Prenapuhani balon

    1887

    Matmos

    Supreme Balloon

    Datum izdanja: 12.05.2008.

    Izdavač: Matador Records / Dallas Records

    Žanr: Elektronika

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Rainbow Flag
    2. Polychords
    3. Mister Mouth
    4. Exciter Lamp and the Variable Band
    5. Les Folies Francaises
    6. Supreme Balloon
    7. Cloudhoppers

    Elektroniku najčešće prozivamo zbog manjka emocija… Mnogi su, na sreću, potvrdili kako tome ipak nije tako. Međutim, postoje i oni čija se vizija elektronske (pop) glazbe s vremena na vrijeme svodi na puko prenemaganje izvorima, koji iako prepuštaju zdravoj ili bolesnoj mašti na volju, nemaju previše vlastitog tkiva za kojim bi rasle zazubice.

    U analizu njihovih ‘instrumenata’ možda je bolje ne ulaziti, još manje da je Matmos nekakva koncertna atrakcija (ovisno o tome koliko su kreativni i u pogledu scenografije)… Sjedili mi u vlastitoj sobi i uživali u nedefiniranim zvukovima sa CD-a ili promatrali Matmos kako izvjesne matrice prenose ‘uživo’ – svejedno je…

    Drew Daniel i M. C. Schmidt imaju svoju svjetlu i mračnu stranu – dok su s jedne interesantan i pronicljiv duo čiji uratci zvuče kao (perverzna) dječja igra, s druge se doimaju krajnje iritantno i prepotentno, pokušavajući ljudskom uhu kobne frekvencije i predvidive komade praznog prostora, a koje u varijanti sterilnog digitalnog glitch-zapisa vole nazivati ‘tišinom’, prodati pod artistički izraz…

    Unatrag par godina, Matmos su manje filozofirali u prazno i stvorili impresivan opus nečuvenih razmjera; među takvim primjerima sigurno prednjače favoriti “A Chance to Cut Is a Chance to Cure”, “The Rose Has Teeth in the Mouth of a Beast” a posebno ‘”The Civil War” – ploča na kojoj su s lakoćom izmješali srednjevjekovne motive s virtualnom stvarnošću…

    Muziku podržava

    Krckanje elektronskih ‘zobenih pahuljica’ i naoko nespojiva akustika dale su jednu novu dimenziju njihovom zvuku koji je prije i poslije toga uglavnom težio auditivnom seciranju tuđih dijelova tijela…

    Nadalje gledano, u izvjesnoj fazi kad su ostvarili impresivnu suradnju s Björk (albumi “Vespertine” i “Medulla”) te pokazali da njihov nedefinirani elektro-šum može itekako poslužiti kao predivna pjevna podloga (čemu u prilog idu čarobne “Hidden Place”, “An Echo, a Stain” ili “Who Is It”), u istoj mjeri sami, bez konkretnih vokala – bilo megapopularne Islanđanke ili neke druge osebujne glasateljice, Matmos u situacijama poput “Supreme Balloon” zvuče krajnje šuplje i bezidejno (“Mister Mouth” ili prdeži poput “Exciter Lamp and the Variable Band” i “Les Folies Francaises” prednjače ovdje); ništa originalnije ni inventivnije od bilo kojeg anonimnog zaluđenika apstraktnom elektronikom, a kroz koju se, posebno prema dosadašnjim eksperimentalnim sklonostima Matmos, očito može maltene provući i ‘zvuk’ smrdljivih čarapa, na što bi netko treći trebao u čudu odgonetati takve ingeniozne intrige.

    “Supreme Balloon” službeno nam nudi sedam, ali ‘skriva’ i dodatne dvije numere; dok je prva ponuđena u obliku krajnje bezvezne 15-ominutne praznine – u sklopu koje ako ste dovoljno strpljivi, tek tamo negdje pet minuta prije kraja bit ćete počašćeni dopadljivom zvučnom kulisom nedefiniranog porijekla, druga je samo još nemaštovijitija ‘tišina’ u trajanju od svega desetak sekundi.

    Tema “Rainbow Flag“, koja otvara album, donekle i zaokuplja pažnju slušatelja – iako ne manjka iritantnošću, još uvijek ne nagovješta ostatak sadržaja; čak posjeduje šarm razigrane glazbe za jedan od onih prastarih futurističkih dječjih crtića (sjeća li se netko robota koji svako malo ispušta svoje ‘tutn-pluk’ zvukove?)…

    Matmos međutim ne mogu odoljeti a da gotovo sve teme zastupljene na ovoj ploči ne upropaste neobjašnjivim zvučnim upadicama iz kojih dobijaju željene tonove ali koje definitivno ne pogađaju u slušateljsku žicu.

    Časna iznimka ovdje svakako je tema “Polychords“, na kojoj se čvrsta ritmična podloga svim silama bori protiv napornih elektronskih insekata; iako i njoj poput preostalog sadržaja svaki čas prijeti urušavanje, njezina plesna cjelina uspjeva odoljeti samodopadljivosti duetovog poigravanja nečijim živcima.

    Element dosade ovdje naprosto je teško ignorirati – primjerice u naslovnoj temi u trajanju od 24 minute, a u kojoj se Matmos na nimalo primjeren način pokušavaju postaviti iznad svojih mentora – kao primjer uzmimo bilo koji istaknutiji Krautrock predložak; “Supreme Baloon” vjerno readaptira tuđe analogne ulomke ali osim prelijevanja i prolijevanja ambijentalne melankolije, ovdje to čine bez previše uvjerljivosti ili smisla.

    Duo je u suradnji s odabranim gostima, iz nekog razloga objavio jedan ovakav album – koji će izvjesni snobovi zasigurno uzdizati u vrtoglava nebesa zbog opće nedokučivosti, dok će se neki drugi (snobovi) pitati što je tu iole senzacionalno ili vrijedno bilo kakvih analiza.

    Nije da njihova sterilna glazba čak i u ovakvim situacijama manjka svestranošću – suštinski slušano, ovdje ima vrlo zgodnih trzaja. No prednost nažalost odnose trenuci kad taj nesretni apstraktni minimalizam jedino što uspjeva jest zairitirati – ovo je ‘plesna glazba’ koja samu sebe neprestano koči aritmičnim uletima bez razloga.

    Sve je prepuno Korgova, efekata i sekvenci no bez nekog konkretnijeg cilja – samo jako lijepo evidentirano i izreklamirano u prigodnoj knjižici koja poput dječje slikovnice, album predstavlja u izvjesnom, plemenitom obliku – naime, “Supreme Balloon” mogao bi zaintrigirati djecu da se uhvate svojih igračaka i krenu stvarati glazbu. Jer ovdje ima upravo zvukova koji će, ako ništa drugo, djeci približiti jedan potpuno novi, nesvakidašnji glazbeni svijet i potaknuti ih na kreativnost.

    Međutim, u slučaju odraslih, čak i najliberalniji pokazat će možda koliko su tanki njihovi živci prilikom preslušavanja ‘najvećeg balona’… Ili da Matmosu uzvrate istom mjerom i probuše prenapuhanu loptu iz koje neka neidentificirana bića cvrče i jauču svoje pozive u pomoć.

    Na ovoj ploči nisu korišteni mikrofoni‘ kažu Matmos. Dobri stari Monty Python sigurno bi po uzoru na jedan od svojih suludih ranijih albuma rekli ‘Fuck this record!

    Muziku podržava