Razgovarali smo na dan kad je u britanskom Parlamentu vođena velika bitka za pokušaj zaustavljanja Brexita bez dogovora i kada je premijer Boris Johnson doživio nekoliko osobnih političkih poraza. I ta činjenica odredila je smjer kojim će ići telefonsko druženje s Edom Simonsom, polovicom britanskog dua The Chemical Brothers.

Credit: Press. The Chemical Brothers čine Ed Simons (lijevo) i Tom Rowlands (desno).

Razgovor je odlazio u raznim smjerovima i pokazao koliko je važno razumijevanje konteksta u kojemu izlaze glazbeni albumi, načini kako se slušaju i koja je posebnost nastupa uživo u glazbenom svijetu. I našem osobnom svijetu. Jer uskoro ćemo – 12. listopada u zagrebačkom Domu sportova (kupiti se može preko Eventima)– imati prilike uvjeriti se u kreativnu snagu velikana svjetskog elektroničkog zvuka i vlasnika ovogodišnjeg albuma ‘No Geography‘.

The Chemical Brothers by Luke Dyson

Dakle, bilo je to jutro s početka rujna. Utorak koji je možda donio prekretnicu za Brexit. I nešto poput razgovora uz kavu. Ako me pitate, kladio bih se da je Ed svoju šalicu i imao na stolu.

Muziku podržava

Kako se osjećaš ovoga trenutka?

ES: Osjećam se dobro. Spreman sam za današnji dan. Danas ćemo imati veliki dan u našem Parlamentu. Pokušat ćemo zaustaviti Brexit. Spreman sam. Spreman za polazak.

Jeste li spremni za zaustavljanje Brexita?

ES: Mislim da da. Možemo zaustaviti Brexit. Za sada.

Nadam se da će vam uspjeti! Možda se sve to događa jer živimo u predvečerje uništenja. (igra riječi, aktualni singl grupe The Chemical Brothers je naslovljen ‘Eve of Destruction’ op.a.) Što misliš?

ES: Da. Mislim da stalno živimo na rubu uništenja. I to nije dobro. Ovo nisu dobra vremena. Nikad ne znaš što će iz svega izaći: dobro ili loše vrijeme. Eve of the age of Aquarius. (igra riječi, referenca na pjesmu iz mjuzikla ‘Kosa’, doba Vodenjaka bilo bi doba mira i harmonije op.a.)

Netko mi je rekao da mi živimo u doba tjeskobe.

ES: Isto tako mislim. Mislim da su ljudi stalno tjeskobni, neprestano brinu o nečemu, žive u strepnji. Brinu o mogućnostima za rad, o načinu kako živjeti dobar život. Posvuda je nastupilo tegobno vrijeme za mlade ljude.

U cijelome svijetu?

ES: Da.

Što bi se moglo zbiti s Brexitom? Izrazito je zbunjujuće ono što se sada događa, tri godine nakon samog referenduma.

ES: Vrlo je zbunjujuće. Posebno za nas koji živimo ovdje i svakoga dana dobivamo vijesti. U osnovi, ljudima koji su glasali za Brexit obećano je da će živjeti ekonomski bezbrižno. Sada nastojimo zaustaviti sve što se dogodilo i pronaći argumente kako bi poništili one lude stvari koje smo napravili prije tri godine.

Je li moguće zaustaviti Brexit? Možete li ipak ostati u Europskoj Uniji?

ES: Možda je moguće to učiniti na neki način. Sada je važno da se ponovno okrenemo Europi i zaustavimo taj agresivni no-deal Brexit. Takva vrsta konflikta nije dobra ideja. Mislim da će to ljudi pokušati zaustaviti. Ima puno stvari koje su izrazito komplicirane. Pitanje Irske je komplicirano… Ali, nikada ne znate, stvari se mogu različito odvijati. Nadajmo se da je moguće. Vrlo je čudno vrijeme za živjeti u Engleskoj. Imate osjećaj da je nemoguće živjeti normalnim životom.

Jesu li sve ove stvari – doba tame, predvečerje uništenja, Brexit – razlog za onakvu naslovnicu albuma kakvu donosi ploča ‘No Geography’? (omot albuma donosi pogled kroz ciljnik britanskog tenka iz doba hladnog rata, na naslovnici taj pogled zahvaća i djelomično ružičaste oblake op.a.)

