Dan žena ili Osmi mart podsjetnik je na stoljetnu borbu koja je počela štrajkom žena u New Yorku 1909. godine. Tog su dana žene marširale za pravo glasa, veće plaće, protiv eksploatacije i svih vrsta rodno uvjetovanog nasilja, tražeći jednaka prava u društvenom, političkom i socijalnom smislu. Borba za jednaka prava žena ostaje relevantna do današnjeg dana, zato vas pozivamo da se večeras pridružite noćnom maršu u svom gradu.
Međunarodni dan žena je prilika da se podsjetimo na dostignuća naših žena u glazbenom svijetu. Ovo ni u kom smislu nemojte uzeti kao definitivan popis jer bismo svi morali znati da postoji osjetno više značajnih žena u domaćoj glazbi.
Povod za ove mini panegirike je 8. mart, ali stvarna poruka je da ne bismo trebali čekati na ovakve dane da im odamo počast. Članak je tu da vam skrene pozornost na strašne žene koje stvaraju glazbenu scenu danas te da vas sjeti da Dan žena nije Valentinovo, stoga spremite tu ružu. Odnosno, da se poslužimo riječima pjesme koja simbolizira današnji dan, dajte nam kruha, ali dajte nam i ruže.

Josipa Lisac

Kako drukčije početi listu žena u glazbi? Josipa Lisac je donijela oluju u glazbi i svijesti brdovitog Balkana. Nabrajati sve načine na koje je zadužila svakog pojedinca na ovim prostorima bio bi uzaludan posao, mislim da bih noć probdjela pokušavajući. Zato ću se za početak razbacati velikim riječima. Najveća diva ovih staza i predjela usudila se biti drukčija u vremenu kada su mnogi (muškarci i žene) odustajali od istog nauma. Desetljećima nas je učila kako ustrajati u svom i biti apsolutna pobjeda nad životom. Zbog toga i mnogih drugih stvari, hvala ti, Josipa.

Zdenka Kovačiček

Muziku podržava

Pojam “žena za sva vremena” većinu će čitatelja asocirati na ovu glazbenu divu, u prvoj liniji zbog njene pjesme istog imena, a zatim zbog umjetničkog nasljeđa kojim Zdenka opravdava ovu titulu. Vjerojatno nema osobe u Hrvatskoj koju je zaobišao Nipplepeopleov naftalinski revival “Frke” uz koju je došla i nova razina poštovanja ove jazz legende. “Frka” je u onodobnim slobodnim osamdesetima bila cenzurirana, pa je Kovačiček umjesto ‘guzicu’ morala mijenjati u ‘bluzicu’. Na dostojno priznanje ili, bolje rečeno, kozmičku karmu morala je čekati dugih 40 godina, zato danas punopravno nosi titulu jedne od najboljih hrvatskih muzičarki svih vremena.

Mirela Priselac Remi

Ako ćemo govoriti o ženama u glazbi i aktivizmu, Mirela Priselac, za ljude Remi, odmah pada na pamet. Svi je najbolje znaju kao pjevačicu Elementala, a ona svoju javnu dužnost godinama stavlja u službu društvenog aktivizma otvoreno govoreći o neuralgičnim točkama društva među kojima je najbolnija upravo ona rodna. Njeni su tekstovi snažno intonirani politikom, svakodnevicom i položajem žena u društvu, jednako kao i cjelokupno javno djelovanje.

Bojana Vunturišević

Bojana je žena zbog koje sam odmah u početku naučila izgovarati ovo jezikopetljivo prezime, jer to je ime koje moraš zapamtiti. Nekadašnja pjevačica beogradskog electro pop benda Svi na pod! imala je pozamašno iskustvo i prije solo karijere, a onda su se dogodile “Daljine” – art pop fenomen od albuma koji je obilježio 2017. Bojana postaje apsolutna kraljica svake pozornice na kojoj nastupi, a i jedna je od onih koji aktivno održavaju glazbenu vezu Beograd-Zagreb, opjevanu u stvari “E 70”.

