Petar Mitrić (Pionir 10): “Bilo bi me sram pred prijateljima da se pojavim s ozbiljnim ugovorom”

2293

Petar Mitrić selektor je poznatog ‘alternativnog’ Festivala Europskog Filma – Palić, ali i ovogodišnji član DORF-žirija s kojim smo porazgovarali o odnosima regije manifestirane u glazbi i filmu.

Petar, možemo reći sa sigurnošću, radi na kulturnoj homogenizaciji regije, ali i uopće kroz palićki filmski festival koji traje već 17 godina i, poput našeg DORF-a, okuplja filmska djela koja gledaju iznad granica sveprisutnih predrasuda. Usto, gitarist je underground benda Pionir 10 koji u Srbiji, ali i u Hrvatskoj, uživa veliki ugled zbog svježine u zvuku i rasterećenosti u izričaju.

Vrlo si produktivan i aktivan po pitanju bavljenja glazbom i filmom. Naime, u organizaciji si Palić Film Festivala koji okuplja mlade europske filmaše, pa ćeš nam moći odgovoriti na pitanje kolike su razlike u senzibilitetu mladih stvaratelja zapadne i istočne Europe, jer, pogledamo li žanrovski, oni obrađuju sasvim suprotstavljene teme?
Zapravo, teme su sve sličnije. Teško je danas promatrati Češku ili Poljsku u kontekstu nekadašnjeg istočnog bloka. Zid je na kraju krajeva pao prije nekih dvadeset godina i većina problema suvremenog života se razlila po cijelom prostoru.

Teme kao što su homofobija, otuđenost, rasizam ili nezaposlenost jednako su karakteristične i za istok i za zapad. Meni se kod novih istočnoeuropskih autora sviđa hrabrost koju nose sa sobom kada se upuštaju u velike teme. Na istoku je film i dalje prvenstveno umjetnička forma pa se autoru daje veća sloboda. Možda baš zbog toga danas doživljavamo procvat rumunjske, estonske, poljske kinematografije.Mogli bismo reći kako je Palić Film Festival srpski pandan našem Festivalu dokumentarnog rock filma koji je uspio u vrlo kratkom periodu okupiti i privući autore, ali i posjetitelje iz čitave Europe, no posebice regije. Smatraš li da jedna ovakva manifestacija može imati ulogu posrednika ili glavnog aktera u detabuizaciji odnosa na relaciji Hrvatska-Srbija, odnosno začetku neke nove (makar i kulturne) bliske suradnje?
Palićki festival postoji već 17 godina i prvi je prikazivao filmove tada zaraćenih zemalja. Također je bio prva točka susreta autora iz Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Sreća je da se nismo nikada bavili politikom, već isključivo filmom. Publika nikada nije imala problem s tim i s posebnom pažnjom je pratila susjedne kinematografije kao svoje, domaće. Suradnja s Motovunom traje od 2007. godine i nastala je iz realne potrebe, a ne iz želje za nekakvim političkim poentiranjem.Mene je kod DORF-a posebno oduševilo brisanje geografskih granica između susjednih zemalja. Sudbina rock’n’rolla na našim prostorima je manje-više ista na svakom teritoriju. Na kraju krajeva, sudbina Darka Rundeka je toliko bliska onoj Vlade Divljana ili Johnnya Štulića.

Bend iz podruma u Vinkovcima i podruma u Subotici živi gotovo isti život: pije ispred sličnog dragstora, svira na jednako lošoj opremi. Sličnosti između Festivala europskog filma Palić i DORF-a su dovele do otvaranja bliske suradnje u narednom periodu o kojoj će se tek ispredati priče. Robert Perišić je dobar pisac, a ne – dobar hrvatski pisac. On je jednako dobar i u Prištini i u Beogradu i u Amsterdamu, New Yorku ili Port-au-Princeu. Ja kočnice gledam samo na političkom nivou i ne razumijem ih.

Muziku podržava

U ‘manifestu’ Festivala navedene su vrlo zanimljive odrednice. Možeš li ih nam, povezano s prethodnim pitanjem, ukratko predstaviti?
Manifest je nastao iz potrebe da se ogradimo od većine festivalskih koncepata koji podrazumijevaju glamur, trač i razmetanje novcem. Gledao sam kako su neki prije nekoliko godina ulagali velik novac u dovođenje filmskih zvijezda na 15-ak minuta da bismo ih mi gologuzi i gladni mogli vidjeti i omirisati. A njihova djela kvalitetom ne mogu parirati nekom kazahstanskom ‘nepoznatom’ autoru.

Postoji film kao umjetnost i film kao roba. Mi smo se odlučili za ovo prvo i umjesto marketa gradimo agorski princip po kojem se filmovi promišljaju i proživljavaju. Također sam ponosan što je svaki autor tretiran jednako i što kao jedini adut ima svoje djelo.

