Vincent Furnier poznatiji nam je kao Alice Cooper, legendarni rocker koji je na pozornici spajao koncerte s kazalištem.
Tijekom sedamdesetih godina prošloga stoljeća kada je bio na vrhuncu doista je slovio kao opasan i problematičan lik. Njegovi su nastupi šokirali publiku i tjerali strah u kosti roditeljima koji su se pitali kakav će trag ostaviti na njihovoj djeci kad na pozornici vide vješanje, giljotiniranje i druge prizore nasilja.
Alice Cooper od samih je početaka bio nenadmašan showman koji je i danas, s pedeset godina karijere, još uvijek najbolji u onome što radi.
Kada se spomene ‘shock rock’, Vi ste jedna od prvih asocijacija. Rijetko kada imamo mogućnost pitati nekoga kako izgleda izmisliti novi žanr.
Za mene je to bilo nešto što je bilo potrebno napraviti. Kada smo počeli s tim shock i horror rockom, ništa od toga nije postojalo. Gledao sam The Beatlese, Stonese, The Who i druge sjajne bendove i govorio ‘to su moji heroji’. A onda sam se zapitao gdje su ‘zlikovci’. Dobra priča ne može imati heroje, a da nema ‘zlikovce’. Njih nije bilo pa sam odlučio da ću ‘zlikovac’ biti ja. Iako sam u stvarnom svijetu bio daleko od tog pojma, lik Alicea Coopera predstavljao je ‘zlikovca’: on je bio ono što je Moriarty Sherlocku Holmesu, ono što je Kapetan Kuka Petru Panu; bio je zanimljiv, mračan i tajanstven lik. A po meni jedan takav lik traži scenografiju na pozornici: ne bi mu priličilo da se samo popne na binu i pjeva. Da, morao je znati pjevati, ali to nije bilo dovoljno, trebalo je još nešto: giljotine, luđačke košulje, zmije, sve je to bilo potrebno kako bi se oživio taj lik.
Je li ‘shock rock’ danas mrtav?
Da, mislim da jest. Mislim da je mrtav jer je danas izvođačima apsolutno nemoguće šokirati publiku. CNN je šokantniji od Marilyna Mansona, Roba Zombiea ili Alicea Coopera. Danas je stvarnost šokantnija od mašte. Gdje su ono oteli 200 djevojka? U Nigeriji? To je šokantno, a giljotiranje Alicea Coopera bilo je šokantno sedamdesetih, danas više nije. Ono što Marilyn, Rob i ja danas radimo više je predstava, više nam je cilj zabaviti publiku nego je šokirati.
Fan ste Lady GaGe, obradili ste njezinu “Born This Way”, a negdje sam pročitao da ste imali par ideja što napraviti s onom čuvenom haljinom od mesa…
Upoznali smo se nakon jednog njezinog koncerta i rekla mi je “Hvala što si mi dopustio da ti ukradem show“. Rekao sam joj da naši koncerti nisu ni približno slični izuzev što je ona stvorila Lady GaGu da joj bude alter-ego baš kao što sam ja sebi stvorio Alicea Coopera; ona piše pjesme za Lady GaGu, ja za Coopera; ona smišlja čitavu predstavu oko svog lika, ja oko svog; to je jedina sličnost. A što se tiče one haljine od mesa, da se u moje vrijeme na mom koncertu pojavila u njoj na pozornici – završila bi na ražnju, a onda bismo pozvali publiku da pojede haljinu s nje. Rekao sam joj to i svidjelo joj se.
Vaše su turneje uvijek bile tematske: na pozornici je bilo giljotina, zmija, električnih stolica, vješala, litara i litara lažne krvi. Odakle inspiracija i ideje za takve teatralne nastupe?
