Naša mala klinika i crna rupa

2743

Bilo je dobro na premijeri dokumentarca “Crossfire Hurricane”, ali ne kod nas nego u Londonu! Vjerojatno i u tristotinjak drugih gradova gdje je bio simultani prijenos s londonskog filmskog festivala. Ali ne i kod nas.

Tu je bilo malo ljudi; par kritičara po službenoj dužnosti, par bendova, par dizajnera i književnika, jedan direktor filmskog festivala i nešto publike. Jer mi smo posebna priča, ne toliko posebna koliko loša.Na stranu vrijednost filma o kojoj bi se dalo diskutirati, ali čisto sumnjam da domaća masovna publika poznaje i prati finese koje bi ju natjerale ili spriječile da ode u kino vidjeti jednu jedinu projekciju hoh dokumentarca o bendu koji je doveo 80 tisuća ljudi na Hipodrom 1998.Ima li nešto što u ovom gradu nije propalo? Stvarno izgleda kao apokaliptično pitanje, ali ako zbrojimo što je sve otkazano, premješteno u manje dvorane ili unaprijed srezano, definitivno je jasno da nešto ne valja. Otišli smo kvragu u većini stvari pa i u kino programu, kog to još čudi? BDP pada, ponos raste, London krcat, mi prazni. Ali se pravimo Englezi.

Kineska četvrt
Ako je sva alternativa kod nas tržišno otišla vrit, sad je otišao i mainstream. Večer prije simultana premijera koncertnog filma “Celebration Day” Led Zeppelina snimljenog u londonskoj O2 Areni pred pet godina. Nisam išao jer nemam namjeru gledati smežurane, mada vrlo profesionalne i sposobne ostatke davnog benda istog imena, ali ako niti ‘Stounzi’ – makar simbolički, u kinu – ne mogu privući domaću publiku, onda je situacija doista ozbiljna i kod nas je gore nego u Kini.

Muziku podržava

Naravno da je gore, bolje ni ne misliti o njima i njihovoj ekonomiji. Niti o činjenici da je Bob Dylan nedavno tamo pristao svirati i ne izvoditi ‘zabranjene’ pjesme, kao što su i Stonesi 2003. nastupali s ‘light’ repertoarom. Jer Kina pobjeđuje a svi oni kod nas u kinima gube i to je ključna razlika.

Probuđeni vampiri
Upravo ovaj primjer govori gdje smo stigli; domaća publika najviše voli povijesne velikane bez rizika, a činjenica da ni oni ne mogu dovući publiku u kina bolje nego mnogo toga objašnjava situaciju. Budimo iskreni, i Stonesi i Zeppelini su artistički gledano zadnjim inkarnacijama prdnuli u rosu. Govorimo o prvacima face-liftinga i sjenama nekadašnjih bendova. Ali na tome dobro zarađuju. I nemojte ih sad hipotetski braniti, tko ih voli branio bi ih dolaskom u kina.

Mi smo pak prdnuli u rosu na svim mogućim frontovima, s razlikom da su kod nas svi oni gubitaši. Osobno me baš briga za oboje; Stonesi nemaju ama baš ništa na lageru osim dvije jedva sklepane nove pjesme, ‘novu’ kompilaciju starih hitova i dobar (3) film koji je komotno mogao biti objavljen 1981., kad priča filma i prestaje. Ali imaju i ugovor s Richardom Bransonom, te honorar od 25 milijuna dolara za četiri koncerta u Londonu i New Jerseyu. Rekli bismo da govorimo o probuđenim vampirima.

Visoke penzije
Zeppelini od 1980. ne postoje, bili su divni i krasni, ali od tada gitaristički heroj Jimmy Page nije napravio ništa, ali doslovno ništa vrijedno spomena. Osim stalnog re-remastreriranja i lukrativnog prodavanja starih snimaka i nostalgije za prošlošću. Još jedan vampir. Turneja s Plantom mogla je proći, ali i to je bilo 1997. I Stounzi su se na koncu, slaveći 50 godina postojanja uspjeli pretvoriti u karikaturu. Ako su do 2007. i mogli tvrditi da su aktivan bend – voljeli ih ili ne, i usprkos skretanja prema ovome na čemu su danas završili – i time začepiti usta protivnicima, danas smo svjedoci pretvorbe u penzioniranu korporacijsku gaža-atrakciju. Doduše, s vrlo vrlo visokim penzijama.

Pa i dva koncerta u londonskoj O2 Areni i dva u New Jerseyu više sliče na kampanje Barbre Steisand i Julia Iglesiasa u Las Vegasu, nego na bend o čijoj povijesti priča “Crossfire Hurricane”. S ulaznicama od parsto funti za najlošija mjesta u O2 Areni Stonesi su sve ono što je do sada bilo negativno pretvorili u hiper-nabildano negativno. Za njih je Elvisov lasvegaški period nedostižna umjetnička forma na kojoj Nick Cave, što mi je jednom u intervjuu i priznao, s pravom inzistira kao na neopravdano podcijenjenom Elvisovom razdoblju.

Zvijezde potkrovlja i suterena
No, naša publika to ne zna, nje nema jer nema interesa. Ne zna ni za visoku cijenu “Crossfire Hurricane” kino ulaznice od 75 kuna, za film dug 105 a ne 160 minuta kako je reklamiran. I da je karta bila 20 kuna a film trajao tri dana opet bi bilo isto. U zajebanciji možemo nagađati da bi vjerojatno isto bilo i prije 50 godina; da su Stonesi kojim slučajem počeli svirati kod nas vjerojatno bi propali, kao i The Beatlesi.

I mimo negativnih kritika koje vani dobivaju, vani postoji barem interes za posao. I to kakav. Kao što se lijepo vidjelo u predprijenosu iz Londona, crveni tepih bio je pun bitnih filmskih, glazbenih i inih zvijezda koje marljivo i pristojno potpisuju autograme, bore se za naklonost publike i daju intervjue. Kod nas je obrnuto, sve puno falš zvijezda potkrovlja i suterena koje nitko ne zna, ali zato imaju gard kao da su na londonskom crvenom, a ne domaćem crnom tepihu. A kad daju intervju onda kao Vlado Kalember – kojeg sam slučajno spazio u nekoj TV emisiji – vele da im je jednaki gušt svirati i u klubovima i na stadionima (sic).

Zabavljanje i zajebavanje
Mora se priznati da je marketinška kampanja za film Stonesa bila traljava, pa sam i ja jedva saznao kad se vrti. Preko puta u Muzeju suvremene umjetnosti istovremeno projekcija nekog filma sa Zagreb Film Festivala i baš me zanima je li tamo bilo više od 15 ljudi? Ima i ljudi po Avenue Mallu, ali oni šalabazaju okolo i ne znaju što se događa na trećem katu u kino dvorani.

I zato pustimo pitanje jesu li bolji The Beatlesi ili Stonesi ili Zeppelini, to je mrtva priča. Odgovor je da su od njih, tj. onoga u što su se danas pretvorili, bolji Mark Lanegan, Calexico i Lambchop koji uskoro dolaze u Zagreb. Samo oni vas mogu spasiti. Kao što organizatori znaju, kod nas nikad nije lako, nije lako kad si mlad, a ni kad si star. U ovoj zemlji teško je napraviti posao od nečega što svugdje u svijetu donosi novce – od zabave. Jer ljudi se kod nas ne zabavljaju, oni se radije zajebavaju i podjebavaju. Valjda imaju dovoljno problema iovako pa da se još bave zabavom…

0 Shares
Muziku podržava