Massive Attack su svoj debitantski album “Blue Lines” objavili prije 30 godina – 8. travnja 1991. Da bi se shvatila težina ovog albuma, potrebno je objasniti tko su The Wild Bunch, kako je iz njih nastao Massive Attack i koja je njihova uloga bila u razvijanju britanskog rave pokreta, odnosno formiranju prepoznatljivog bristolskog zvuka.

The Wild Bunch i bristolska scena – počeci Massive Attacka

Tko su bili The Wild Bunch? The Wild Bunch bio je prvi britanski sound system kojeg su tvorili DJ-i, MC-jevi, tekstopisci i plesači kreiran na sliku i priliku američke hip-hop scene – sam naziv kolektiva referenca je na “Wild Style“, odnosno na prvi film posvećen hip-hop sceni iz Bronxa. Zašto je ovo važno? Upravo su članovi kolektiva Grant “Daddy G” Marshall, Andy “Mushroom“ Vowles i Robert “3D” Del Naja krajem osamdesetih osnovali Massive Attack. Ekipa je  redovito nastupala u kultnom bristolskom klubu Dug Out koji se smatra kolijevkom tzv. Bristol sounda, budućeg trip-hopa. Ondje ih je primijetio i Mark Stewart, glazbeni producent i osnivač The Pop Groupa, koji je s njima nastavio suradnju i nakon raspada kolektiva. Unatoč tome što su 1988. objavili dva singla, do razlaza Wild Buncha ipak dolazi godinu nakon. Iste godine se, prvi put, pojavljuje ime Massive Attack, iza kojeg se kriju Daddy G, 3D i Mushroom. Kao prvo i jedino izdanje Massive Attack Recordsa objavljuju singl “Any Love“, a ’90 odlučuju rehabilitirati brend Wild Bunch kroz Wild Bunch Records, na kojem je prvo izdanje ujedno bio i prvi singl Massive Attacka, “Daydreaming“. U pravo vrijeme u projekt su se uključili još neki bivši članovi i suradnici Wild Buncha: Tricky, Neneh Cherry i Shara Nelson – pjevačica velikog hita “Unfinished Sympathy. I tako je nastala povijest – 1991. izašao je čuveni “Blue Lines”. Osim već navedenih “Unfinished Sympathy” i “Daydreaming”, zapaženije pjesme s albuma su obrada soul klasika “Safe from Harm” i “Be Thankful for What You’ve Got“, a sve se smatraju najvišim standardima trip hop glazbe. Ono što je važnije, prošle su sve testove vremena i dokazale da je dobra muzika bez roka trajanja – novijim generacijama zvuče jednako svježe i neodoljivo kao što su dvadesetogodišnjacima zvučale u devedesetima.

“Blue Lines”: prvi dokument trip hop glazbe

Muziku podržava

Iako je album uključivao breakbeatove, sampleove i rap, on je definitivno odskakao od tradicionalnog hip hopa. Massive Attack pristupili su hip-hop pokretu – dotad promatranom kao isključivo američkim teritorijem – iz underground britanske perspektive. Osim što “Blue Lines” sadrži i doprinose ostalih gostiju glazbenika i neobičnih instrumenata kao što je primjerice didgeridoo, članovi benda su također priznali kako su na njih utjecali rani pioniri rhythm & bluesa, jazza i soula, kao što su primjerice Isaac Hayes i Herbie Hancock. Rezultat eksperimentiranja? Pa, osim što su se Massive Attack izgradili kao jedan od najinovativnijih britanskih bendova i pionira bristolskog zvuka, rođendan albuma “Blue Lines” danas se smatra i rođendanom tada sasvim novog žanra – trip hopa.

Iako se “Blue Lines” danas smatra jednim od najboljih albuma elektroničke glazbe i klasikom trip-hopa, nije oduvijek bilo tako. Naime, 1991., kad je objavljen, termin trip-hop još nije postojao pa je album etiketiran raznim nazivima kao što su britanski hip-hop ili downtempo electronica. Zanimljivo je da naziv trip-hop nije osmislio nitko od kreativaca iz Wild Buncha: tvorenica dolazi od novinara Andyja Pembertona koji je u recenziji singla “In/Flux” DJ Shadowa iz ’93. glazbu opisao kao trip-hop.

Prvijenac Massive Attacka dokaz je da i beat može imati dušu

Iako se najveći značaj albuma “Blue Lines” stavlja na njegovo otvaranje vrata tri hopu, važno je istaknuti da su Massive Attack njime uspješno dokazali da elektronska glazba može biti i izrazito lirična, drugim riječima: i beat može imati dušu. Onoliko koliko se album može nemilice vrtiti na rejvovima i festivala, e pa točno toliko se u njemu može uživati i unutar svoja sićušna četiri zida. “Blue Lines” se danas, sasvim zasluženo, redovito uvrštava među najbolja izdanja stoljeća.

0 Shares
Muziku podržava