Ne mogu zamisliti show Alicea Coopera bez toga, da dođem na koncert i samo pjevam. Ima milijun bendova koji rade upravo to, nama je nit vodilja uvijek bila da moramo odskakati od drugih, moramo pružiti publici nešto što dotad nije vidjela i moramo im dati ono što od nas očekuje. Bili bi jako razočarani da Alice Cooper ne napravi spektakl, ja bih osobno bio razočaran da sam fan Alicea Coopera i da dođem na koncert – a on ne napravi ništa od onoga što se od njega očekuje. Osjećao bih se prevareno. Kad sam prvi put uveo teatralnost, na neki sam se način obvezao da ću je se držati do kraja života. Ipak, tu i tamo bend i ja odemo svirati nenajavljeni u neki klub, onako ležerno odjeveni i bez šminke, kostima i slično. Ljudi bi viknuli ‘Sviraj “Brown Sugar”!’ i mi bismo svirali “Brown Sugar”, pa bi viknuli ‘Sviraj “Back in the U.S.S.R.”!’, pa bismo svirali “Back in the U.S.S.R.”… Ti su nam koncerti zabavni i vesele nas, ali nikada ne bismo nastupali u takvom izdanju pred velikom publikom.
Spomenuli ste pjesme The Beatlesa i The Rolling Stonesa… Upoznali ste članove oba benda, gledali The Beatlese kao tinejdžer, kasnije i svirali s Lennonom i Stonesima, dakle slijedi vječno nezahvalno pitanje – tko vam je draži, Beatlesi ili Stonesi?
Mislim da svakome treba biti jasno da su to dva posve različita entiteta, svaka usporedba je brkanje krušaka i jabuka. The Beatles su nautjecajniji bend svih vremena i ne pada mi na pamet nitko na koga nisu izvršili utjecaj: od Franka Sinatre do Cradle of Filth, utjecali su na apsolutno sve. A The Rolling Stones su u rock unijeli agresivnost i buntovništvo. Volim The Beatlese zbog umijeća stvaranja pjesama, a Stonese zbog stava. Nikada ne bih mogao izabrati samo jedne. Reći ću da su The Beatlesi pisali bolje pjesme, a Stonesi imali bolje koncerte.
Član ste Kuće slavnih rock’n’rolla. Kako gledate na tu instituciju?
Zanimljivo je to… Kada postanete član Kuće slavnih imate osjećaj kao da ste diplomirali. Svi koji su glasali za vas – svi su na neki način bili vaši učitelji. Dobiju glasački listić na kojem je 25 bendova i njihov glas može dobiti samo petero izvođača. Glasaju za izvođače, glazbenike pa i samu glazbu onoga za koga procijene da najviše zaslužuje biti članom. Kada Paul McCartney, Mick Jagger, Pete Townsend, Jeff Beck i ostali daju svoj glas nekome, to je kao da kažu ‘čestitam, diplomirali ste’…
A ipak, mjesta za Deep Purple nema, iako je prvi riff koji početnik nauči svirati kad dobije gitaru “Smoke on the Water”?
Prvi sam koji će naglas reći da Deep Purple treba biti u Kući slavnih, baš kao i The Moody Blues. Puno je bendova koji bi trebali biti ondje, a vjerujem da će jednog dana i biti.
Na svojim ste koncertima radili svakojake ‘zastrašujuće’ stvari, stavljali glavu na giljotinu, oko vrata omču, igrali se s pitonima… Postoji li nešto čega se zbilja bojite kada se reflektori ugase?
Ne volim igle, ne volim vaditi krv i cijepiti se. Na pozornici me mogu i objesiti, izbosti, mogu mi staviti zmiju oko vrata… Ali kad mi kažu da će mi vaditi krv – uhvati me napad panike. Nije da me boli, ne boli, već sama pomisao da mi netko zabija iglu u ruku…
Što slušate danas?
Ima nekoliko novih bendova koji mi se zbilja sviđaju. The Strypes su dobri, a sviđa mi se i Slashov bend, The Conspirators. Volim bendove koji sviraju čisti rock’n’roll, dosta mi je bendova koji su zapravo folk bend, to nije rock. Volio bih da postoji više mladih bendova koji su rock bendovi, a ne folk bendovi. Stalno govorim ljudima da se ne možete zvati rock bend ako u bendu imate harmoniku ili bendžo.
Kad vas možemo očekivati u Hrvatskoj? Nemojte da odete u mirovinu prije nego što nas posjetite.
Morate ugnjaviti promotore da nas dovedu, to je jedini način da se vidimo.