ES: Da. Poigrali smo se idejom o nečemu, potencijalno strašnom, što će možda doći. Ali u bojama koje smo koristili možete vidjeti da je moguće da to bude nešto dobro. Znate, morate biti pripremni na ono gore. Mislim, govorim nekome u Hrvatskoj… Vi ste prošli i prolazite kroz beskrajno zahtjevna vremena. Sada imate jednu vrstu stabilnosti i osjećaj za mir. Sve je to relativno, načini na koji ljudi kroz sve prolaze i osjećaju što im se događa.

Glazbenici smo i za nas je važno da upijemo ono što se događa oko nas kako bismo to uvrstili u našu glazbu. Mi osjećamo Brexit, on ovisi o filozofiji koja stoji iza svega: razdvajanje ljudi, naoružavanje, gnjev i ljutnja prema svijetu koji donosi različitost ljudi. Filozofija našeg benda je drugačija. Nastojimo okupiti ljude, donijeti im zajedništvo i to da se osjećaju dobro, uživaju u trenutku, da imaju vrstu vlastita bijega. Želimo ih okupiti bez obzira gdje nastupali: u nekom malom mjestu, na otvorenom polju ili u gimnastičkoj dvorani. Želimo da svi budu zajedno i tog trenutka pobjegnu od svega. Da pobjegnu od ekonomskih pitanja, nesretnih misli… I da budu tu gdje jesu i surađuju s drugima oko sebe.

Mogu li glazba i glazbenici – ili druga vrsta umjetnosti i popularna kultura općenito – pomoći u širenju osjećaja mira, ljubavi i ljepote života?

ES: Ha, ljepote života… Da, moguće je. Znaš, kada pripremimo show, održavamo koncerte posvuda po svijetu: u Japanu, Americi, Švicarskoj, Francuskoj. I gdje god svirali, ljudi su isti. Žele ugodno provesti vrijeme, izgubiti se na trenutak i imati priliku izvući se iz uobičajene kolotečine. Ako uspiješ imati nekoliko takvih trenutaka u svom životu, kada se možeš prepustiti vrhuncima uživanja, osjetiš kako takvo što ima izrazitu moć. To su snažni trenuci u bilo čijem životu.

Svirali smo ove godine na Glastonbury Festivalu u Engleskoj pred puno rastuženih i zabrinutih ljudi i uspjeli smo im stvoriti taj trenutak blaženstva. Napravili smo show koji je izrazito apsorbirajući, koji vas upije u sebe. On nema neku vrstu distancirane glasovne poruke, on je skup iskustava više ljudi. Tu smo Tom i ja, ljudi koji su radili vizuale, tu nalazite maštu plesača i vizualnih umjetnika. Ljudi na koncertu slažu svoje vlastite poruke, u dodiru su s drugim ljudima oko sebe i sve to dotiče njihove osjećaje i njihove duše. Ljudi različito reagiraju kada su obuhvaćeni umjetnošću.

Na taj način pomažete ljudima da nauče nešto više o samima sebi i svojim osjećajima.

Vidio sam vaš nastup na Glastonburyju s AURORA-om. Bilo je impresivno.

ES: Hvala ti!

Čestitam vam na kompletnom albumu i ovoj vrsti showa. Hoće li AURORA doći s vama u Zagreb?

ES: Neće. Njezino kompletno sudjelovanje bit će putem vizuala. AURORA je dio velikog dijela albuma, snimala je vokale za tri pjesme, ali ne sudjeluje na našoj turneji. Na turneji uvijek radimo tako da našu glazbu prezentiramo uživo. Ponosni smo što je gostovala na našoj ploči, ali nismo je uključili u naše nastupe. Imamo jedan od najprirodnijih pristupa pozornici. Show je vrlo psihodeličan, brinemo kako da prenesemo vrstu stimulacije i vrstu poruka koje donosimo našim vizualima.

Možeš li mi reći koja je, po tvojem mišljenju, razlika između vaših samostalnih nastupa i nastupa na festivalima?

