Yung Bude
Mlad i lud
Datum izdanja: 16.09.2022.
Izdavač: yem.
Žanr: Rap, Trap
Naša ocjena:
Popis pjesama:
Sredinom me veljače zaokupljao album trojca zbog kojeg sam uopće ikad počela pratiti trap, a sada jedna karika istog trojca, zagrebačkog Buntaia, službeno, osim kao klupski igrač, počinje ispitivati svoju samostalnu karijeru. Najzvučniji dio Buntaia, Yung Bude, objavio je svoj prvi samostalni album „Mlad i lud“. Yung Bude već je ranije počeo gristi solo karijeru, no tada se radilo o malim zalogajima u obliku singlova.
„Mlad i lud“ ozbiljnije je i složenije glazbeno djelo najupečatljivijeg člana zagrebačkih trapera koji posebno njeguju svoj imidž. Vrsni imidž koji Buntai provlači kroz apsolutno svaku sferu svoje glazbe, Yung Bude je prenio i na svoj album, a to se uočava već vizualnim identitetom albuma. Samu naslovnicu krasi portret autora izdanja koji suptilno rukama prikazuje srce. S druge strane, otkriveno je da je „Mlad i lud“ sastavljen od osam pjesama, odnosno devetnaest minuta, u kojima su smještena dva featurea i produkcijske sposobnosti čak sedam različitih producenata. Svakome tko je tek površno zagrebao trap, bit će poznata čak dva imena – Lockroom, producent koji se proslavio radom za Gršu i Hiljsona Mandelu i Iso Miki, član trapera sa ‘Šnjevke, KUKU$-a.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Prettyboi, kako sam sebe naziva u prvoj pjesmi „GLE 63s AMG“, u svoje je izdanje odlučio ući sigurno, a to mu je pošlo za rukom. „GLE 63s AMG“ sadrži točno određene odlike glazbe Yung Budeta, a prva, glavna i najprepoznatljivija jest savršeno naštiman autotune koji, na trenutke, stoji između (t)repanja i zvuka glazbene mase koju bi slušati mogli ljudi iz svemira. Bude redovito uspješno dozira autotune i stvara, uhu jako ugodan, flow. „GLE 63s AMG“ dao je i uvid u generičke, egoistične i samopouzdane tekstove koji će se provlačiti kroz cijelo izdanje. Vrhunac napuhanih stihova, nasreću, iza sebe ostavljamo već prvom pjesmom u kojoj Bude pjeva: „Bude, loše bacio je? Bri’em nikad, huh“.
U „PSH, PSH, AL NIJE ELENA“ Bude je skrenuo u rap vode, ali se one nisu pokazale kao dobar odabir. Dio u kojem Bude repa zvuči kao da će svakog časa ostati bez zraka čime se potpuno narušava mogućnost uživanja u pjesmi, a da se pjesma potpuno prekriži, pridonosi joj „pš, pš, pš“ dio u refrenu koji iz pjesme toliko iskače da postaje iritantno. Skretanje s putanje uspjeha, očito je pošlo po zlu, a želi li Jakov zadržati stvorene obožavatelje, morat će njegovati sound tipičan za njega.
„SCHUMACHER“ objedinjuje probleme „GLE 63s AMG“ i „PSH, PSH, AL NIJE ELENA“. Refren se drži u granicama prosječnosti, bez uzbuđenja ili impresivnosti, a iz Budetovih stihova ponovo izlazi plošna, neutemeljena i nezanimljiva samouvjerenost. Tračak nade koji Yung Bude, a i Buntai, daju krije se u stihu: „Ne nabrajam puške, gudre, aute, kurve, to je trash, ayy“. Buntai je jedan od rijetkih domaćih trap sastava koji ne promiče mizoginiju i koji se uzdigao od tema tipičnih za trap, no bez obzira na to, ni Bude, ni Buntai, još uvijek nisu u potpunosti usvojili pisanje stihova zbog čega mnoga njihova djela lirički ispadaju jednodimenzionalnima.
„ALL IN“ donosi tamniju atmosferu, a za zvuk je, uz Budeta, zaslužan Iso Miki. Yung Bude cijelom pjesmom repa brzinom koja mu odgovora, no minus predstavlja jednoličan beat, ništa inovativniji tekst i monotonost koja kao da trči za Budetom. Monotono repanje prenosi se i na pjesmu „MLAD I LUD“, ali se ono ne zadržava cijelom izvedbom, već Bude ubacuje tipičan autotuneani vers. Vers se prikazao kao dobar način stvaranja pjesme dinamičnijom, a osim toga, situacija bi se poboljšala kad bi Bude počeo repati kao da mu je stalo, s dozom emocije, u obliku pričanja priče.
O zagrebačkom Črnomercu, Bude pjeva s TAJOM!, a suradnja s njim čini jedan od dva feature na „Mlad i lud“. Zvuk je u početku mnogo agresivniji nego na bilo kojoj drugoj pjesmi s izdanja, a dozu smirenosti pridodaje Yung Bude svojim repanjem. Njegovo se repanje istih karakteristika kao i u prethodnim pjesmama ovdje pokazalo uspješnim rješenjem, a faktor koji pjesmu ipak odvaja od idealne jest početak. Nabrijani početak jednostavno se ne uklapa u dio koji je Bude spremio za „ČRNOMEREC“.
Zatočenost u prosječnosti zadržava se do samoga kraja. Predzadnja pjesma, „AHA – AHA“ doslovno samo stoji na albumu. Dojam albuma ipak je poboljšala zadnja pjesma, „ODAKLE“, jedina koju bih slušala u slobodno vrijeme. „ODAKLE“ gotovo da i nema mane, Bude je u toj pjesmi potpuno svoj, pokazuje vrline zbog kojih je došao do ugleda kojeg trenutno uživa. Na „ODAKLE“ mu se pridružio Bujo, a njihova kreacija doista ima smisla. Kraj albuma, tako, ostavlja malo bolji sveukupni dojam o prvom samostalnom izdanju jednog od najpoznatijih hrvatskih trapera.
Sumiramo li dojmove, Yung Bude ima jedan ozbiljan problem – izdanje mu se, vrlo vjerojatno, neće slušati. Album obilježava kronični nedostatak hitoidnosti i interesantnosti, a šačica razloga zbog kojih bi netko počeo slušati njegov samostalni album trebala bi prelaziti činjenicu da je Bude član Buntaia i stalan akter hrvatske trap scene. Isključe li se ta dva faktora, „Mlad i lud“ prošao bi potpuno nezamijećeno, a slična će ga sudbina, gotovo sigurno, pratiti i sad.
S druge strane, Bude je svojim radom bezbrojno puta dokazao da nije amater i da ima uho za stvaranje hitova. Kako se sad čini, prema „Genezi“ Buntaia i samostalnom izdanju, Bude je upao u stvaralačku krizu, a u narednim će godinama, nadam se, zagrebački traper izaći iz nje, a o 2022. govoriti samo kao godini u kojoj nije bio najuspješniji u stvaranju glazbe.