Tuzlanski reper Frenkie, punim imenom Adnan Hamidović, 10-godišnju karijeru zaokružio je izdavanjem novoga albuma koji predstavlja presjek njegova dosadašnjeg rada.
“Reexperience” označava svojevrsnu kompilaciju jer se na njemu uz nekoliko novih, nalazi i 10 starih pjesama s prethodnih solo albuma.
To je najbitnije… FM JAM je dakle jako bitan u cijeloj toj priči, od tuda je sve i krenulo. Kakva je situacija danas, u 2015.? Znam da vam se Sassja od nedavno pridružila kao prva ženska članica…
Da, Sassja je ove godine izdala album. Ona je dugo vremena prijateljica s nama, nastupa i bavi se muzikom. S tim je albumom napravila ‘boom’, što nam je svima, naravno, jako drago. A FM JAM nije više radio emisija, nego smo mi, naš uži krug prijatelja i prvenstveno se fokusiramo na našu muziku, na našu promociju i to sve.
Da se vratimo malo na tvoje pjesme i tekstove koji su često puta bili dosta kritički nastrojeni. Jesi li ikada imao kakvih neugodnosti s pojedincima koji su se u njima možda prepoznali?
Kad kažeš neugodnosti, misliš jesam li se ikada potukao ili tako nešto? (smijeh)
Neugodnosti u bilo kakvom smislu… (smijeh)
Pa i nije, ne mogu baš reći da sam imao nekih problema. Naravno da čuješ i da se nagledaš raznih komentara koji su totalna suprotnost od onoga što ti misliš od ljudi koji se s tobom ne slažu, što je opet normalno. Ali, u većini slučajeva mislim da sam imao podršku tih običnih ljudi. To što govorim je ipak moje mišljenje, a na kraju se ispostavilo da mnogo ljudi tako misli, pogotovo ti obični radnici i građani koji nisu u politici, u nekim foteljama i tako dalje. Znalo se dogoditi da političari prokomentiraju neke moje pjesme, pa da recimo hodža komentira neke moje pjesme (smijeh). Zna doći do polemika i razgovora oko neke teme koju spominjem, al to je za mene sve veliki plus i uspjeh. Ako pjesma uspije natjerati nekoga da razmišlja, plus ako će se o tome još i pričati, to je fenomenalno. A i suprotna mišljenja ljudi koji se sa mnom ne slažu… Dogodi se da netko hoće pričati s tobom, da ti kaže to, a netko ti samo opsuje nešto i šta ćeš. To je sve okej, mislim nije okej, ali mogu razumijeti to.
Ali ipak na to si sigurno bio spreman od početka…
Da, bio sam spreman, pogotovo jer sam u tim prvim tekstovima bio dosta radikalan i psovao njima (smijeh)… Tako da nema veze, možemo, nije problem.
S obzirom da je prošlo 10 godina od “Odličnog CD-a“, zanima me koliko je na tebe kao glazbenika utjecalo sve ovo što si iskusio u tom periodu? Ipak se dogodilo puno toga…
Da, jako puno toga. Pa znaš od nekog klinca koji je pun snage i volje, i željan dokazivanja i nastupanja, postao sam netko tko je stekao ogromno iskustvo što se tiče tih svirki. Ali i što se tiče tih nekih stvari koje nisu direktno vezane za koncerte i za taj kreativni dio pjesama, nego konkretno recimo PR ili dogovaranje tih nastupa, to često radim sam. Svo to vrijeme nemam konkretnog menadžera, ima dosta ljudi koji mi uz Menart pomažu oko svega toga, ali se često zna dogoditi da to sam radim. Taj dio posla mi je isto zanimljiv, pogotovo sad od kako su društvene mreže tu, pa možeš pratiti to i u direktnom si kontaktu sa slušaocima.
Nekako bolje vidiš kako ljudi reagiraju na tvoje pjesme i šta očekuju, šta bi voljeli ili im se ne sviđa. Tako da sve to što ima veze s tim su neke slatke muke, slatki posao koji fakat volim raditi. Sve što ima veze s muzikom mi je super jer su mi se kroz nju otvorila mnoga vrata. Recimo, jedno vrijeme sam pisao kolumne za jedne novine u Bosni, pa za neke portale, a onda ta organizacija ‘eventa’ koje smo radili po Bosni. Sve je to dio toga i onda je to naravno nekako i na mene utjecalo. Hip-hop mi je pomogao da izgradim sebe, svoj karakter i stavove, da imam neki kritički stav. I to sam imao i prisvojio čak i prije nego sam počeo raditi na svojim pjesmama jer sam to naučio slušajući tu muziku. To me hip-hop naučio. Da malo propitujem te stvari.
