Iako se činilo kako u pješčaniku internetskog umrežavanja postoji onaj jedan napasni i najveći klinac koji tlači druge kikiće s velikim kanticama, vijesti od neki dan pokazuju kako to baš i nije tako. I dok druga mala djeca pješčanika marljivo rade na svojim kućicama, Facebook se ovih dana bori protiv malog vodenog vala koji je okrznuo njegovo zdanje od pijeska.

Vijest kako je Facebook prepustio roj podataka od čak 50 milijuna svojih korisnika tvrtki Cambridge Analytics ozbiljno je prodrmala Menlo Park u Kaliforniji, dionice su pale, a Mark Zuckerberg čekao je pet dana prije nego što se oglasio o ovom leaku.

Nas, europske korisnike, malo je manje briga za ovaj skandal jer su dati podaci korisnika s adresom preko bare, gdje je trenutna regulacija i zaštita privatnosti/podataka gotovo nepostojeća, no ekspresna odluka skupine Massive Attack da izbriše svoj Facebook page (u trenutku brisanja je brojao gotovo tri milijuna likeova) pokrenula je pitanje može li Facebook u jednom trenutku prestati biti broj 1, barem što se glazbene promocije tiče.

Muziku podržava

Massive Attack je poznat po svojoj društvenoj angažiranosti i čvrstim stavovima, stoga ovaj potez, barem s njihove strane, nije za čuditi. Uostalom, u službenim navodima jasno stoji kako brišu svoj page privremeno. No, ako se samo malo dublje zagledamo u spektar ponude društvenih mreža i njenih korisnosti za glazbenike, čini se kako su Facebooku dani odbrojani. Pitanje je samo, koliko dana?


Prvi i najveći minus Facebooka je njegova bezličnost. Nudi sve za svakoga, no, kao što mi je u nedavnom razgovoru rekao IT stručnjak Lucijan Carić, Zuckerberg nije od svoje tvorevine stvorio kult. Tako njegova kula od pijeska nema status Taj Mahala i Angkor Wata. Prevedeno – skandali će Facebook boljeti puno jače nego recimo Apple. Facebook nema vojsku fanova koji su spremni žmiriti ili čak zataškavati bjelodane propuste kako bi zaštitili svoj toliko omiljeni brend.

Vratimo se na glazbu. Što se alternativno nudi? Prvi i najbitniji je Bandcamp. Njegova platforma uz niske provizije nudi usluge kupovine glazbe na direktnoj vezi potrošač – glazbenik. Uz sve to, Bandcamp je uspio proširiti svoje djelovanje s malih nezavisnih glazbenika na one nešto veće, te je postao nadomjestak za servise poput MySpacea. Talent hunt se skautira upravo ovdje, a najbolji primjer Bandcamp uspješnice je Car Seat Headrest, donedavna mali indie izvođač kojeg je netko otkrio upravo na Bandcampu.

Sad kad smo riješili distribuciju, okrenimo se komunikaciji. Ni tu se Facebook više ne snalazi. Kratku poruku mu je ukrao Twitter, a slikovnu Instagram. Živimo u vremenu kratkih i sročenih izricanja, gdje je korisniku bitno u što kraćem roku na što kvalitetniji način prezentirati određenu poruku. Upravo ova dva diva (s naglaskom na Instagram) nude kratku, sročenu i lako dostupnu formu izražavanja. S druge pak strane, u šumi informacija, Facebook je sve manje mjesto za stvaranje kreativnog sadržaja.

Treće i najbitnije – informacija. Brat blizanac komunikacije. Na ovom polju je bitka i dalje otvorena. Facebook dominira po broju korisnika na svojoj platformi, zbog čega zasad i dalje puno informacija kupimo tamo dok čekamo razvitak nekih novih modela informiranja bez suvišnih dodataka. Korisnik ne želi tražiti informaciju koja mu treba, on želi da mu se ona prezentira, a skrolanje Facebookovog newsfeeda postaje – naporno.

Kada se zbroji i oduzme, čini se kako Facebook ne stoji baš najbolje. Kula od pijeska je i dalje najveća, no pogledamo li samo malo naprijed u budućnost, neminovno je kako nas očekuju velike promjene.

Glazbena industrija upražnjava svoje potrebe na svim drugim mjestima. Glazbu streamamo na Spotifyu i Deezeru, spotove gledamo na YouTubeu, glazbu kupujemo na streaming servisima ili na Bandcampu, a vizualna rješenja i ekspresije vrtimo po Instagramu. Što radimo na Facebooku? Malo ili ništa.

“Ali Fejs je prevelik, ne može on izgubiti ovu bitku.” Ne smijemo zaboraviti da je i MySpace jedno vrijeme bio neprikosnoveni kralj. Ponavlja se isti scenarij, no ovog puta sve upućuje kako će se carstvo nakon raspada razlomiti, a ne preseliti.

0 Shares
Muziku podržava