Gene Clark: Izgubljeni album izgubljene karijere

    876

    Gene Clark

    Gene Clark Sings For You

    Datum izdanja: 15.06.2018.

    Izdavač: Omnivore Recordings

    Žanr: Country, Folk-Rock, Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. On Her Own
    2. Past Tense
    3. Yesterday, Am I Right
    4. Past My Door
    5. That’s Alright By Me
    6. One Way Road
    7. Down On The Pier
    8. 7:30 Mode
    9. On Tenth Street
    10. Understand Me Too
    11. A Long Time
    12. Big City Girl
    13. Doctor, Doctor
    14. Till Today

    Gene Clark, najtalentiraniji član jedne od najutjecajnijih grupa svih vremena The Byrds ima novi album, 27 godina nakon njegove prerane smrti i okruglo 51 godinu nakon što je snimljen. “Gene intrigues me more and more”, rekao je Bob Dylan o Clarku u svojoj stvaralački najplodnijoj fazi, onoj sredinom šezdesetih, na što je dobri Gene odgovorio niskom briljantnih pjesama, neshvaćenim odlukama u karijeri i neobično neurednim načinom života.

    Da podsjetim, Geneov prvi klasik je pjesma “Feel A Whole Lot Better”, B-strana antologijskog singla “Mr. Tambourine Man”. Pjesme bi po kvaliteti mogle zamijeniti mjesta na singl ploči. Gene je napisao sijaset pjesama u ranoj fazi grupe The Byrds, kao i glavni dio prvog psihodeličnog singla ikad, “Eight Miles High”. Nakon što je “Eight Miles High” napola cenzuriran, i nakon što je bilo evidentno da je previše talentiran za grupu The Byrds, Clark se odlučio za solo karijeru, u kojoj je bio jedan od predvodnika country-rock revolucije. Pjesme su mu, između ostalih obrađivali pripadnici rock aristokracije, redom: Robert Plant (na albumu “Raising Sand”, snimljenim s Alison Kraus), Tom Petty (na albumu “Full Moon Fever”) i Eaglesi (na njihovoj debi ploči). Genea su voljeli i pjevali Hüsker Dü, Soulsaversi i Mark Lanegan.

    Muziku podržava

    Kao album “Gene Clark Sings For You” u ovakvom obliku nikad nije trebao biti objavljen. To su demo-snimke predviđene da se šalju diskografskim kućama i radio stanicama, nakon što ga se tadašnja diskografska kuća riješila poput stare krpe. Clark je kasne 1967. i rane 1968. radio da si osigura ugovor za snimanje i da pojača radijsku promociju. Tada 23-godišnji mladi lav, još nenačet alkoholom, unutarnjim neprijateljima, ženama sumnjivog morala, i beskrupuloznim pravilima glazbene industrije imao je hrpu sjajnih pjesama u svojoj tekici. Kao što mladom Robertu Prosinečkom na prvom treningu u NK Dinamo nije trebalo da se svuče u kopačke kako bi pokazao da može zabiti gol točno u rašlje, tako ni Geneu nije trebala studijska perfekcija da ovi nebrušeni dragulji zasjaje. Mladi trubadur je pokazao kako se pišu pjesme, nimalo ne zaostajući za Beatlesima i Dylanom, kojemu je dao melodijsku posvetu u “7:30 Mode”.

    “Gene Clark Sings For You” sastoji se od dva dijela: prvih osam pjesama čini komplet “Gene Clark Sings For You”, a drugih pet “The Rose Garden Acetate”, dok posljednja “Till Today” je prisutna u demo-verziji. Tu pjesmu i “Long Time” sastav The Rose Garden objavit će na svom jedinom albumu 1968. Ovdje možemo čuti Geneove izvedbe u pratnji članova te grupe. Kao tihi favorit ovog albuma koji to nije nameće se pjesma “Doctor, Doctor” s daškom psihodelije, no sve su pjesme autorski zaokružene i mole nekog producenta da im da neko lijepo instrumentalno ruho.

    “Past Tense” je predivan dragulj iz osunčanih šezdesetih dok ih još psihodelija pod utjecajem loših droga nije pretvorila u sebične i narcisoidne sedamdesete. Još jedna numera zaslužuje spomen: “That’s All Right By Me” – što bi neki producent, recimo Phil Spector, napravio iz ove turobno-nježne pjesme, kakvu bi nadgradnju ona mogla dobiti, no s druge strane, sve što toj pjesmi uistinu treba – čuje se i ovdje.

    Gene, tihi dečko sa sela pun romantičnih želja koje se nikad ne ispunjavaju, na ovoj je kolekciji u solidnoj vokalnoj formi te uspijeva još jednom pokazati svoj najjači adut: iz nevelikog instrumentarija, opuštene svirke i jednostavnih melodija izvlači čitav spektar emocija. Ono za što trebaju mjeseci i godine manje talentiranim, ali ambicioznijim muzičarima, ovdje Gene postiže nevjerojatnom lakoćom.

    Nažalost, čak je i iz ove perspektive upitno bi li Clark imao uspjeh na tržištu s ovim materijalom, jer pop-publika ne traži uvijek ljude koji joj daju srce na dlanu, kao što je to radio Gene. Doduše, u to doba uspjeh njega ionako nije brinuo, već je kasne 1968. isporučio novo, nažalost opet prezreno remek djelo “Fantastic Expedition of Dillard and Clark” i na velika vrata ponovo upoznao rock’n’roll s bluegrassom. Eaglesi i Linda Ronstadt će uzeti pjesme s te kolekcije i zaraditi fine novčeke u sedamdesetima, ali to je već priča za drugu prigodu.

    Muziku podržava