S obzirom da si upravo istaknuo važnost društvenih mreža za promociju materijala. Reci kako je tebi bilo na tvojim počecima kada nije bilo Facebooka, Twittera i ostalih mreža?
Pa znaš što, opet sam ta generacija koja ne pamti da smo snimali kasete i nosili ih od ruke do ruke. Čak i u tim počecima, krajem ’90-ih kad se sve to zakotrljalo, smo imali FM JAM internetsku stranicu i forum na koji su dolazili prvenstveno ljudi koji su slušali tu muziku, a i sami izvođači. Bio sam ja, Edo Maajka je bio tu, pisao neke stvari, vodile su se rasprave, komentari. To je bio naš današnji Facebook ajmo reć. Ali je opet tu bio uži krug ljudi, tu si dolazio samo s namjerom, ne možeš tu zalutati. A s Facebookom se to sve proširilo.
I baš pamtim taj početak kad se Facebook pojavio, kad smo ga počeli koristiti, da nam je to jako pomoglo da se proširimo. Mislim da smo s time pridobili dosta nove publike. Vidim da ljudi dosta to cijene. Meni stvarno nije problem, često direktno odgovaram na poruke, a dogodi se da preko Facebooka često dogovorim i neke koncerte. Imam svoj službeni ‘page’ i tu se javljaju, pa nam je sve to nekako olakšalo. I taj odnos između muzičara i slušaoca je postao intimniji, a ljudi koji te slušaju onda to cijene jer te na neki način i znaju i upoznaju, ne kao nekog prijatelja, ali su s tim odnosom spremni podržati te još više. Doći na koncert, kupiti neku majicu ili CD, svejedno kako. To je jako bitno.
Dokumentarac “Soul Train” o regionalnoj hip-hop sceni je nedavno imao premijeru. Što on za tebe predstavlja?
Za mene predstavlja jedno putovanje kroz BiH i kroz njezinu muzičku scenu. Bili smo 5 dana na putu u našem vlaku, napravili studio, imali smo dnevni boravak i tu smo spavali, jeli, putovali i u svakom gradu smo stajali i družili se s nekim lokalnim ekipama. Ali ne samo s raperima, bio je i Božo Vrećo u Mostaru, u Sarajevu filharmonija, u Zenici orkestar Željezare, u Banja Luci slam poetry ekipa, u Konjicu smo bili u Titovom bunkeru, pa nam se tu pridružila ekipa rapera iz Mostara. Bilo je to 5 dana na putu s najboljim prijateljima , to je nešto o čemu sam uvijek sanjao i želio da to bude u nekom starom vlaku gdje ćemo imati i studio, da se možemo zezati i piti (smijeh) i slušati muziku. Bilo je zabavno i jedno jako dobro iskustvo. Pogotovo, jedan od najbitnijih detalja je nastup sa Sarajevskom filharmonijom.
Kako je to izgledalo, jer nije baš čest slučaj da hip-hop izvođač nastupa u takvoj kombinaciji…
Da, nije često kod nas u Bosni. Mislim da je prvi u Zagrebu to radio Stoka, a na zapadu ima već par ljudi koji su to napravili. Sjeli smo i krenuli razmišljati o tom filmu, nismo htjeli da u svakom gradu bude s raperima jer smo to vidjeli i znamo sve, i odlučili: “Ajmo sad malo kombinirati razne žanrove“. Došlo je do pitanja šta ćemo u Sarajevu. Tamo ima milijun odličnih muzičara i znamo ih sve, vjerojatno bi mnogi pristali na neku suradnju, ali opet bi to bilo nekako sve očekivano. Ajmo filharmoniju pitati. Kontaktirali smo direktoricu filharmonije, koja je jedna prekrasna žena i koja ima smisao za to i otvorena je za takve stvari. Odmah su pristali na to. Kad su rekli može već je krenuo onaj prvi stupanj treme. To je bila najveća trema koju sam imao u životu. S Edom smo svirali, tamo je bila ogromna trema, s Peppersima isto, to je bilo kao Woodstock, 100 tisuća ljudi, ali ovo je nemjerljivo. To je ipak krovna institucija, profesionalni muzičari, ti sad imaš veliko mišljenje o njima i misliš si “Nedo Bog da nešto zajebem“.
