Rosalía “Motomami”: Subliman rad generacijske umjetnice

    5022

    Rosalía

    Motomami

    Datum izdanja: 18.03.2022.

    Izdavač: Columbia

    Žanr: Avangarda, Eksperimental, Reggaeton

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. SAOKO
    2. CANDY
    3. LA FAMA
    4. BULERÍAS
    5. CHICKEN TERIYAKI
    6. HENTAI
    7. BIZCOCHITO
    8. G3 N15
    9. MOTOMAMI
    10. DIABLO
    11. DELIRIO DE GRANDEZA
    12. CUUUUuuuuuute
    13. COMO UN G
    14. Abcdefg
    15. LA COMBI VERSACE
    16. SAKURA

    Recenzija: Rosalía “Motomami”- album preslušaj na Spotifyu.

    Rosalía “Motomami +”

    “Ja sam ja, preobražavam se; Leptir, preobražavam se; Pretjerujem, preobražavam se; Proturječim sama sebe, preobražavam se; Ja sam sve, preobražavam se“ govori Rosalía, postavljajući manifest vlastitog djelovanja. U ovim riječima leži sva bit njezinog novog (trećeg) studijskog albuma “Motomami“.

    Muziku podržava

    “Motomami“ nije prosječan projekt te se njemu ne može/ne smije pristupiti na uobičajeni način. “Motomami“ je ekstreman kolaž ludih, psihotičnih mikseva koji u suštini nemaju pretjerano mnogo zajedničkih obilježja. “Motomami“ sadržava minimalističan reggaeton, Disney balade ultra seksualnog sadržaja, flamenco, unakažene, eksperimentalne instrumentalne ekshibicije, sambu, bachatu (plus ostale, teško kategorizirajuće, karakteristike)…

    Problem postoji, a njegov položaj ovisi o tome koga se pita. Možda leži u glazbi i umjetnici koja iz čiste strasti želi uništiti ono tradicionalno/sveto ili pak u nemogućnosti/nevolji prihvaćanja da oku/uhu jednostavne stvari često pričaju znatno složeniju priču. Neovisno o rješenju, potpuno je logično preispitivati svrhu albuma. Što čini “Motomami“ (kolekciju od šesnaest pjesama) stabilnom formom, a ne zbirom nepovezanih trenutaka? Rosalía zaista nije izgubila dodir sa stvarnošću!

    Kao što sam naveo u prvom ‘paragrafu’, ključan aspekt ili tema djela je transformacija. Kako bi ju razumjeli, moramo istražiti narativan/konceptualan razvoj, kao i produkcijske odluke te stilske smjernice. Jedan od upečatljivijih primjera je pjesma “HENTAI“, kontroverzan, polemičan i nadasve kontradiktoran moment divno komplicirane melodije. Ona se kontinuirano igra, poskakuje, mijenja brzinu i intervale pauze, konstantno držeći slušatelja u kojekakvoj neizvjesnosti. Tema je erotska, nabijena pukom seksualnošću, dok je instrumentacija (osim sporadične pojave zvukova automatske puške) blaga, nježna; suprotstavljena ‘hardcore’ stihovima. Ta dinamika iznenađuje, šokira, osvježava publiku, iako možda kreirajući osjećaj nelagode (dizanje želudca, no). Pored svega, postoji doza humora, neozbiljnosti koja prožima traku; ubačena nezrelost onemogućava posve ozbiljno shvaćanje situacije. “I beat it till it got whipped; Second thing is to fuck you; First thing is God“ pjeva Rosalía sa smiješkom na licu.

    Kontrast između teksta i aranžmana ima smisla (zbog radikalnosti samih riječi), ali treći, prethodno spomenuti sastojak, automatska puška, nadopunjuje kompoziciju, kao i određen broj ostalih skladbi. To je zapravo reggaeton perkusija, ali dekonstruirana; razbijena na komadiće i proizvoljno složena. Zvuči suho i agresivno, poput kakvih bučnih građevinskih radova. Opisana tehnika koristi se podjednako u pop-bangerima i baladama, flamenco dijelovima te eksperimentalnim vježbama.

