Tobogan: “Ne želimo zarobiti glazbu u sigurne okvire”

1554

Tko se nije spustio toboganom, nije živio… ali ovoga puta pričat ćemo o Toboganu koji diže, pa naćulite uši i pripremite se za ples.

Od 2007. godine Tobogan istražuje veliki i dobrim dijelom nepoznati prostor između živo izvođene glazbe i elektronske plesne glazbe, vezu između programiranog ritma i akustičnih bubnjeva, napetost između unaprijed zadane forme i kolektivne improvizacije.

Ovaj kvartet poznate instrumente poput gitare, bubnjeva, basa i klavijature, koristi na nekovencionalan način i tako eksperimentira s techno, dubstep i funky house zvucima. Postoji i peti, skriveni, član koji, uz pomoć velikih i čudesnih strojeva, kontrolira i daje novu dimenziju zvuku koji se stvara na pozornici. Inspirirani sastavima kao što su Jojo Mayer’s Nerve, Questlove i njegovi The Roots, FourHero i Disciplin A Kitchme, Brand Brauer Frick i Electro Guzzi, naš Tobogan nastavlja svoj put.Nakon kratke pauze, Tobogan u sastavu Silvio Bočić na bubnjevima, Konrad Lovrenčić na basu, NT Wave na gitari i Toni Starešinić na klavijaturama uz skrivenog člana koji brine za zvuk, vraća se na scenu i traži nove plesne ritmove.Ususret nastupu u Vintage Industrial Baru koji je zakazan za srijedu, 10. veljače, popričali smo s prekaljenim liscima scene, Konradom Lovrenčićem i Valentom Samardžijom, o povratku Tobogana na naše plesne podije.

Vraćate se na scenu nakon što ste jedno vrijeme bili na pauzi. Zašto je do toga došlo i što ste radili u međuvremenu s Toboganom?

Konrad: S bendovima je kao i s brakovima, ponekad se rastanu mama i tata, a djeca se podijele. Tobogan: popneš se na tobogan, spustiš se nekoliko puta pa malo odeš doma, a onda se poželiš opet igrati.
Valent: Tobogan je imao više pauza u karijeri koje su nastajale uglavnom zbog traženja prave postave i zbog raznih obaveza osnivača Tobogana i općenito ‘livetronice’ u Hrvatskoj, Janka Novoselića. Zadnja pauza nastala je zbog Jankovog odlaska u Ameriku na doškolovanje. Imali smo i oproštajni koncert u Peronu 8 tom prilikom i nismo znali što će se kasnije dogoditi. Zadnja postava okupila se slučajno na rođendanu Ive Vrdoljak, koja je oduvijek bila menadžer Tobogana. Na tom smo rođendanskom partyu shvatili da postoji neko čudo među nama koje jednostavno treba očuvati. Snimili smo album koji treba uskoro izaći. Tonski snimatelj je bio Shot u prostoru Chakkine birtije u Medici. Nevio i ostala naša ekipa snimali su video u isto vrijeme i te zapise možete pogledati na Tubeu. No Janko je htio nastaviti s vlastitim autorskim projektima Kozmodrum i Strobelyx, pa smo krenuli u potragu za bubnjarem. Naći bubnjara koji je dobar lik, muzičar i sklon livetronici nije lak posao, ali potraga je završila uspješno i pronađen je Silvio Bočić. Da stvar bude bolja, njemu je bio san svirati s Toboganom i mislio je da je to potpuno nemoguće.

Što se od 2007. godine naovamo promijenilo u Toboganu?
Konrad: Pijuuu… ukratko: djeca odrasla, bila je pomrčina Sunca, Nikša Kramasonik je snimio puno albuma, Chakki dva puta izgorjela birtija, Delač treba još dva basa, Elvis je dobio sina i kupio gitaru, Egoless izdaje dub na stranim labelima, Janko je izašao iz benda i pokrenuo Kozmodrum i Strobelyx, Silvio Bočić je zamijenio Janka, Toni je ušao u bend, Valent i ja smo tu, puno ljudi je od 2007. prodefiliralo kroz bend, a tako se mijenjao i sound. Prije je bilo tvrđe, pa što? Sad je drugačije.Valent: Promijenilo se nekoliko izvrsnih glazbenika, ali stil sviranja i zvuk je ostao sačuvan. Svi glazbenici koji su otišli sada imaju izvrsne projekte: Niksho je osnovao Šumove protiv valova, Egoless započeo solo karijeru, Goran Delač i Elvis Penava sviraju u mnogim značajnim projektima. Došli smo kroz godine i do određene samokontrole u vođenju aranžmana kroz koncert, budući da se radi djelomično o improvizaciji, a dijelom komponiranim sekvencama. Promijenila se i publika! Više ne znamo poimence svakoga od njih.

