U kategoriji najcjenjenijih, najdugovječnijih i najutjecajnijih britanskih bendova svih vremena zasigurno spadaju The Stranglersi koje sutra, 21. kolovoza, na šibensku Tvrđavu sv. Mihovila dovodi organizator Tvrđava kulture Šibenik.

Pozamašna i bogata diskografija benda proteže se kroz više od četiri desetljeća djelovanja uz bezvremenske hitove poput “Golden Brown” i “Always The Sun” koje su vjerujem svi u nekom periodu života imali prilike čuti.

Bend je već pristigao u Šibenik, a basist i vokal Jean-Jacques Burnel izdvojio je ponešto svog vremena i pristao na telefonski razgovor kako bismo u najnovijoj Dekonstrukciji prošli težak zadatak za svakog glazbenika. Odvojiti samo pet omiljenih pjesama iz čitave karijere i ispričati priču koja stoji iza svake od njih zasigurno je nezahvalan zadatak. Kako mi je i sam Burnel rekao to je kao da mađioničara tražiš da ti otkrije svoje trikove jer je potrebno zadržati određenu dozu misterioznosti. Ipak, uzevši u obzir činjenicu da fanovi uživaju u nekim neispričanim anegdotama kod svakoga benda, spremno se suočio sa zadatkom i krenuo s putovanjem u prošlost.

the stranglers
foto: Press

Osim što mi je spomenuo kako s nastupom u Šibeniku zatvaraju zaposlenu ljetnu turneju, Burnel mi je odgovorio i na pitanje o novom albumu na kojem nastavljaju s radom. Naime, službeni datum izlaska, kao i naziv albuma još uvijek nisu poznati iz razloga što žele da proces bude opušten bez vanjskih pritisaka kako bi ispunili sva očekivanja i zadržali standard i kvalitetu prethodnih izdanja.

U svakom slučaju, ovih pet pjesama iz karijere The Stranglersa isključivo su Burnelov odabir kao i sjećanja i priče na svaku od njih. Nije sve u “Golden Brown”, bend ima previše toga za ponuditi, ali ovih pet numera je odlučio posebno izdvojiti.

1“Baroque Bordello”

U kasnim 70-ima svi smo se složili da se uputimo u Italiju do jedne kuće. Dave, koji je u to vrijeme imao Jaguar, i ja, provezli smo se kroz Francusku i dovezli do granice s Italijom. Carinski službenik upitao nas je imamo li cigareta. Shvatio sam što nas je htio pitati, a Dave mu je rekao “da, imam svojih 200 cigareta”, na što sam mu rekao “daj čovjeku jednu kutiju”. Carinik ju je uzeo i mi smo dobili dopuštenje da prijeđemo granicu. Bili smo prilično iznenađeni. Potom smo nastavili dalje i našli se s Jetom i Hughom na aerodromu u Firenci i nakon toga svo četvero krenuli do te kuće u Italiji. Tijekom tjedna napisali smo tu jednu pjesmu “Baroque Bordello” i pretkraj tjedna smo Jeta i Hugha ponovno odvezli do aerodroma. Tamo su Hugha upitali što se nalazi u gitari, a on je odgovorio “mitraljez naravno”. Šala naravno. Međutim, oni su ga upitali “Možete nam ispuniti ove formulare?”. I to je zapravo priča koja se dogodila u periodu kada je nastala “Baroque Bordello”.

2“Relentless”

Ona je u principu samo o prolaznosti vremena koje utječe na sve nas. U Stranglersima smo preko 40 godina i najokrutnija stvar koju proživljavam na svakodnevnoj bazi je ta kako sam izgledao prije 40 godina u usporedbi s danas. Cijelo vrijeme nas podsjećaju kakvi smo bili nekada, a kakvi smo danas. Dakle, isključivo je riječ o neizbježnosti vremena.

3“Golden Brown”

To je pjesma na kojoj smo radili u trenucima kad nas je izdavačka kuća otpisala. Rekli su nam “punk je mrtav, new wave je mrtav, vi ste gotovi”. Našli smo se u prilično zanimljivoj situaciji jer smo zaista duboko vjerovali u taj uradak. Inzistirali smo da ta pjesma treba biti objavljena. Međutim, s njima smo imali ugovor u kojem je postojala odredba da možemo objaviti što želimo, iako etiketa nije vjerovala u to, govorili su nam “ne može se plesati na to, ne zvuči kao The Stranglersi”. Objavili su je netom prije Božića jer su morali, ali prije Božića na stotine i stotine albuma se objavljivalo, barem u to vrijeme. Smatrali su da će biti pokopan u tsunamiju izdanja, ali nepovoljno za izdavačku kuću pjesma je postala svjetski hit broj jedan. Nakon takvog uspjeha pitali su nas “možemo li dobiti još jedan takav hit?”, a mi smo im dali pjesmu od sedam minuta na francuskom. Što je ujedno i bio kraj našeg ugovora s njima, na čemu smo jako zahvalni.

4“Always The Sun”

Još jedan hit. U to vrijeme smo bili u Australiji i već tada, u ’80-ima ondje su bili svjesni klimatskih promjena. Također, i kulturna situacija u Australiji s Aboridžinima koji su bili loše tretirani od strane bijelih imigranata. Naime, njihove plemenske zemlje bile su zaplijenjene zbog farmi, točnije rudnika urana. Uran je bio prodan Francuzima, a Francuzi su radili nuklearna ispitivanja u Pacifiku, čemu su se Australci protivili. Međutim, ironija je u tome što su Australci prodavali Francuzima, a Francuzi su iskorištavali Pacifik te vršili testiranja odmah do Australaca. Nekakva opaka ironija je u tome svemu. Takve i slične stvari su inspirirale “Always The Sun”.

5“Freedom Is Insane”

Spomenut ću samo nekoliko nedavnih zanimljivih slučajeva, odnosno ratova. Nastojalo se uvesti demokraciju u zemljama koje za nju ne znaju, ili znaju zaista malo. Mi smo nastojali nametnuti demokraciju, Amerikanci su nastojali nametnuti demokraciju u Iraku. Problem je u tome da kada želiš uvesti nešto kao što je religija ili politički sistem koji nema temelj u povijesti tog područja, u tome nećeš uspjeti. Zapadnjačke sile su to pak pokušale u Africi u 19. stoljeću, nametnuli su svoju demokraciju i kršćanstvo u afričkim zemljama i samovoljno podijelili te zemlje ravnim linijama kako bi stvorili nove zemlje. Bilo je suđeno na neuspjeh jer nisu shvaćali da je nekim od tih zemalja trebalo približno dvije tisuće godina da dođu do nečega što sliči na demokraciju. Uvijek smo gurali našu volju i sisteme prema zemljama s kompletno drugačijom poviješću. Primjerice, Irak su stvorili Britanci. Nije prava zemlja. Ravne linije su bile nametnute i samovoljno stvorene, što je dovelo do trenutne situacije danas koja je tempirana bomba. Ukratko, “Freedom Is Insane” je o momku koji se nalazi u Iraku i koji se zapravo nalazi na pustom otoku, ne želi slobodu, ne želi biti oslobođen.