Kada govorimo o plagiranju u kontekstu regionalne glazbene scene, priča najčešće počinje sa “ovo su naši ukrali od stranih izvođača”.

Ipak, posuđivanje je pojava koja postoji otkad postoji sama muzika: plagijata ima hrpu, bilo manje ili više očitih, a nerijetko se događa sasvim slučajno: glazbenik iskoristi melodiju za koju nije ni svjestan da mu se ‘zakačila’. Zapravo je jako često riječ o uobičajenim frazama i logičnom slijedu rifova zbog čega se odbacuje svaka prva pomisao o krađi, no nekad okolnosti nastanka pjesme upućuju na moguće kopiranje. Bilo kako bilo, zanimljivo je da postoji i druga strana priče: strani autori u koje je uperen prst zbog posuđivanja ideja od domaćih autora. Ovo su neki od najpoznatijih primjera.

Aerodrom: “Otkazani let” (1997.) i Paul McCartney: “Confidante” (2018.)

Prošla je 21 godina od objave Aerodromove pjesme do McCartneyjeve: mnogi će na prvo slušanje primjetiti sličnosti, a jedan je slovenski internetski softver procjenio kako se radi o podudarnosti od 97 posto. Ipak,riječ je o folk i blues frazi kakvih postoji na desetke, što opet ne dovodi u sumnju činjenicu da se zaista radi o istom pristupu. Ovo je ujedno i veliki kompliment za Juricu Pađena koji je i sam izjavio da mu laska da on i legendarni Beatle razmišljaju slično. Hrvatsko društvo skladatelja također smatra da je McCartney kopirao Aerodromovu stvar. Pađen je na tu temu u jednom intervjuu izjavo sljedeće:

Muziku podržava

“Šokirao sam se kad sam išao preslušavati njegov album, a u prvi trenutak pomislio sam da me netko zafrkava. Četiri takta su dovoljna da bi stvar bila proglašena plagijatom, a tu ih ima 16 i pjesma ima isti tempo. Još uvijek ne vjerujem da me plagirao, nego da je to stvar sinkroniciteta.”

Connect & Zaprešić Boys: “Samo je jedno” (2008.) i Språk för alla: Sverige För Alla (2018.)

Pjesma čiji naslov znači “Jezik za sve” na nekim mjestima se čini kao čisti plagijat Connectove navijačke “Samo je jedno”. S obzirom da je riječ o švedskoj navijačkoj pjesmi, ovo je jedna od onih situacija u kojoj je gotovo nemoguće povjerovati da se radi o slučajnosti.

Divlje jagode: “Stakleni hotel” (1981.) i Iron Maiden: “2 Minutes to Midnight” (1984.)

Možda je teško povjerovati da bi Iron Maiden pozajmljivao od Divljih jagoda, ali svaki sličnost između ove dvije pjesme je nedvojbena. Vjerojatno puka slučajnost, ali zanimljiva je i informacija da su dva benda došla u doticaj, i to baš 1981. kada je izašao “Stakleni hotel”. U rujnu iste godine na beogradskom hipodromu su Divlje Jagode zajedno sa Bijelim dugmetom ugostili Maidene koji su tada prvi puta došli na prostor bivše Jugoslavije.

Ivo Robić: “Stranci u noći” i Frank Sinatra: “Strangers In The Night”

Ovo je jedna od priča u koju svi žele vjerovati, no teško da će njena istinitost ikad biti službeno dokazana. Ovako ide ‘legenda’: “Stranci u noći” evergreen je pjesma hrvatskog glazbenika Ive Robića iz 1966. godine. Ivo Robić skladao je pjesmu za nastup na Splitskom festivalu, no ocjenjivači su je odbili, tako da izvorna pjesma čiji stihovi glase “Ta ljetna noć, na plavom moru…” nije objavljena. Nedugo zatim, Robić prodaje slavnom skladatelju Bertu Kaempfertu pjesmaricu s notnim zapisima pjesama koje nije objavio, a među njima bio je i tekst pjesme “Stranci u noći”. Bert Kaempfert je kasnije komponirao njemački tekst pjesme.

Godine 1966., na istoimenom albumu Jugotona pod serijskim brojem EPY-3779, su Bert Kaempfert i Marija Renota imenovani pod autore teksta. Iste godine Frank Sinatra je s engleskom inačicom “Strangers in the Night”, postigao veliki uspjeh, a godinu nakon nagrađen je Grammyjem za nju. Ivo Robić potvrdio je autorstvo pjesme, mada od nje nikad nije zaradio ni kune. Zanimljivo je da je davne 1959. Robić pod imenom Mr. Morgen na američkim ljestvicama prestigao King Colea, Elvisa Presleyja i – Franka Sinatru.

Magazin: “Poljupci”(1988.) i Michael Jackson: “Black Or White” (1991.)

Ovo je jedna od onih situacija kada je prilično jasno da se ne radi o plagijatu, već blagoj i nenamjernoj sličnosti između dvije gitarske fraze. Ipak, primjer je zanimljiv jer se Tonči Huljić češće nalazi s druge strane priče o plagiranju.

Parni valjak: “Hrast” (1979.) i Nirvana: “About a Girl” (1989.)

Ovo je jedan od najpoznatijih primjera tobožnjih plagijata. Neki će odmah reći da je prilično navučena tvrdnja da je Nirvana ukrala pesmu Parnog valjka, ali sličnost je više nego očita. S druge strane, ako se u priču uđe malo dublje, nije toliko nevjerovatno za zamisliti da je basist Nirvane, Kris Novoselić, tijekom posjeta svojoj rodbini koja je živjela u Hrvatskoj, nekada čuo “Hrast” i da mu se melodija urezala u pamćenje, te da ju je kasnije iskoristio: svjesno ili ne. Službena verzija je da je Cobain pjesmu napisao inspiriran Beatlesima. Bilo kako bilo, zvuče veoma slično.

Psihomodo Pop: “Iste stvari” (1984.) i U2: “Angel of Harlem” (1988.)

Iako ćeš na Youtubeu vjerovatno prvo naći verziju pjesme Psihomodo Popa iz 1990., nakon postoji i live verzija snimljena još 1984. godine. Sličnost s “Angel of Harlem” definitivno postoji, no ne dovoljna da se to izazove sumnja na plagiranje. Davora Gobac je u jednom intervjuu prokomentirao dilemu:

Ma mislim to su neke priče ljudi koji izgleda nisu baš upoznati sa sviranjem gitare, to su dva akorda A i D koje svaki početnik može počet svirat, to je neki logični rif. Ima takvih pjesama kolko god hoćeš na takvom rifu, a sad da je dosta blizu našoj prvoj je, ali čuj, rock’n’roll je pun formi koje koriste mnogi bendovi tako da ti imaš na iste harme gomilu različitih pjesama.”

 

 

0 Shares
Muziku podržava