    Za Rosalíju najvažnija je sastavnica u miksu njezin glas, a da on bude što čujniji te izraženiji obilno se primjenjuje filtar za uklanjanje visokih frekvencija prateće glazbe. Kvalitetan primjer navedenog uočava se u “CANDY“-ju. Svaka se produkcijska komponenta filtrira što doprinosi učinku prostornosti – svirka kao da se odvija u nekoj distanci od izvođača; slika zamagljene pozadine s izraženom figurom u fokusu. Nadalje, kao i na ostatku projekta, upotrebljava se strahovito malo instrumenata – minimalna glazba s umjetnicom u središtu. Ona je gola; muzika je lišena svega suvišnog da vokal dobije na značaju. Spomenuto je utjelovljeno vizualnim putem na naslovnici; to je poanta!

    Isto, tj. slično se događa u “DELIRIO DE GRANDEZA“. Glazba se izvija, deformira, ubrzava ili usporava, gura u pozadinu – sve ono što u momentu pogoduje njenom glasu. Mijenja se dinamika, ubacuje sample Soulja Boya, ali vokal ostaje čist i neizmjerno moćan – ostvaruje se dojam kao da se obuzdalo nešto nepripitomljivo. “LA FAMA“ posuđuje ritam bachate preko kojeg slaže, već prepoznatljivo, jako suh vokal i prigušeno sviranje. U tom minimalističkom pothvatu, glas se, između ostalog, rabi kao instrument – rezanje i preklapanje referira onaj klasičan Kanye ‘chop’. Taj element unosi hitnost u kompozicije (npr. Tokischa na “LA COMBI VERSACE“) te doprinosi percepciji strukturne složenosti.

    No, produkcijska tema koja se proteže čitavim albumom i osposobljava motiv transformacije je kolaž. “Motomami“ vrlo intenzivno spaja nesrodne segmente u drastične cjeline. Namjerno! “SAOKO“ isprepliće oštre, Nine Inch Nails industrijske valove s jazz-isječcima (podsjeća na Westov “On Sight“), “HENTAI“ je kombinacija hiper-seksualnosti i ‘Disney’, dječje nevinosti, “DELIRIO DE GRANDEZA“ uništava purističke porive besramnom inkorporacijom hip-hop samplea, dok je “CUUUUuuuuuute“ morbidna eskalacija kreativnih težnji.

    “CUUUUuuuuuute“ treba nešto detaljnije obrazložiti! Naime, radi se o super agresivnoj sambi ispresječenoj raznim žanrovskim uronima. Sve počinje melodičnim brojanjem do 21. Zatim kreće nasilna samba. Ona se iznenada prekida nježnom baladom o leptirima koja završava podjednako naglo – povratak grubih bubnjeva, zviždaljki i repanja. Trenutak je privlačan koliko i nakaradan te se lako mogao uklopiti među vježbe s Arcine “kick” serije.

    Iako mnoge pjesme djeluju kompleksno, produkcija na njima izrazito je minimalna. Štoviše, većina njih sastoji se o tek dvije do tri, eventualno četiri, komponente. Postoji potreba za skidanjem slojeva; potraga za esencijom – fenomenološki pristup glazbi. Možda se razgolićavanje do onog bazičnog i nužnog čini jednostavnim činom, posljedicom nesposobnosti, no uspješnost dotičnog pothvata možda je najteže ostvariva ambicija u umjetnosti – uklanjanje slojeva veoma često (kad dođe do podbačaja) narušava stabilnost sklopa. Kao publika moramo naučiti čitati detalje i razlučiti minimalizam od lijenih manevara.

    Primjer minimalističke produkcije je “BIZCOCHITO“ na kojoj se projicira nesputana zaigranost uz pomoć instrumentacije iz kojekakve igrice, povećanjem frekvencije glasa do piskutavosti te uzvikivanjem nečeg s dječjeg igrališta – “tarara tarara tata“. Tu nema gotovo ničega! Nema basa, nema akorda! Sve se postiže mijenjanjem, izvijanjem onih par prisutnih stvari. Što je bitno? Ja se zabavljam; meni je dobro!