Trudimo se približiti različitosti europske kulture i njegujemo ih kao jedinstvene. Tako je i s koncertnom ponudom palićkog filmskog festivala. Radije radimo koncert legendarnog praškog underground sastava Plastic People of the Universe, nego grupe Franz Ferdinand za kojima lako poteče voda na usta, a novac u džep. Da citiram prvu točku festivalskog manifesta: “Vjerujemo da umjetnost kroz odmjeravanje odnosa stvarnog i mogućeg može doprinijeti reafirmaciji humanijeg svijeta.”

Osim što si u glazbenoj festivalskoj sekciji, možemo reći da si vrlo aktivan u svom bendu Pionir 10 kao gitarist. Neki vas kritičari i publika nazivaju novim EKV-om i Disciplinom kičme. Po čemu je Pionir 10 drukčiji od aktualne srpske glazbene scene?
Drago mi je što su mnogi u našoj muzici i tekstovima prepoznali crtu iskrenosti. Drago mi je što je naša muzika inicirala potragu za novim bendovima i stvaranje termina i kompilacije “Nova srpska scena”. Ali nekako kada se pojave očekivanja i nade u stvaranje neke stvarne scene koja bi postala isplativa i medijski eksponirana nama se sve smuči. U svemu tome mi se ne možemo snaći jer nemamo motiv za ulazak u industrijske vode.

Da bi danas zaista bio popularan i priznat moraš progutati gomilu smeća i prodati sve svoje ‘zastarjele’ ideale. Mene bi bilo sram pred prijateljima da se pojavim s ozbiljnim ugovorom i gostujem na televiziji odgovarajući na pitanje: ‘Gdje ćeš za Novu godinu?’. Isto je i s ostalim članovima grupe.

U razgovoru s nekim srpskim glazbenicima često primjećujem polariziranje unutar glazbene scene na Novi Sad i Beograd, pri čemu se oba grada, očekivano, predstavljaju kao prepoznatljiv kontekst srpskoga rocka, vrlo različit i specifičniji u odnosu na onu drugu stranu. Je li to po tvom sudu doista tako i po čemu je novosadski rock, kao recimo u Hrvatskoj riječki rock, specifikum?
To između Novog Sada i Beograda je bilo prije, kada se znalo da Luna, La Strada , Boye i Obojeni imaju nešto drugačiji trip od Partibrejkersa, Discipline i EKV-a. Danas novosadska scena i nema nekih sjajnih izdanaka. Danas je mrtva trka između Bora, Vranja, Požege, Sombora, Bečeja i Beograda. Što je super.

Ja se sjećam vinkovačke scene na čelu s Kečerom i koliko nam je stvari otvorila. O riječkoj da ne govorim. U malom gradu se svira srcem i postoje uvijek neke drugačije zakonitosti. Naročito u sredinama u kojima duga kosa, irokeza ili mrtvačke glave na majici još uvijek izazivaju sablazan.

Pionir 10 teško je svrstati (kao što možemo čuti iz videosnimki koje smo postavili u intervjuu) u jedan kalup, zapakirati ga i etiketirati ga. Smatraš li da u Srbiji, pa i u regiji, s obzirom na vašu aktivnost, ima mjesta za indie?
Rock’n’roll industrija u regiji i ne postoji da bismo uopće razgovarali o indieu. Ako pogledamo tko jedini od rockera puni dvorane i stadione u regiji dođemo do Bajage, Darka Rundeka, Partibrejkersa, Zabranjenog pušenja… Bijelo dugme! Prije koju godinu… I onda pomisliš u kojem vremenu ja živim.

Nemam, naravno, ništa protiv njih, ali se sve svelo na neku staru slavu dok istovremeno rock’n’roll u svijetu i dalje kotura taj kamen ‘big deal’. Sjajni bendovi sviraju u Tolminu, Bihaću, Somboru, Bitoli, Osijeku za mali krug prijatelja. Čak ni indie nije prava riječ za ono što iole postoji. Danas, bar u Srbiji, većina bendova objavljuju besplatna izdanja. Online ili atomska.

Kako uopće trenutačno diše srpska glazbena, pa samim time i uža rock scena?
Popboks je započeo serijal izdanja u ediciji “Nova srpska scena” i zaista su osvježenje. Ostatak snima u kućnoj radinosti ili u susjedovom improviziranom studiju. Ja zapravo i ne znam mnogo o tome. Izašao sam iz svih krugova i vratio se u korijene rock’n’rolla svirajući povremeno s prijateljima u nekoj šupi (nadam se da se vlasnik prostora neće uvrijediti). Uglavnom ne dišemo isti zrak.

Postoje li nade da ćemo uskoro čuti neko novo izdanje Pionira 10, a samim time i vidjeti vas u Hrvatskoj?
Šteta je što nismo ranije svirali po Hrvatskoj. Sada se nama ne vrte stare stvari, hoćemo novo. Kada napravimo nešto novo pozovite nas… jako smo jeftini.

– Odličan Pionir 10 mozete poslušati i besplatno skinuti na njihovom MySpaceu

0 Shares
Muziku podržava