Marissa Nadler: Zrelost u spremnosti suočavanja s greškama i zločinima

    618

    Marissa Nadler

    For My Crimes

    Datum izdanja: 28.09.2018.

    Izdavač: Sacred Bones/Bella Union

    Žanr: Ambijentalna muzika, Folk

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. For My Crimes
    2. I Can’t Listen To Gene Clark Anymore
    3. Are You Really Gonna Move to the South?
    4. Lover Release Me
    5. Blue Vapor
    6. Interlocking
    7. All Out of Catastrophes
    8. Dream Dream Big in the Sky
    9. You’re Only Harmless When You Sleep
    10. Flamethrower
    11. Said Goodbye to That Car

    Dug je put prešla Marissa Nadler od “Ballads of Living and Dying” do “For My Crimes”. Zadnja tri albuma izdana su na etiketama Sacred Bones i Bella Union te su, barem u nekoj mjeri, odredile glazbenu putanju ove glazbenice i vizualne umjetnice. “July”, prvi od navedena tri, producirao je Randal Dunn (Earth, Sun O))) i Wolves In The Throne Room), pa iako je i dalje tijelo albuma kantautorski dar Marisse Nadler, ovim je albumom bila uplovila u mračnije vode. Iako je zvuk i prvoga albuma bio melankoličan, tamnih tonova i nostalgičnog štiha, uz eterični i vilenjački vokal i stil, tek je s prijelazom na novu etiketu priča postala zaokružena. “July” je bio prožet elektronikom, dok je već sljedeći “Strangers” izbalansirao nove tendencije i stari habitus. Nadler je ukorijenjena u folk glazbi, ne samo zbog iskustva slušanja američke kantautorske, folk i country glazbe, nego je i njezin senzibilitet usmjeren na pisanje, na pričanje priča, a uz to je formalno obrazovana kao slikarica.

    Kada se spoje svi navedeni aspekti – pisanje, slikanje, osjećaj za jezik, osjećaj za melodiju i harmoniju, rezultat je “For My Crimes”, njezin osmi album. Nadler je izjavila da je potrebno iskustvo i sazrijevanje da bi pisanje doseglo određenu distancu i odvojilo glazbenika od same glazbe. Nazivi njezinih prethodnih albuma, kao i pjesme uvrštene na njih (Nadler uvijek ima više napisanih pjesama, onda bira one koje će ići na album; tako je rekla da najbolja pjesma napisana za album “July” uopće na njega nije uvrštena) ukazuju na proces kantautorskog i osobnog sazrijevanja. Motivi u pjesmama uglavnom su jednostavne, no ujedno i najteže teme poput susreta, dodira, komunikacije, prekida, uspostavljanja odnosa, prihvaćanja vlastitih grešaka, mogućnosti i nemogućnosti ljubavnih i intimnih veza.

    Muziku podržava

    U pisanju nije uvijek bila jasna pripovjedna linija – Nadler se obraćala iz Ja-pozicije, jednako kao i iz pozicije stranog, nepoznatog i tuđeg. Upravo taj proces odvajanja osobnog od glazbenoga, na aktualnom je albumu ostvareno kroz suradnju s drugim glazbenicama i glazbenikom koje Nadler cijeni i koji su joj senzibilitetom bliski. Sharon Van Etten, Angel Olsen, Kristin Kontrol (Dum Dum Girls) vokalno su pridonijele albumu, dok su instrumente svirali Patty Schemel (Hole, bubnjevi), Eva Gardner (bas), Janel Leppin (žičani instrumenti), Mary Lattimore (harfa) i Dana Colley (Morphine, saksofon).

    Naslovna pjesma otvara album uz akustičnu gitaru i dobro poznati vokal Marisse Nadler s pratećim vokalom Angel Olsen. Od svih pjesama na albumu, ova je numera klasična Nadler uz Olsen koja pridaje atmosferi nadrealnog, eteričnog i prozračnog. Sljedeća “I Can’t Listen to Gene Clark Anymore” otpjevana je uz Sharon Van Etten. Nadler je istaknula koliki je utjecaj na nju imao Gene Clark, a Van Etten cijeni zbog njezinoga kantautorskog umijeća. Iako se tekstom obraća ljubavniku, vokali Van Etten upućuju da je riječ o namjeri poigravanja s ulogama i interferiranje osobnog s glazbenim. Ne na način kao na prijašnjim albumima jer koncept je poigravanje ulogama i preispitivanjem mjesta same Nadler u okviru vlastite diskografije, kao i trenutnoga stanja na kantautorskoj i glazbenoj sceni. Stoga nije čudno da Van Etten pjeva i na “Lover Release Me”, numeri koja govori o potrebi rasterećenja i razrješenja. Nadler svira gitaru, chamberlin i orgulje čineći ovu numeru jedinom uz “Blue Vapor” u kojoj se Marissa nalazi kao multi-instrumentalistica.

    “Blue Vapor” razlikuje se od ostalih pjesama s albuma, ne samo zbog te činjenice, nego i vokala Kristin Kontrol koji je suprotan onome Nadler, saksofona Dana Colleyja i bubnjeva Patty Schemel – sve to čini ovu numeru čudnim, no uspjelim spojem različitih glasova i zvukova, različitih podžanrova i stilova pokazujući snagu koju donese dobar tim, volja za suradnjom  i prepuštanje drugim glasovima da doprinesu onome što na kraju nosi tvoje ime. Numere koje slijede do kraja otpjevala je sama Nadler čime se pokazuje podvojenost albuma i pokušaj pronalaska vlastitoga puta (album zatvara “Said Goodbye to That Car”).

    “For My Crimes” obračun je Marisse Nadler sa samom sobom, sa svim davno napisanim pjesmama i licima koja su prošla kroz njezin osobni i glazbeni put. Pitanje o čijim se zločinima radi nije lako za odgovoriti, iako je to naslov albuma, a naslovnica slika koju je naslikala sama Nadler, a opisala ju je kao “vatreni grad koji eksplodira”. To svakako ima veze s temom napuštanja, odlaska i održavanja one distance o kojoj je govorila, distance koja je potrebna da bi glazbeno ili bilo koje umjetničko djelo, živjelo odvojeno od autora. “For My Crimes” govori o oprostu, prihvaćanju sebe gledajući u ruševine koje su zločini jednako njezini kao i drugih, koji su kao i ona, rušili s namjerom ili slučajno, jer refren kaže “Please don’t remember me for my crimes, što može značiti da Nadler ne želi da je pamte po nekim određenim albumima ili pjesmama, no jednako tako da svi stranci i znanci iz njenoga života pamte trud i volju uloženu u održavanje i zadržavanje odnosa.

    Muziku podržava