Una Gašić (Bitipatibi)

Neprikosnovena predvodnica beogradske dream pop scene, Una Gašić, jedna je na kojoj morate zastati. Već deset godina kormilari šugejzerskim riječnim brodom Bitipatibi. Plovidba često nije bila laka te se Una i dan-danas nosi s različitim izazovima vođenja benda. Bitipatibi je privremeno umirovljen, ali se nadamo da će uskoro ponovno isploviti u svojoj sanjivoj raskoši. Žena-bend je tek u svojim dvadesetima, a već ima glazbene numere koje bi, kad bi život bio drukčiji, zauzimale ponosno mjesto na nekoj od Pitchforkovih listi.

Nina Romić

Nezaobilazno ime svima koji su se makar rubno dotakli nezavisne zagrebačke scene, žena koja već deset godina aktivno stvara i podržava mlade kantautore. Kad bismo zbrojili sve njene zasluge, s punim pravom bismo joj dodijelili titulu ambasadorice domaće indie scene. Pokrenula je program “Škrabica u Booksi” zajedno s pokojnim Antom Perkovićem i Lukom Belanijem, a danas je za kormilom “Začarane Močvare”. Objavila je pet studijskih albuma koji slave ljepotu slobode folk rocka. Njena je akustika obilježila stvaralaštvo brojnih kantautora koji su došli iza nje, a ona toj istoj sceni nastavlja sebe davati u potpunosti.

Amira Medunjanin

Amira Medunjanin je možebitno učinila puno više za bosansko-hercegovačko kulturno nasljeđe od raznih ministara kulture. Zapadu je prenijela sevdalinku, taj bosanski lelek, u cijelosti svog melosa i zaodjenula je, jel, zapadu poznatijim jazzom. Pružila je novi vjetar u leđa usmenoj tradiciji, usput pružajući jasan otpor tradicionalnom položaju žene u društvu. Samosvjesna umjetnica se izborila za svoje mjesto pod suncem upornim dugogodišnjim radom, ne pristajući na kompromise.

Sajsi MC

Sajsi će najbolje posvjedočiti o statusu za koji se žene danas itekako moraju boriti upravo jer djeluje unutar žanra koji je u mizogin u svojoj osnovi, time razbijajući njegove tvrde okove. Sajsi MC prkosi bahato i nadrkano, ona je estetski izbrušena persona koja često koketira, a time razbija različite društvene stereotipe. A što Ivana Rašić kaže o ženama u industriji?: “Žene u muzici u regiji i dalje se bore za jednaki tretman, znat ću da je stanje bolje kad se prestane s pitanjima: jesi li ti pisala tekst’ ili ‘jesi sama to napravila’. Mi želimo biti prihvaćene kao autorke i ne želimo da nam se umjetnost gleda kroz duplu lupu, niti da nas se zbog spola gleda kroz drugačiju prizmu.”

Irena Žilić

Kantautorski wunderkind, da. Opišimo tako Irenu Žilić, biologinju po danu, glazbenicu po noći. Ili je obratno? U svakom slučaju, Irenu sam dobro zapamtila nakon albuma prvijenca “Travelling” i koncerta u maloj dvorani Lisinskog 2016. godine. Par godina i jedan album kasnije, Irena Žilić nastupa s Morcheebom na turneji po Velikoj Britaniji. Kada se spominjemo velikih dostignuća žena, Irenin talent koji ne pati od samodopadnosti uvijek ćemo staviti u vrhove liste.

Lovely Quinces

Kad je Dunja Ercegović 2013. godine napravila toliku buku svojim singlom “Wrong House” odmah je bilo jasno: ili će postati ono nešto, ili će biti samo još jedan one hit wonder. Ne srećom, već talentom i ogromnim trudom, prevagnula je prva strana ove jednadžbe. Nakon EP-a uslijedio je sjajan konceptualni album “Meet me in Moscow”, a potkrao se tu i alter ego Bad Daughter koja živi njujoršku verziju života ljupke Dunje. Nećemo ni nagađati gdje bi glazbenica bila kad bi umjesto Splita bila rođena u New Yorku, ali ćemo vas uputiti da preslušate dosad objavljene materijale albuma električnih Quinceva kojeg očekujemo ove godine.

