U potrazi za korijenima

    1805

    Dee Dee Bridgewater

    Red Earth

    Datum izdanja: 16.04.2007.

    Izdavač: Universal / Aquarius Records

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Afro Blue
    2. Bad Spirits (Bani)
    3. Dee Dee
    4. Mama Don’t Ever Go Away (Mama Digna Sara Ye)
    5. Footprints
    6. Children Go’ Round (Demissenw)
    7. The Griots (Sakhodougou)
    8. Oh My Love (Djarabi)
    9. Four Woman
    10. No More (Bambo)
    11. Red Earth (Massane Cisse)
    12. Meanwhile
    13. Compared To What

    “Afrika me mamila, ali nisam bila sigurna koji dio Afrike, sve dok nisam čula određenu glazbu, iz određene zemlje. Taj je poziv bio posve jasan, iznimno snažan, tako močan da sam nečujno zaplakala. Na krilima me poveo u zemlju mojih predaka.” Riječi su to slavne američke pjevačice Dee Dee Bridgewater koja je svoj novi kompakt disk u cijelosti posvetila potrazi za korijenima.

    Pronašla ih je na putovanju Malijem koje je bilo nadahnućem za glazbu što ju je uvrstila na svoj novi album “Red Earth“, prvi što ga je snimaila u world music kontekstu. Ne osobito iznenađujuće budući da jazz ovoj svestranoj pjevačici nikad nije bio imperativ.

    Nakon što je godinama slavila ime i djelo Elle Fiitzgerald, te je svoj posljednji album posvetila Francuskoj i Parizu u kojem je godinama živjela, Dee Dee Bridgewater je krenula u novu postolovinu, potragu za poticajima koji ju pokreću u glazbenoj avanturi. Pronašla ih je u Africi, na izvorištu, u glazbi, ljudima, običajima, bojama i mirisima, začinima koji od samih početaka jazzu i afroameričkoj glazbi daju onaj poseban okus i identitet.

    Potraga za korijenima, afričkim kulturnim naslijeđem, u svijetu jazz glazbe nije ništa novo. Na afričku glazbenu ostavštinu su se pozivali, proučavali ju, proživljavali i u svoju umjetnost inkorporirali poznati jazzisti poput Randyja Westona, Dukea Ellingtona, Yusefa Lateefa, Dizzyja Gillespiea, Arta Blakeyja i drugih. Za Dee Dee Bridgewater bilo je samo pitanje vremena kad će osjetiti taj poriv i iskoristiti ga za kreativan emotivni naboj.

    Muziku podržava

    Album “Red Earth” snimila je tijekom kolovoza prošle godine u Bamaku, u Maliju (tek tri izvedbe u studenom u Parizu), a u realizaciji glazbenih zamisli pomagali su joj malijski glazbenici u spoju s njezinim stalnim suradnicima, poznatim jazzistima europskog i latinoamertičkog miljea: klaviristom Edselom Gomezom, kontrabasistom Irom Colemanom i bubnjarom Mininom Garayom.

    Značajnu ulogu u realizaciji albuma odigrao je poznati malijski mulltiinstrumentalist međunarodne reputacije Cheick Tidiane Seck koji je tijekom karijere ostvario suradnje s čuvenim glazbenicima poput Hanka Jonesa, Joea Zawinula ili Ornettea Colemana. Seck potpisuje aranžmene za više od polovicu skladbi na albumu, te u nekima svira orgulje, klavir ili udaraljke.

    “Red Earth, A Malian Journey” je slojevito glazbeno djelo koje progovara na više razina: glazbenoj, političkoj, socijalnoj, emotivnoj i duhovnoj. Osim originalnih skladbi, Dee Dee Bridgewater kao autorice engleskih verzija tekstova i njezinih afričkih suradnika, među kojima i tradicijskih malijskih pjesama, na njega je uvrstila jazz i srodne standarde koji posredno ili neposredno korespondiraju s afričkom tradicijom: “Afro Blue“, “Footprints“, “Four Woman” i “Compared To What“.

    U izvedbama se prožimaju blues i jazz, pa i rap, s tradicijskom malijskom glazbom. Rezultat je univerzlana glazba koja, bude li promovirana kao world music koji je u trendu, može postići velik uspjeh na ljestvicama i godišnjim izborima.

    Uz kompakt disk na ovo je izdanje uvršten i DVD koji donosi dokumentarni film “Dee Dee Bridgewater: Motherland” Patricka Saveya. Film prikazuje njezino putovanje Malijem potkrijepljeno razmišljanjima prepunim snažnih dojmova i emocija.

    Dee Dee Bridgewater govori o traganju za vlastitim jezikom što ne mora nužno biti samo jezik jazza kojim je godinama progovarala, jezikom uz koji povezujemo vokalnu jazz tradiciju i njezine najznačajanije predstavnice poput Billie Holiday, Elle Fitzgerald ili Sarah Vaughan. Prikazani su svi aspekti putovanja Malijem: vožnja čamcem niz rijeku, razmjena pozitivnih vibracija s djecom u igri, sudjelovanje u pjesmi i plesu sa seoskim stanovništvom, susret s malijskim glazbenicima, uvježbavanje skladbi, jam sessioni, nastupi, snimanje albuma. Kroz to je putovanje sjajno oslikana živopisnost ruralnog i urbanog Malija, te elemenata koji su bili nadahnućem za kreiranje ovog glazbenog djela.

    (Preuzeto iz Novog lista od 22. travnja 2007.)

    Muziku podržava