    Ostali autoričini proizvodi imali su prilično ozbiljan, dostojanstven ton – znatno različit od onog nađenog na “Motomami“. Debi “Los Ángeles“ konceptualan je album o smrti, dok je “El Mal Querer“ glazbena adaptacija “Flamenca“, romana iz trinaestog stoljeća s problematikom ljubavi, obitelji i nasilja. Tu nije bilo mjesta za humor i igru. “Motomami“, kao umjetničin preporod, slavi sve što je kod prethodnika nedostajalo – rad se zasniva na impulsu.

    Posljedice učinjenog bile su razarajuće; oči gomile vidjele su izdajicu! Ubijanje purizma bacilo je ljagu na opus Rosalíje; glazbenice koja je preko noći iz obećanog djeteta prerasla u vješticu, vraga. Ta je preobrazba opisana na “DIABLO“, nerijetkom trenutku s religijskim konotacijama. “Promijenila si se; Nisi ono što si prije bila; Ti si vrag“ govori iz perspektive ogorčenih. Poput “CUUUUuuuuuute“, pjesma je primjer ekstremnog kolažiranja, iako je u biti spoj reggaetona i flamenca. Događa se sukob različitih pogleda – onog demonskog (izvijeni glas koji predstavlja kritiku) te onog anđeoskog (odgovor na nezadovoljstva). Prijelom se javlja na sredini puta, uvrštavanjem segmenta Jamesa Blakea – kontrast.

    Najstrastvenija reakcija na mržnju uočljiva je na gotovo čistoj flamenco skladbi “BULERÍAS“ – “Ja sam i dalje cantaora“ zbori glas preko utišanih, zamagljenih bubnjeva (imitacija pljeska) i uzvika. Jedan od glavnih uzroka netrpeljivosti su momenti poput “CHICKEN TERIYAKI“. Apsolutno gol reggaeton banger ukrašen isključivo otkucajima bubnja (ta, ta-ra-ta-ta) te iskrivljenim izdasima protivi se tradicionalnijim, raskošnijim primjerima te latinskoameričke glazbe. Ovo mora biti jedna od najjednostavnijih pjesama svih vremena – ima samo jednu notu koja se ritmički ponavlja. Opet, ovdje ne postoje akordi, bas, gitare i ornamenti.

    Prije donošenja zaključka htio bi se vratiti na “SAOKO“, kompoziciju koja utjelovljuje srž albuma; njegova obilježja. Struktura pjesme iznimno je labava, gotovo da je i nema – pripjev je potpuno odsutan, niti jedan dio se ne ponavlja, dok prelamanje jazz i industrijskih udaraca ugrožava zdrav razum. Ovdje su obuhvaćene sve navedene produkcijske tehnike – agresivna perkusija, filtriranje vokala, chopping, minimalizam, kolažiranje… “SAOKO“ objedinjuje sve ono što čini “Motomami“! Ona predstavlja novi umjetničin način komponiranja; eksperimentaciju bez predrasuda.

    Također moram spomenuti “COMO UN G“, baladu s jednim od najljepših refrena čitave godine, te “SAKURA“-u, završetak koji savršeno sumira projekt – “Plamenovi su lijepi jer ne prate ikakav red“.

    Ono što je Rosalía ovdje postigla vrlo je posebno! Kao radikalan stilski zapis, “Motomami“ je kompozicijsko i estetsko remek-djelo; ništa više, ništa manje. Korišteni su isti alati kao i pri proizvodnji balada, bachate, reggaetona i flamenca s objedinjenim utjecajima koji uključuju Franka Oceana, Kanye Westa, Daddyja Yankeeja i Justa Betancourta. Sve napisano miri se drastično minimalnom produkcijom – pjesme se oslikavaju tek s nekoliko poteza, a ono genijalno je što uvijek uspijevaju. Nadalje, “Motomami“ pomno istražuje identitet glazbenice te seže do najdubljih uglova njezinog karaktera. Oslobađaju se primitivne, divlje težnje, neobuzdanost, seksualnost (‘Moto’), kao i potreba za pažnjom, nježnošću te brigom (‘Mami’).

    Ovaj album trebao je ispasti tako krivo – čudo je što je ispao toliko dobro.

    Muziku podržava