Bowie biografija: “… zapitaš se ‘Hoću li pasti mrtav na pozornici?'”

3423

Paul Trynka autor je nove biografije Davida Bowiea koja je dobila i svoje hrvatsko izdanje.

Starman“, u izdanju Menarta, na više od 400 stranica u prijevodu Mirele Priselac donosi pregršt zanimljivih detalja iz Bowieva života, analizira one dobro poznate, ali i razotkriva neke pogrešno interpretirane ili javnosti posve nepoznate događaje. Da bi je napisao, Trynka je porazgovarao s dvjestotinjak sugovornika koji su mu pomogli složiti mozaik jednog ‘kameleona’.

Trynka je prvi rekao da je David Bowie otišao u mirovinu, a operacija srca 2004. godine vjerojatno je kumovala toj odluci. Jedan od posljednjih Bowievih nastupa uživo bio je onaj na Fashion Rocksu 2005. godine i upravo o njemu govori poglavlje “Starmana” koje možete eksluzivno pročitati na Muzika.hr.

Hudinijevski mehanizam
Ono čega se sjećam je želja za bijegom: da skoči s padobranom, da pronađe strategiju koja će mu omogućiti veličanstven izlaz. To je tražio. Impresivan mehanizam bijega – bijega od statusa pop-zvijezde na Houdinijev način.
Julien TempleZar nije bilo hrabro učiniti to što je on učinio?
George Underwood

Izvanzemaljci su besmrtni. To je ono u što su obožavatelji i dalje vjerovali u mjesecima nakon Davidova srčanog udara, a što su potvrdili pomalo izmučeni pogledi čovjeka koji je iz publike pratio nastupe Gail Ann Dorsey, grupe Arcade Fire ili bi se ponekad pojavilo na crvenom tepihu. Prošlo je više od godinu dana prije nego što je David 8. rujna 2005. ponovno stupio pod svjetla reflektora. Bio je to događaj ispunjen nespokojstvom, emocijama i toplinom.

Muziku podržava

Probe za nastup na koncertu Fashion Rocks koji je medijska kuća Condé Nast organizirala radi prikupljanja pomoći za žrtve uragana Katrina bile su vrlo napete. Bowie se s Mikeom Garsonom, svojom jedinom glazbenom pratnjom, susreo tek na probama tijekom poslijepodneva dan prije nastupa. Dok su nabrzinu uvježbavali pjesmu, brojni izvođači i članovi ekipe zaposleno su se vrzmali dvoranom Radio City Music Halla. A zatim, kad je Garson na probama počeo prebirati uvodne akorde, shvatio je da ih “slušaju svi koji su te večeri nastupali – mogla se čuti muha kako leti“. “Life on Mars?”, pjesma koja je dvadesettrogodišnjem Bowieju sinula dok se autobusom vozio prema Lewishamu, zvučala je posve drukčije od bilo koje prethodne verzije.

Garson je pjesmu prvi put odsvirao s Bowiejem na njegovu njujorškom debiju prije trideset dvije godine, ali tijekom nastupa na Fashion Rocksu te je večeri bio nervozniji nego ikad prije – klecala su mu koljena kad je sjeo za veliki klavir, a Alicia Keys je najavila: “Moj dobar prijatelj, David Bowie“. Tonalitet pjesme spušten je s F skroz na H; novi tonalitet bio je zeznut, nepoznat, “a da sam ja zeznuo, gotovo bi neizbježno i on zeznuo. Nije bilo nikoga tko bi to prikrio. Nije bilo sigurnosne mreže.

Još je neizvjesnije bilo kako će to David izvesti. Nije bio u formi, djelovao je pomalo uplašeno: “Kad imaš problema sa srcem, sigurno se zapitaš ‘Hoću li pasti mrtav na pozornici?’“, kaže Garson. “Svašta ti može proći kroz glavu – iza tebe je gadno razdoblje, ne znaš hoće li se to ponoviti.

No Garson smatra da se u trenutku kad se Bowie polako uživio u pjesmu pred očaranom publikom dogodilo nešto čarobno: činjenica da su je izvodili dok su bili na rubu i ranjivi pjesmi je dala nov intenzitet. “Bila je dirljiva i nostalgična. Bilo je čarobno, jedna od najintenzivnijih stvari koje smo ikad napravili, uz čimbenike koji znatno nadmašuju zakone glazbe: ritam, sklad, melodiju, intonaciju i sve to. To je bilo nešto dublje. Gotovo kao duhovno iskustvo.

Prizor u kojem se David približava stalku za mikrofon i nervozno ga stišće, gotovo kao da traži utjehu, bio je dirljiv i pomalo komičan jer kad se kamera pomaknula i otkrila ga, vidjelo se da nosi prekratke hlače, ima gole gležnjeve, zavoj oko zapešća i masnicu na oku. Budući da je tonalitet u kojem je David pjevao snižen za pola oktave, stvorio se dojam da se promijenilo godišnje doba i to iz proljeća u jesen. Pjesmu je izvorno izvodio mlad momak kao bahati izazov Sinatri. No te večeri, čak i u nižem tonalitetu, taj veličanstveni skok oktave dok pjeva “Mars” kojim je lansirana njegova karijera nije više bio lak i transcendentalan, progovorio je o boli. David Bowie nije se suprotstavljao predsjedniku odbora, slijedio je njegove korake. “Te je večeri izišao kao zreo glazbenik, kao Tony Bennett ili Frank Sinatra: kao prava pojava. Džentlmen u pedesetima koji nije pokušavao izvesti nešto što bi izveo neki dvadesetogodišnjak. Bilo je fenomenalno“, kaže Garson.

Knjiga “Starman – David Bowie biografija” u prodaji je od 13. studenog, a moći ćete ju kupiti u glazbenoj knjižari Rockmark te na Interliberu (štand Rockmarka u paviljonu 6).

0 Shares
Muziku podržava