pretek i u svim varijacijama, razbijamo mit, pjesma je nastala iz mog sna. Sanjao sam nekakav san kako se krećem žutim krajolikom, sve je bilo žuto, kao nekakva žuta maglica, vrlo fascinantno, i to je bio okidač za prvi stih “Sanjati ćemo žuto…”. Daljnji tekst ni meni nije bio jasan, riječi su jednostavno izvirale iz mene, dan danas nisam siguran što je pjesnik htio reći hahaha. Potom sam krenuo u stvaranje glazbe i prilagođavanje teksta, sve je teklo glatko i u kratkom roku stvorili smo pjesmu koja je neizostavni dio Gustaf live repertoara. “Nebo, nebo, nebo, gremo u nebo!” To svi pjevaju, valjda ljudi vole kad Gustafi pjevaju neko Nebo. I taj je spot radio Gonzo.

5“U mojoj glavi”

Pjesma koja se pokazala proročanskom, iako i ona pjeva o potpuno drugoj tematici nego su to pojedinci pokušali interpretirati. Pjesma je nekakav zen blues i govori o oslobađanju od misli, o praznini kao suštini, ne prepoznajem više ni crvene, ni plave (boje su slučajno odabrane, plava radi rime s glava), u mojoj glavi samo makinja (bruji, drnda) kukuriku, kukuriku, kao asocijacija na animalnost i neartikulaciju… Neki su tu odmah prepoznali Kukuriku koaliciju, crvene (SDP) i plave (HDZ). Da sam na vrijeme to shvatio, mogli smo je nekome uvaliti za predizbornu kampanju, hahaha. Nastala je na nekom rođendanu, kad sam pokušao prekinuti pjevanje horror prigodnih hitova i zasvirati nešto što nitko ne zna, pa ni ja. Tema mi se dopala, snimio sam je na mob i ubrzo razradio. Imala je neku svoju divljinu i žestinu koju više nikad nismo uspjeli dobiti, koliko god smo pjesmu sređivali i razrađivali. Možda je to i razlog tome, jednom kad pjesmu pripitomiš, ona postaje šema, prepoznatljivo pravilo, ukroćena kobila koju možeš samo satjerati u štalu s ostalim konjima. Spot su radili John Kardum i Ira Tomić.

336 Shares