U to vrijeme je izašao onaj film “Whiplash“, i to sam gledao i pomislio “Sad kad me ljudi otjeraju s probe, a ja došao tu nešto da nabrajam“. Oni sviraju po notama, a ja ne znam ni čitat note, ni sviram neki instrument, pojma nemam (smijeh). Međutim, kad sam došao na prvu probu, dirigent na tom nastupu je isto bio gost, on je mlađi lik i bio je oduševljen i rekao: “Super, to ćemo napraviti, to će biti ludnica“. Došao sam na probu, oni su skinuli “Noćnu smjenu”, znaš kako to zvuči, pomislio sam: “Brate šta je ovo, kako ću ja s njima nastupat“. To je bio strah ogroman, Kontra i Billy su bili sa mnom cijelo vrijeme.
Plus “Noćna smjena” je pjesma koju izvodim na svakom koncertu i ne griješim na njoj nikad, ali sam ju toliko puta ponavljao u hotelu, pa u ‘back stageu’ pred nastup, doslovno 20 puta sam samo repao tekst. Nisam popio ni guc pive, rekoh ne smijemo ovo fulati nema šanse. I onda dan, dva pred nastup čuješ “Rasprodano kazalište”. Kad je nastup počeo bio sam na zadnjoj pjesmi kao gost i provirio van kroz zavjesu, to je bilo krcato, balkoni skroz puni. To je bilo baš nevjerojatno. Super smo odradili, bez greške, ljudi oduševljeni, to ću pamtiti za sva vremena. I kad sam gledao dokumentarac na premijeri u Sarajevu, kad je došla ta scena, ta trema mi se samo ponovno vratila, ‘reexperience’ sam doživio čim sam vidio scenu. Još sam obuko mašnicu za to. Ma prejako je bilo.
Osim filharmonije, još se puno toga dogodilo ove godine, primjerice na stranici Billboarda je premijerno objavljen video “Hip Hop For The world”. U njemu je 14 repera iz cijelog svijeta, a i ti se pojavljuješ u njemu kao predstavnik BiH… Kako je došlo do toga?
Meni se javio taj Koreanac koji je pokrenuo tu ideju. Rekao je da on radi tu stvar i da će biti nas 20 iz cijelog svijeta, pa me pitao bi li ja uletio. Godinu dana prije toga imao sam jednu suradnju, “Diversidad“, gdje je nas 10-ak europskih MC-a otišlo u Bruxelles snimiti album koji je kasnije izašao. Pa sam pomislio: “Radio sam ovaj ‘Diversidad’, to će biti isti kurac, neda mi se, al hajde, čovjek iz Koreje me zove, nema veze. Snimit ću“. Relativno brzo je to snimljeno, pa se njemu toliko svidjelo da je predložio i videospot. U međuvremenu je javio da će biti i KRS One na pjesmi. A KRS One je Tito, pionir svih. On je imao najviše utjecaja na mene što se tiče rapa. Nakon toga rekoh: “Jebote, zamisli da sam čovjeku reko neću. Upuco bi se u glavu brate“. Nakon toga smo snimili svako u svom gradu spot po tim lokacijama koje su prepoznatljive i kao: “Pošaljite mi to, pa ćemo mi to montirat“. To se razvuklo na dvije godine. Prvo dok smo snimili pjesmu, pa su neki ljudi otpali, pa neki novi došli. Na kraju je htio imati dobar spot koji će moć pustiti na TV-u, a mnogi od tih izvođača nisu stigli snimiti spot ili su rekli ne da mi se, pa ih je sklonio s pjesme. Na kraju kad je to izašlo isto su bile fenomenalne reakcije.
Vidjela sam komentare na YouTubeu i baš oko tebe su bile najbolje reakcije od ljudi iz različitih zemalja…
Da, pa to. A onda su navalili i ovi naši Balkanci: “Frenkie je najbolji, jebem vam mater svima, vi ste svi kurac“. Ali onda vidiš i nekog lika iz Indije: “Bosnia sounds amazing” (smijeh). Al dobro, ja sam ga tu baš onako malo zad’o, flow (smijeh). Tako da mi je to isto bila stvarno velika stvar. Ima pjesma na ovom albumu, zove se “Film” i prošla godina je baš bila kao film, nevjerojatna.
