The Tiger Lillies: Đavolje sajmište postsovjetskog Praga

    611

    The Tiger Lillies

    Devil's Fairground

    Datum izdanja: 15.02.2019.

    Izdavač: Misery Guts Music Ltd.

    Žanr: Avant-garde, Gypsy

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Devil’s Fairground
    2. Lucky To Get Out Of Here Alive
    3. Dead Souls Day
    4. Gypsies
    5. Free
    6. Destruction
    7. Tombstones
    8. Lillies Are Her Home
    9. Cut
    10. Kiss You Quick
    11. Don’t See the Sun
    12. King Of The Gutter
    13. Drugs
    14. Golden Brown
    15. Summertime In Prague
    16. Is That All There Is

    The Tiger Lillies ove godine slave trideset godina na glazbenoj sceni. U svom opusu imaju preko trideset albuma, nagradu Olivier za predstavu “Shockheaded Peter”, nastupe s cirkuskim grupama, nastupe u kazalištima, suradnje sa St. Vincent, Patti Smith, Alexanderom Hackeom, Johnom Caleom i Davidom Byrneom između ostalih.

    Spajajući predratni berlinski cabaret, gypsy glazbu, Bertolta Brechta, vodvilj i teatar The Tiger Lillies glazbeni su trio koji se opire žanrovskim definicijama te su ostali dosljedni svom glazbenom izričaju pjevajući uvijek o autsajderima, marginalcima i ljudima s ruba. Tako je i na novom albumu “Devil’s Fairground”. Album je koncipiran oko postsovjetskoga Praga i prijelazu na demokratsko uređenje, Baršunastu revoluciju i lice grada kakvo je bilo u tom prijelaznom razdoblju. Prag je bio jedan od prvih gradova u kojem su svirali.

    Muziku podržava

    Martin Jacques tada je komunicirao s ljudima s ulice, kao što je to bio slučaj i s drugim gradovima, posebice s Londonom, odnosno Sohoom. Jacques je izjavio da ne želi svirati “dečko upoznaje curu i živjeli su sretno zauvijek glazbu”, nego naprotiv, želi pisati o ovisnicima, prostitutkama, beskućnicima i ljudima koji žive na rubu društva. The Tiger Lillies pričaju groteskne, makabrističke, ironične priče koje su jednako životne kao i životi ljudi s kojima su provodili vrijeme putujući po Europi. “Devil’s Fairground”, đavolje sajmište, pjesmarica je o jadu, tuzi, očaju, okrutnosti, nepravdi i teroru koji proživljavaju oni slabi i nezaštićeni u društvu. “Devil’s Fairground” otvara album s pričom o strancu kojeg čeka smrt, ovisniku o heroinu kojemu je život đavolje sajmište.

    Perkusije i harmonika dodaju na intenzitetu očajne priče, kao i falsetto Martyna Jacquesa. Upravo su marginalci na đavoljem sajmištu, no i drugi se nalaze u tom prostoru što navještava i pjesma “Gypsies” (na kraju koje čujemo stih “Gypsies of this world are always fucked“) i granicama koje dijele ljude, umjesto da budu mostovi između različitosti. Pjesma “Free” počinje stihom “We’re going on a big  adventure / sponsored by the KGB… Do you know what is like not to be free, u kojoj je riječ o sibirskim zatočenicima, samoći, okrutnosti i svemu što se sa neslobodom gubi i ostaje iza. Glavna je odlika The Tiger Lilliesa da okrutnost i nesreću znaju ironizirati, ali i oplemeniti svojim zvukom koji na koncu dovede do identifikacije s nesretnim likovima, nesretnim pričama i zlom kojim smo okruženi, jednako kao i marginalcima na koje tako rijetko obraćamo pozornost. Kao i na dosadašnjim albumima i na ovom se govori o destrukciji i autodestrukciji. “Destruction” govori o polaganom samoubojstvu raznim opijatima. Pjesma je ritmična i zvuči tragikomično, kao i ostale na albumu. “Dead Souls Day” mračna je i opskurna priča o smrti, čudovištima i paklu, kao i “Tombstones”.

    Pitanja smrtnosti, iskupljenja, grešnosti česti su motivi kod ovoga glazbenoga trojca. “King of the Gutter” govori o alkoholičaru kojemu su amputirane obje noge, “Don’t See the Sun” o prostitutkama i noćnom životu ispunjenom alkoholom i nedostatkom danjega svjetla, drugim riječima, o pomračenju koje je proživljeno svaki dan. Završne dvije pjesme “Summertime in Prague” i “Is That all There Is” lagane su balade s klavirom i perkusijama u kojima se Jacques prisjeća vremena kada je upoznavao sva lica o kojima je pjevao na prethodnim pjesmama. Njegov specifičan vokal još više naglašava nostalgiju za nekim davnim vremenima koje je bend ponovo oživio na ovome albumu. “Devil’s Fairground” snimljen je uživo u Pragu kao posveta hedonizmu koji su The Tiger Lillies iskusili u tom gradu te svim pričama uobličenima u ruho groteske, cabareta, makabrističkog, što nije bilo posebno teško jer su i same te životne priče dovoljno tužne i potresne, no album ipak završava porukom “ako je to sve, onda plešimo”.

    Muziku podržava