ES: Glavna razlika je u tome da na naše samostalne koncerte dolaze ljudi koji vole The Chemical Brothers. Oni poznaju našu glazbu i znaju naše pjesme. Na festivalima je druga vrsta publike. Na njima su, primjerice, ljudi koji su možda više oduševljeni grupom Biffy Clyro negoli nama. Na samome festivalu to predstavlja i neku vrstu izazova. Recimo, na Glastonburyju. Tamo vaš nastup nije najvažniji, ali je važno napraviti vrlo dobar nastup. Glavna razlika je, dakle, u tome što su na samostalnim koncertima ljudi tu isključivo zbog nas. I to mi jako volimo. Jer smo ludi egomanijaci. (ironično)

I sada konačno samostalno dolazite u Zagreb. Što možemo očekivati na vašem koncertu?

ES: Nastupili smo ranije na Pagu, kad smo bili u Hrvatskoj. Bila je to vrsta nastupa za ljude na odmoru. Sada, pak, pripremamo veliki show u kojemu nam je važno da naše pjesme budu praćene vizualima i svjetlosnim igrama. Izrazito brinemo da imamo sjajno ozvučenje i donesemo kombinaciju vrlo snažnog zvuka, dobroga glazbenog miksa i pričanja priča koje ćemo – u ludoj atmosferi uzbuđenja i zaborava – slati vlastitom glazbom i vlastitim vizualima. To je vrsta jedinstvenog iskustva. Morate ga osjetiti, dati si priliku da budete tamo.

U Hrvatskoj imate velike obožavatelje koju su vam vjerni godinama. Mislim da ćemo se u to uvjeriti na mjestu događaja. (u Domu sportova op.a.) Kakva će biti set lista? Pjesme iz svih razdoblja vaše karijere ili s naglaskom na album ‘No Geography’?

ES: Definitivno nastojimo stvoriti dobar odnos i izvoditi pjesme koje ljudi jako dobro poznaju. Tada poniremo duboko u naš katalog i to sviramo. Uživamo nastupati uživo. S druge strane, posebno ćemo istaknuti posljednji album. Vrlo smo uzbuđeni zbog tih pjesama, mislimo da su vrlo aktualne i da ćemo sa svime napraviti sjajan show. Bit će to, dakle, dobra kombinacija albuma ‘No Geography’ i starih hitova. Hitova koje znate, hitova koje ne znate, hitova koje samo mi volimo… (osmijeh) Bit će tu sve pjesme koje mi volimo i svi ih vole. Dakako, to je osnova koja ima svoj smisao. U centru smo nas dvojica koji znamo što volimo izvoditi i što ljude najviše pokreće.

Što misliš o današnjoj glazbenoj industriji? O streaming servisima, recimo. Mislim, postoji velika razlika između načina na koji se devedesetih ili početkom tisućljeća slušala glazba u odnosu na način na koji funkcionira ove godine.

ES: Danas je glazba masovno dostupna. Možeš slušati što hoćeš i kada hoćeš. Prije smo, primjerice, glazbu ili izvođača koje želimo čuti, nastojali kupiti ili slušati putem radija. Danas je lako dostupna i to donosi puno toga dobroga. Recimo, ljudi mogu otkriti puno različitih stvari.

Osobno sam nekada sam živio za trenutak kada ću doći do albuma, kada ću skupiti novac kako bih mogao kupiti neki album, uspostaviti emotivan odnos prema njemu i slušati ga opet i opet i opet. Danas nova glazba izlazi i tu je četiri do pet tjedana, eventualno je slušaš nekoliko puta i ideš dalje. Mislim da postoji manje te iskrene emocije oko slušanja glazbe.

I to je možda jedan od razloga što toliko volimo nastupati uživo i dogovoriti duge turneje. Jer, kad nastupamo uživo, dovodimo smisao pjesama do ljudi i omogućujemo im da urone u glazbu. Mislim da se to izgubilo. Sa streamingom imate priliku za poslušati puno toga i s njime je glazba došla na vrh. No, ona je samo ovdje. Nedostaje mi ta šansa da se duboko povežete s glazbom i ustanovite što vam se doista svidjelo. Definitivno se izgubio jedan dio osjećaja privrženosti prema glazbi.

Možeš li mi reći koji izvođač ili album ti se ovih dana posebno svidio?