To je skoro desetljeće na sceni, što mislite da je najznačajnija stvar koja se dogodila u glazbi u zadnjih 10 godina?
Konrad: Izašao je Cubase 8.5 i Ableton Live 9.
Valent: Za nas glazbenike najveći pomak dogodio se zahvaljujući povezivanju aktera nezavisne scene i pojavi klubova u kojima si mogao svirati autorsku glazbu, sresti posvećene ljude, tonske majstore. Mjesto na kojem smo imali najviše koncerata, sessiona i kulturnih događanja je AKC Medika. Kao značajni medij desetljeća naveo bi Radio Student, na kojem smo imali prilike čuti raznovrsnu glazbu koja nas okružuje a nismo je bili svjesni. Zagreb je u zadnjih 10 godina zahvaljujući svemu tome postao kulturna metropola, i to je najveća stvar koja se dogodila u glazbi ikada. Toliko je predivnih događanja da ih je nemoguće sve popratiti. Evo baš zadnjih dana dogodio se koncert Stray Dogga, Lovely Quinces i J.R. Augusta u Lisinskom i Zarkoffa i Kozmodruma u MSU.

Muziku podržava

Ako ćemo vjerovati pričama, svaki vaš nastup je improvizacija. Znači da je svaki nastup jedinstven…
Konrad: Da, jedan dio nastupa je improvizacija, brisani prostor gdje smo potpuno izloženi sami sebi i publici. To ne damo jer nam se sviđa adrenalinski šut koji nas vodi do sljedeće sekvence. U nekom trenutku stvari se počinju događati same od sebe. Ponekad je neizvjesno, ali ne želimo zarobiti glazbu u sigurne okvire. Da bismo to dobili, potrebno je neprestano preslušavanje i analiziranje svojih mikrosekvenci i zvukova. Ukusi se razlikuju od kluba do kluba. Evo, recimo na nastupu u Azimutu krajem 2015. razgovarali smo s likom iz kluba kojemu se baš ti dijelovi nastupa gdje se prepuštamo najviše sviđaju, dok smo u Zaboku u Polanoviću slušali prodike od fana da to nisu iste melodije koje je čuo na našem YouTubeu ili Soundcloudu. Na kraju ipak najradije ugodimo sebi.



Član benda je i Toni Starešinić iz Chuija koji imaju najbolji album prošle godine. Koliko je njegov zvučni potpis utjecao na bend?

Konrad: Svaki novi član donese nešto svoje, i to je neminovno. Toni je donio svoj stil sviranja. Snimamo probe, slušamo snimke, analiziramo i razgovaramo dosta o tome što bi Tobogan trebao biti. Kako će to utjecati na zvuk benda ostaje čuti na koncertima, pa prosudite sami. Chui je pokosio na ljestvicama i to mi je jako drago.
Valent: Toni je obilježio mnogo toga unutar Beat Busters kolektiva i svojim zvučnim i ljudskim potpisom. U Toboganu svatko od nas unosi svoj zvuk, pa tako i Toniju pripada četvrtina tog zvučnog zida koji se stvori na koncertima. Puno surađujemo na raznim projektima, ali definitivno je svojim predanim radom, vježbanjem, skladanjem najdalje dogurao od svih nas. Gotovo je nevjerojatno da je instrumentalni album Chuija dosegao takve ocjene i to doista daje optimizam za sve nas koji se bavimo takvom vrstom glazbe.

Kada pogledamo cijelu postavu Tobogana, svi ste uključeni i u neke druge projekte, kako održavate svježinu i činite Tobogan drugačijim od ostalih?
Konrad: Svaki bend u kojem sviram je žanrovski potpuno drugačiji jedan od drugog. Trudim se u svakom bendu i ja svirački biti drugačiji. Drugi izbor efekt pedala, drugi bas, drugo pojačalo, druga majica. Tobogan je bend koji je najbliži nekom houseu ili technu, pa to imam na umu kada radimo nove stvari na probi ili improviziramo na bini. Lijepo je kada kada nema forme, gledam u publiku i nakon nekoliko taktova promijenim bas liniju jer mi se čini da publici treba nešto drugo ili meni nije nešto. I još pogodim! To ne mogu ni u jednom drugom bendu, tako da je uvijek svježe.