Sara Renar

Glazbenica koja dijeli rođendan s ovim povijesnim danom godinama probija granice ukotvljenih glazbenih formi. Svaki od njenih albuma skrenuo je svojim putem, a Saru prokazao kao talentiranu glazbenicu koja se ne boji uhvatiti u koštac sa stilski istančanom muzikom kakvu ovaj prostor, nažalost, malo teže vari. Ali nju nije briga jer ona se budi. Sara je prgav glas zagrebačke scene koju trebate slušati, a bome i zapratiti na Twitteru.

Tamara Obrovac

S popisa nikako nije mogla izostati ova neponovljiva Istrijanka koja s lakoćom eksperimentira s različitim glazbenim izričajima. Žena koja stavlja zez u jazz ima prateći bend s jakim pedigreom, a ako ste je samo jednom gledali uživo, zasigurno niste ostali ravnodušni. Tamara je učinila više za istarsku glazbenu tradiciju od brojnih etnologa, redovno nastupa u inozemstvu i može se pohvaliti činjenicom da je kritika davno prepoznala njenu virtuoznost. Premda je kompleksna glazbenica, slijedi filozofiju nepodnošljive jednostavnosti: “Čovjek ne treba sam sebe shvaćati preozbiljno, a humor je jedna od stvari potrebnih za duševno zdravlje.”

Sassja

Predvodnica bosanskohercegovačkog rapa mnogima je najpoznatija po pjesmi “Etikete” koju je izbacila s Remi. Zavrtite jednom tu stvar ako se još uvijek slučajno pitate čemu ovaj tekst. Prva žena kolektiva FM Jam godinama drži jako mjesto u domaćem hip hopu. Njeni iskreni i oštri stavovi svoje su utočište našli upravo u repu kao izravnoj i britkoj kritici svega što nas okružuje danas. Njene priče su osobno iskustvo iz kojeg izvire njihova politička narav. Pjesmom “Stube” ukazala je na poražavajući problem obiteljskog nasilja koji do današnjeg dana ostaje ignoriran.

Mimi Mercedez

Mimi je madrina (španjolski: kuma, gazdarica) koja “ume da stvori, al i da se bori” u svijetu srpskog hip hopa. O njoj možete misliti što hoćete, kao i o trapu i čitavom tom podsvemiru, uostalom, ali činjenica stoji – Mimi Mercedez je hip hop institucija i prava snažna žena. Odraz stanja u društvu i prostoru, svakako. Umorna od iste stare priče, Mimi je uzela stvari u svoje ruke i počela krojiti rep po svojoj mjeri uz žensku eskadrilu pod nazivom BFOĐ. “Polu-žena, polu-vatra” koju ne možeš izbaciti iz takta.

Lu Jakelić

“Kišna kantautorica s Mjeseca”, Lu Jakelić, nije u potpunosti novo ime na sceni. Mlada kantautorica stvara zanimljiv pop-soul koji pleše na granici između mainstream hitova i hrabre, iskrene i ogoljene kantautorske scene, a o statusu žena u glazbenoj industriji u Hrvatskoj i regiji nam kaže sljedeće: “Kao mlada kantautorica koja izdaje svoj debitantski album, promatram okoliš posla u kojem jedna žena želi razviti svoj glazbeni brend i pokazati svoju vrijednost. U trenutcima osjećam prvotni otpor ili podcijenu samo zbog spola, pa je zanimljivo vidjeti kako se ljudi iznenade, ne samo kad izvodim glazbu – već i kad progovaram.

S druge strane, ipak osjećam da se kreativna industrija posljednjih godina okreće ženama, koje pokazuju multi-empowerment na društvenoj i kreativnoj razini. U Hrvatskoj, mislim da društvo izjednačava (već viđen) pristup i retoriku dosadašnjih žena u glazbi, i položaj mlade generacije koja tek donosi svoj, možda ipak hrabriji act. Ipak se stvari mjenjaju i mi kao novi val glazbenica donosimo i nov način pozicioniranja. To je važno – ne bojati se biti drugačiji i ići (neovisno o spolu, ali posebice kao žena) možda neutabanim putem komercijalnog uspjeha. Mislim da imam odgovornost i prirodni dar pokazati da svaka žena uz veliko srce ima još veće organe – mozak, i vlast nad svojim mislima i pravima.”

587 Shares
Muziku podržava