U svoju posljednju fazu došao je još jedan u moru talent showova – The Voice. Udružen sa solidnim PR-om, malo šušura i žutila, uspio je motivirati široki broj gledateljstva da subotom uvečer gleda tu i takvu emisiju i kao projekt je ispunio svoj cilj.
The Voice, takav kakav je, donio je najbolju svirku i aranžmane pratećeg benda. Vjerojatno su i inozemni konzultanti učinili svoje, pa su motivirali HRT-ovo cjelokupno ljudstvo da radi na novoj razini. Vokalne interpretacije su uglavnom dobre, a ima ih i fantastičnih.
Svojevrsni primjer da se može i domaćim snagama stiže iz Bosne i Hercegovine, preciznije, iz Banja Luke. Demofest je u neku ruku također natjecanje talenata, neka vrsta izbora najbolje pjesme nekog demo-izvođača po principu Eurosonga, jedino što glavnu riječ vodi žiri, a ne publika. 2013. godine je, u vrlo bogatoj konkurenciji demo-izvođača iz svih krajeva nekadašnje SFR Jugoslavije, pobijedio sastav M.O.R.T. iz Sinja te osvojio nagradu u vidu snimanja albuma i spota. Prošle godine su vrijedni Sinjani izdali sjajan album “Odjel za žešće“, pobijedili na još kojem festivalu (RockOff, između ostalog), a ove godine se vraćaju na Demofest kao glavne zvijezde večeri.
U Hrvatskoj imamo već desetak godina situaciju u kojoj gledamo razne licencne i uglavnom inozemno brandirane formate raznih pjevačkih talent showova i već 10 godina slušamo priče pojedinih članova žirija i novinara o karijerama, o tome kako estrada drhti pred ovim fantastičnim vokalima… Dosadašnja bilanca talent showova je poprilično porazna: s izuzetkom izuzetno tvrdoglave i izuzetno talentirane Natali Dizdar koja se nametnula kao jedno od vodećih grla mlađe generacije ne možemo govoriti o nekim velikim solo-karijerama. Zapravo, Natali je bila sudionica (ne pobjednica!) također domaćeg talent showa ‘bez licence’ – Story Supernova Music Talents.
Valja još spomenuti i trio Feminem (tri djevojke također nisu bile pobjednice!), koji je unatoč zavidnoj količini pjesama kukuruzne boje, okusa i mirisa ipak predstavljao dvije države na Eurosongu, na žalost niti jedan izvođač (unatoč svom marljivom radu i neupitnom talentu) se nije do kraja ‘probio’, a kamoli dogurao do pozicije ‘mentora’ ili člana ocjenjivačkog žirija, što bi davalo mnogo jači motiv da se takvi showovi prakticiraju i u konačnici, da se kandidati prijavljuju.
Što se skriva pod tim magičnim izrazom ‘mentor’? U ‘normalnom svijetu’ to je izraz za učitelje/profesore koji su, osim što su zadovoljili osnovne kriterije (barem završeni odgovarajući fakultet), ispunili i posebne uvjete da mogu raditi s određenom skupinom učenika. U svijetu show businessa to je fraza za čovjeka koji je aspirirajućem muzičaru spreman pokazati – nešto. Od mentora u The Voiceu netko ima završenu osnovnu muzičku, netko srednju, netko Berklee. Nisam siguran koliko mentora ima ikakve formalno stečene vještine i znanja poučavanja, ali zato svaki mentor ima nekoliko asistenata, pa valjda netko od njih onda zna poučavati, no pitanje je i dalje zašto talenti slabije iskaču.
Ukratko, nakon pobjede na talent showu, u pravilu je svakog talenta tri dana dosta. Takva situacija se baš i ne sviđa pulskom slavuju Tonyu Cetinskom pa je javno obznanio kako svoja dva ‘učenika’ vodi sa sobom u ‘svoju’ diskografsku kuću. Drugi doajen nenasilne komunikacije, Jacques Houdek, svoje pulene vodi po svojim koncertima. To doduše nije neka novost (i prije su to drugi radili), i za sada se to nije pokazalo pretjerano učinkovitim potezom, no svakako – ne šteti.
I dalje kao najvažniji dio glazbenog posla je – najbolje se prodati, odnosno, naći svoju nišu, svoju publiku i širiti je, graditi svoju prepoznatljivost, a kako stvari stoje, i o tome ne bi bilo loše napraviti kakav talent show (vjerojatno je nemoguće, ali bilo bi poučno). Madonna nije najbolja pjevačica u univerzumu, ali je znala odabrati svoju nišu i tamo se pozicionirati, predviđati trendove, odabirati suradnike.
Koliko je to važno, najbolje govori slučaj Arethe Franklin koju su u njenoj prvoj diskografskoj kući promovirali na krivi način i tek kad se okružila pravim ljudima i pravim muzičarima, počela je pisati povijest. Koliko god to (ne)voljeli, to je posao koji je podjednako važan kao i nečije pjevanje.