Valent: Tobogan nas čini drugačijima. A i publika se mijenja tijekom nastupa. Nešto je magično u tom procesu. Najveća nagrada mi je bila slika s koncerta u Vinylu, na kojoj tri slušatelja žmire u zanosu. Tobogan način sviranja isključuje ego glazbenika i stavlja čistu glazbu u prvi plan. Ona se događa kroz interakciju s publikom, tako da sve postaje jedna juha. To je ono što je glazba u žurbi za uspjehom i dominacijom izgubila zadnjih desetljeća, a mi uživamo to vraćati.

Znači, Konrade, sjediš kod kuće sa suprugom, djetetom i psom, pričate o Elementalu, Toboganu, Kriesu, Mixed Up Mary i Beat Bustersima i MIMO projektu dok gledate tvoje fotografije i snimke s glazbenih radionica… posvuda si, sve radiš, sve stigneš, što je sljedeće?
Sljedeće je sve. To ovako kada se nabraja izgleda kao da nemam minutu slobodnog vremena, ali nije tako. Svaki bend ima neki svoj tempo i obaveze. Znati tjedan dana unaprijed mi je dovoljno da sve stignem. Evo maloprije sam bio na sastanku s Elementalom, gdje smo dogovarali detalje za koncert u Domu sportova 5. ožujka aktivnosti oko izlaska novog albuma. Već znam da imamo probe sljedeći tjedan, što je odlično jer ovaj tjedan imam Tobogan u srijedu na Good Vibrations, Kries četvrtak i petak, isto u Vintageu i još s Kriesom u Split Judino drvo u subotu. Prošlu nedjelju je bio MIMO i baš je svirao Janko s Kozmodrumom i bilo je odlično. Ja sam radio streaming. Tjedan prije toga s Mixed up Mary nastupio sam u KMD Dubrovnik. Dva sam tjedna bio sa ženom i djetetom u Cavtatu, gjde sam imao izložbu fotografija, glazbenu radionicu s Ivom i Erolom iz Kriesa, za koju smo se pripremali tamo tjedan dana, a supruga Ana i kćer Leda održale su glazbenu radionicu za djecu Sve se to održalo na Noći muzeja u Kući Bukovac. U prvom mjesecu sam s Beat Bustersima nastupio u Tvornici nakon Chuija, kojima sam i gostovao na tri pjesme i tako ide sve paralelno. Ključna karika za organizaciju mi je Google kalendar. Bez tog nastaje kaos.

Uz vas na našoj sceni imamo i ABOP, kao i Kozmodrum koji izvode plesnu glazbu uživo. Je li live elektronska glazba ono što je budućnost?
Konrad: Imamo, ali mi smo prvi počeli (smijeh). Vidiš kako je sve povezano, tako se i ABOP prvi put pojavio kao session na Beat Busters partyu negdje 2008/2009. godine.
Valent: To je situacija koja stvarno veseli. Ne sviraš hitove, a publika jednako uživa. To je omogućilo povrat živih glazbenika na scenu koju su u potpunosti preuzeli DJ-i. I koliko se čini, djeluje osvježavajuće.

U pripremi je i novi album, što možemo očekivati?
Konrad: Ne znamo ni mi!
Valent: Album je sastavljen od snimki uživo iz Chakkine birtije i Polanovića. Nismo još sigurni je li sve zaokruženo kao cjelina, pa radimo na sitnim doradama. Možda ubacimo još koju kompoziciju sa zadnjih koncerata, s obzirom na to da imamo višekanalne snimke koje je moguće miksati. Ono što znamo je naziv albuma, a ima veze s time što nam se događa kada preslušavamo koncerte: It wasn’t me!

Top stvari koje trebamo poslušati/otkriti??
Konrad: Otkriti više kako se teleportirati. Krajnje je vrijeme! Svakako YouTubeove na našoj službenoj stranici. Ovo mi je najdraži YouTuber. Izgubiti barem sat vremena na online sequencer.

Razgovarala: Monika Marušić

0 Shares
Muziku podržava