A sad kad smo se dotakli Balkana, reci mi kakva je situacija u Bosni kada je riječ o mladim neafirmiranim hip-hop umjetnicima koji se pokušavaju probiti na scenu? Misliš li da je njima sada teže nego što je bilo vama na počecima?
Mislim da nije teško, sada je lakše. Imaš mnogo novih rapera u Bosni koji su jako dobri i kvalitetno rade, koji nemaju izdavača, ali imaju na YouTubeu po milijun pregleda. To je neki pokazatelj i to je velika stvar. Da žive na zapadu bili bi zasuti pozivima izdavača, ali kod nas to još uvijek ne funkcionira. Ljudi ne prepoznaju da je to neki potencijal ako neki lik na YouTubeu ima po 1-2 i više milijuna pregleda i ti misliš da to možda ne treba izdati. Ali dobro, kod nas je većinom sve turbo folk. Kao što sam rekao i u svom slučaju, društvene mreže su ti glavna alatka i preko toga možeš sve. Sada možeš kupiti i mikrofon za 100 eura, i uz kompjuter snimiti kod kuće. Rap je lakši, on se radi puno jednostavnije.
Još jedna od zanimljivosti je da si “Dna” EP izbacio na vinilu…
Da, to smo odradili, štampali smo 300-400 komada vinila i to smo dijelili i prodavali i nema više. Sad je vinil u opadanju i nije više glavni medij, ali i on se sada polako vraća jer sad ovi hipsteri žele i kasete i vinile… Tako da je vinil malo skočio, prodaje se ponovno. DJ-evi su uvijek preferirali izdanja na vinilu. I kolekcionari isto. Po meni je to najbolji zvuk i nešto najljepše. Kad čujem vinil kako krcka, pogotovo na hip-hop, to mi je jako dobro.
Glazbeni kritičar Ilko Čulić rekao je kako više zvučiš kao sljedbenik Rage Against The Machinea nego kao MTV reper. Ali općenito se da primjetiti da u svoju muziku unosiš dosta drugih žanrova i elemenata, od sevdaha, preko ‘sampleova’ Indexa do drum’n’bassa. Slušaš li i privatno toliko raznovrsnu glazbu?
Da, slušam jako puno. U zadnje vrijeme često slušam Billboard top. Znači pop i sve moguće. Razne su faze. Recimo, The Black Keys slušam, oni su mi odličan bend. The Weeknd isto. Slušam sve moguće, sevdah također… Sve što na neki način dođe do mene. Čujem negdje jednu pjesmu koja mi se svidi i onda skinem sve (smijeh), od tog što ima. U autu slušam dječju muziku sad kad imam djecu (smijeh), pa im puštam te neke crtane. Sve je to nekako zanimljivo.
A Božo Vrećo? Pojavljuje se u dokumentarcu, spomenuo si ga tijekom našeg razgovora. Kakvo je tvoje mišljenje o tome što on radi?
Fenomenalno. U filmu nam je gost i pušta nam jednu stvar, i pjeva. Snimio je jedan svoj tekst i to će isto izaći. On pjeva, a Billy radi produkciju. Imao sam priliku čuti info i to je kraj, ‘game over’. To je nešto najbolje što sam ikada čuo, zamisli Massive Attack i sevdah. Nešto fakat najbolje. Božo ima nevjerojatan glas. I u filmu on dođe kod nas, stane za mikrofon i počne pjevati. I samo vidiš nas, trnci i kosa se diže. I samo čuješ reakciju: “U jebote“. Sekunda fali da zaplačeš. Ne možeš vjerovati. To je nevjerojatan talent. Da me uhvati u nekom trenutku da nisam raspoložen, rezao bih vene, to je stvarno nevjerojatno nešto.
I za kraj da te pitam, hoće li sada nakon izdavanja novoga albuma biti u igri kakva koncertna promocija kod nas? Imaš li već što dogovoreno?
Pa nadam se da hoće. Radit ćemo na tome. Imam već jedan koncert dogovoren u Rijeci, 19. prosinca. A dalje ćemo vidjeti, Zagreb bi trebali odraditi. Ovisi kakav bude interes. Nas često organizatori zovu direktno, pa onda dogovaramo. U Tuzli ćemo naravno napraviti neku promociju. Koncerti su mi jako bitni zbog kontakta. Onda iz prve ruke vidimo kako ljudi reagiraju na te nove stvari, a na stare znam kako reagiraju (smijeh). Ali bit će nešto, bit će sigurno.