Skriveno blago Vana Morrisona

    2751

    Van Morrison

    Veedon Fleece (reissue)

    Datum izdanja: 30.06.2008.

    Izdavač: Warner Bros

    Žanr: Folk-Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Fair Play
    2. Linden Arden Stole The Highlights
    3. Who Was That Masked Man
    4. Streets of Arklow
    5. You Don’t Pull No Punches, But You Don’t Push the River
    6. Bulbs
    7. Cul de Sac
    8. Comfort You
    9. Come Here My Love
    10. Country Fair
    11. Twilight Zone (alternative take)
    12. Cul de Sac (alternative take)

    Ponovna izdanja često imaju etiketu izbijanja ono malo novaca koje potrošači imaju u svojim džepovima. Konkretno u slučaju Vana Morrisona, album “Veedon Fleece” već je jednom bio izdan na CD-u s pripadajućim remasteringom.

    Međutim, tijekom 2008. veći dio njegova kataloga podvrgnut je (opet) remasteringu, ovaj put s oznakom 96K/24bit što bi trebalo uliti strahopoštovanje svakom kupcu i potaknuti da novouređene stare Morrisonove albume stavi u CD player i osjeti razliku. A ako ni to nije dovoljno, nedavno se pojavio Vanov “Astral Weeks Live” koji njegov ponajbolji (i nikad pošteno remasteriran) album smješta u kontekst svjetala pozornice.

    Ako se gramzljivost diskografskih kuća stavi na stranu, treba reći da je “Veedon Fleece” iz 1974. rijetka zvjerka u bogatoj zbirci Vana Morrisona. Mnoge njegove ploče su bile proglašavane remek djelima i kao takve redovito zastupljene na koncertima.

    “Veedon Fleece” sadrži 5 pjesama koje Van nikad, ama baš nikad, nije svirao na koncertima, 3 su svirane rijetko, dok su samo “You Don’t Pull No Punches, But You Don’t Push the River” i “Streets of Arklow” doživjele više od 20 izvedbi na koncertima. S te strane možda je i opravdano da se na ovaj, digitalno osvježen način slušatelju pokuša približiti jedan od težih, ali definitivno jedan od kreativno plodnijih trenutaka u Vanovom životu.

    Muziku podržava

    Iako je bilo i gorih vremena, 1974. godina je, barem vezano za stanja uma najznačajnijih rock autora, bila definitivno najmračnija: Bob Dylan je dovršavao svoj antologijski album o raspadu veze sa svojom tadašnjom suprugom “Blood On the Tracks”, Neil Young je bio usred svoje “Doom Trilogy” (njemu je izašao sjajni “On the Beach”, dok je još siroviji i neobuzdaniji “Tonight’s The Night” bio u pripremi), Gene Clark je izdao mračni kozmički ekstravagantni “No Other”, a Jackson Browne je pokazao tamnu stranu ljetnog kalifornijskog sna na ploči “Late For The Sky”. Joni Mitchell se oporavljala od ljubavnih veza na “Court and Spark”, a Gramu Parsonsu je posthumno izdan album tužnih južnjačkih sličica “Grieous Angel”.

    U društvo gore spomenutih se Van uklopio besprijekorno (kad se zadnji put Van Morrison u išta uklopio besprijekorno?). Kao i Dylan, prolazio je teško iskustvo razvoda s voljenom suprugom (dotična ga je dama Janet Planet inspirirala za masu prekrasnih ljubavnih pjesama, od kojih se izdvaja “Tupelo Honey”), kao i Browne je stvorio album tjeskobnog ugođaja u kojem je svaka nota stavljena u položaj da maksimalno preuzima rizik, odnosno kao da je na rubu, kao i Clark na albumu “No Other” Morrison je tražio prosvjećenje kroz glazbu, kao što je i Young skrivao svoj “On The Beach” tako je i Morrison nerado izvodio pjesme s ovog albuma.

    “Veedon Fleece” je, dakle, ime Morrisonovog albuma, ali isto tako imaginarno mjesto na kojem Van osjeća unutarnji mir, neka vrsta utočišta. Tako bar kažu studiozniji pripadnici kulta lika i djela Vana Morrisona. Sam Maestro će osobno jednom poštovatelju reći sljedeće: “Veedon Fleece mi ne znači ništa, to sam izmislio.

    Sama ploča donosi prepoznatljiv koktel soula, jazza, countrya i keltskog folka, uz izniman Vanov vokalni učinak, te obilje tmurnih gudačkih premaza upotpunjenih s bolnim puhačima. Komercijalna vrijednost ovog albuma je ograničena, ali umjetnički gledano svaka pjesma je malo putovanje u kojem se ne zna gdje će se i kako završiti, samo je sigurno jedno: ide se u područje posvećenih tajni, olakšanja, duhovnog izlječenja, pa i mistike.

    Uostalom, kada čovjek na ploči nekoliko puta spomene ime Williama Blakea, sigurno ne možemo očekivati “I Want To Hold Your Hand”. Po tome, kompletnom zvuku, načinu pjevanja, a i po svojoj umjetničkoj snazi “Veedon Fleece” je svakako usporediv s “Astral Weeks”, s time da je “Veedon Fleece” ipak malo konvencionalniji, otvoreniji i pristupačniji.

    Iako ostale pjesme po kvaliteti ne zaostaju niti milimetar, “Bulbs“, “Fair Play“, “Cul de Sac” i “You Don’t Pull No Punches, But You Don’t Push the River” predstavljaju okosnicu albuma.

    “Veedon Fleece” predstavlja zvijezdu koja sjaji čas prije nego što će doživjeti potpunu sagorjelost. U Morrisonovu slučaju, to će značiti tišinu koja će trajati tri godine, vidanje rana, razmišljanje o ostavljanju show bussinessa, tretmane kod psihologa, a cijelo razdoblje agonije će biti prekinuto albumom “Period of Transition”.

    Uz “Astral Weeks”, “Moondance”, “St. Dominic’s Preview”, “Veedon Fleece” spada u sam vrh najboljih Morrisonovih albuma.

    Muziku podržava