ES: Za vikend sam bio u Walesu s djevojkom i sa svojim psom. Uživali smo u novome albumu Lane Del Rey ‘Norman F***ing Rockwell’. Lanin album je vrlo lijep. Ima dobru liriku. Vrlo je otvoren, ranjiv. Volim njezinu kreativnu atmosferu. To je album koji sam nedavno slušao.

Slažem se. Divan je album. Veliki sam fan Lane Del Rey.

EM: Da. Divna je.

Možeš li mi objasniti način na koji radite glazbu, proces pisanja vaših pjesama? Ona sa sobom nosi puno emocija i ambijentalna iskustva i izrazito jedinstven, vrlo svježi zvuk.

EM: Hvala ti! Glazba evoluira s protokom vremena. Imamo male demo snimke koje rastu sa zvukom analognih klavijatura i progresijom akorda. Tada dodajemo stavove i inspiracije. Kada radimo zajedno (Tom i Ed op.a.), dijelimo međusobno stvari i ideje, gledamo koje osjećaje dijelimo.

Imamo izrazito dug period stvaranja fraza u pisanju pjesama i tada odlazimo u studio s našim planovima za pet ili šest traka. Gledamo strukturu zvuka i što najbolje ide zajedno prema određenoj vrsti osjećaja i vajba. Prolazimo kroz to što imamo i svjesni što obojica osjećamo u sebi.

No, svaka pjesma ima svoju osobitost. Primjerice, ‘Galvanize’ je složena oko sempla, ona ima dosta prijelaza i milijun različitih grooveova, skokova i ključnih elemenata namijenjenih partijanju. Ali pjesma poput ‘Got to Keep On’ stvarana je začudnije, imala je niz različitih formi prije uvrštenja vokalnih semplova, onda smo dodali groove bas linije i… Sve je, zapravo, vrlo fluidno i teško je jednostavno objasniti kako pjesme dolaze.

‘Catch Me I’m Falling’ je vrlo zanimljiva pjesma. Vrlo ambijentalna.

EM: Da, ona je vrlo hip hop pjesma. Snažna je i daje vrlo različit osjećaj. Htjeli smo njome prilično usporiti, malo više posložiti emotivni element koji će biti gotovo poput balade. To je vrlo dobar primjer stiha koji smo mijenjali i na kojemu smo dugo radili. Sviđa nam se način na koji se mijenjala prije negoli je izašla van. To je zadnja pjesma koju smo napravili za album i zadnja pjesma na albumu. Čini se poput prirodnog završetka puta kojim smo prošli.

Mislim da je to savršena pjesma za radio.

ES: (osmijeh) Da! Slobodno to reci ljudima koji rade na radiju!

Slušaš li radio? BBC Radio 6, Radio 1 ili Beats 1 Radio?

ES: Volimo slušati Lauren Laverne na Radiju 6 Music. (BBC Radio 6 op.a.) Ona je vrlo dobar DJ i stručnjak je u tome što radi. Ali, glavni program koji sada slušam, vezan je uz Brexit tako da imam manje vremena za slušanje glazbe na radiju. Imam tu opsesiju slušati laži koje političari na radiju govore o Brexitu i vikati na radio. To je postao moj novi način buđenja kad sam u Engleskoj.

To je razlog zašto je radijski format News/Talk izrazito slušan u Sjedinjenim Državama. Netko mi je rekao da je to zbog izjava predsjednika Trumpa i njegova stila ponašanja.

ES: Mislim da se to u prošlih godinu dana dogodilo i ovdje. (u Engleskoj op.a.) Vrlo je teško distancirati se od toga. Uvijek tražite potvrdu o lošim stvarima o kojima razmišljate.

Imaš li kakav savjet za ljude u Hrvatskoj? Glazbeni ili savjet za život.

ES: Za život? Hm… Ravnoteža života je u tome da nađete dobre prijatelje, ljude s kojima možete razgovarati, ljude koji će vas obogatiti. Važno je imati dobar odnos s ljudima koji vas okružuju i dijele s vama putovanje po svijetu. To je vrlo jednostavan savjet. Što se tiče glazbe, moj savjet je da dođete na naš show! I zabavite se!

Razgovarao: Goran Komerički

Muziku podržava