24. srpnja 2015. jedna od prvoborkinja jugoslavenskog folk-rocka Jadranka Stojaković navršava 65 godina.
Njen glas je čist, nježan, ranjiv, profinjen i jednostavan, dočarava toplinu i bliskost, ono što je po čem Bosna i Hercegovina uvijek bila poznata. Svatko tko je došao – dobro je došao. Tako se nekako i ona odnosila s materijalom koji je pjevala u karijeri: to je bio uglavnom zabavan mišung svega i svačega, ali sjajan primjer kako se relativno malo šaltanja svoga glasa uspjela prilagoditi u svakom od njih i s dignitetom gracilno ga iznijeti, poput kakve nepoznate plemkinje. Šteta što nije bila malo stroža u odabiru materijala, ali onda ne bi imala onu tako poznatu bosansku spontanost i neformalnost.
Slično se može reći i za “Hasanaginin sevdah”, koji su izvodili velikani kao što su Himzo Polovina, ali koja je u verziji Stojaković te u aranžmanu Rajka Dujmića postala besmrtna tema pod naslovom “Što te nema“. Iako je nedavno u jednom tekstu apostrofirana kao heroina romantičarske generacije koja je pomalo i s prezirom gledala na rock, Stojaković itekako voli zvuk električne gitare, što je demonstrirala u pjesmuljku Gorana Bregovića “Čekala sam“. Iako dotični broj svakako nije vrhunac rada ni jednog ni drugog, ostao je u pop-kulturi zapamćen kao dio sekvence iz filma “Mi nismo anđeli”.
“Sve smo mogli mi” pjesma kompozitora Žarka Šipke i stihova Valerijana Žuje, prema kazivanjima potonjeg je nastala kao slučajan susret Jadranke s dotičnim duom kumova. Tada aspirirajuća pjevačica se požalila kako joj hitno treba pjesma za B-stranu singla, a Šipka je odmah utješio Jadranku: “Ne brini, imam pjesmu za tebe“. Ispostavilo se – samo melodiju, a Žuji je kratko dobacio: “Piši, nema se vremena“. Riječi je tako pisao Žujo, sastavljajući slogove i skice, potpomognut alkoholnim isparenjima. Prvi i najpoznatiji aranžman je napisao gitaristički heroj Sarajeva, Bosne i okolice, Slobodan A. Kovačević. I pjesma je zaživjela, a postupak stvaranja teksta ove pjesme – ne pokušavajte kod kuće.
Jadrankin glas je uvijek prepoznatljiv, ono što fascinira je jedva čujna promjena iz dijametralno suprotnog senzibiliteta u drugi. I dalje je taj glas isti, ali i u drugom se kontekstu osjeća dobro. Vjerojatno je to posljedica neformalne edukacije, kada je krajem šezdesetih s ujakom jazz-trombonistom, Vukašinom Radulovićem krstarila po europskim klubovima pjevajući sve što se može zamisliti. Pa tako i festivalske klišeje.
“Golube” je pjesma koja opasno vuče u teritorije ljige i neukusa, no Stojaković svojom interpretacijom ipak uspijeva zadržati na nivou. Nakon što se preselila u Japan krajem osamdesetih, radila je poput Japanca, no sve te snimke je bilo teško poloviti, a ni sa svim jugoslavenskim snimkama nije bilo lako: snimala je malo za PGP RTB, malo za Diskoton. Kao kuriozitet valja spomenuti da je pjevala u temi za kompjutorsku igru “Vandal Heart” firme Konami, a od 2009. je svoje djelovanje sve više bazirala na Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu.
Nažalost, teška bolest ju je prvo usporila, a potom i prikovala za krevet, ali njen duh i pristup glazbi se reflektira u većini suvremenih mladih hrvatskih ženskih kantautorica. Svojim je opusom pokazala da je u tri minute svog pjevanja izrekla više nego što drugi ne uspijevaju u tri dana.
Njen glas je glas bosanske ruže.