Potaknut nedavnim pisanjem časopisa koji su birali svjetske frontmene postavilo se pitanje: Gdje je Hrvatska u toj priči? Što znači biti dobar frontmen rock benda?
On na sceni, na koncertu, povezuje publiku i svirku benda. On ima vještinu prezentiranja glazbe glasom, stasom i gestama. On pjeva riječi pjesme. On je bendov ministar vanjskih poslova. Emitira energiju i povjerenje. Motivira publiku da sluša. Na koncertu vodi zabavu. Svojim glasom oživljuje note s papira i baca ih u svijet. On stvara slike u zvuku. Pjevanje je važan, iako ponekad ne i najbitniji dio, ali opet, nije se loše tu i tamo podsjetiti da frontmen predstavlja muzički bend.
Zatim slijede Zabavljači. Nekad su bili punkeri, ali onda su se počeli sprdati na svoj račun. Nisu to slavuji, po izboru odjeće (a i po nekim ‘skinutim’ pjesmama) češće će podsjetiti na papige, no da su zabavni, jesu. Često nose kvartovsku opredijeljenost (Dubrava, Gajnice…). Jedan se skidao gol, a drugoj dvojici je ionako bilo hladno zbog gole glave, pa to nisu radili, a četvrti je pokazivao golu drugu glavu.
7. Davor Gobac (Psihomodo pop)
8. Davorin Bogović (Prljavo kazalište)
9. Mile Kekin (Hladno pivo)
10. Zoran Prodanović – Prlja (Let3)
Četvrta skupina su Umjetnici i boemi. Oni u svojim mislima putuju brže od svjetlosti, imaju svjetsku bol i žive od nje, oni ne vole nego odlučuju da vole, čeznu za velikim gradovima, za razliku od nekih, oni znaju kako knjige izgledaju i iznutra, vole se družiti s noćnim ćukovima (ili bar tako izgledaju), i u pojačanom su doticaju sa ženskom stranom svoje osobnosti.
11. Damir Urban (Laufer)
12. Darko Rundek (Haustor, Cargo Orkestar)
13. Massimo Savić (Dorian Gray) – ovo nije snimka grupe Dorian Gray, nego Massimova iz ranije faze solo-karijere, zbog istinskih metroseksualnih pokreta to vrijedi vidjeti još jednom:
Peta skupina su ‘Ne pitaj me ništa‘. Shvatit ćete zašto:
14. Dubravko Ivaniš Ripper (Pips, Chips & Videoclips) – zato
15. Jura Stublić (Film) – nekad nagelirane frizure, taman glas koji sugerira da sve što ima reći kaže u pjesmi, a danas, marama oko glave, tamne cvike na očima. Možda je pravi Jura doma, a njegov pokvareni brat blizanac drži koncerte? Ipak, ako Štulića mjerimo s “Ravno do dna”, Stublića treba mjeriti sa mini LP-em “Live u Kulušiću”.
16. Mladen Bodalec (Prljavo kazalište) – prvo je bio stidljiv, onda se družio s Božidarom Alićem pa je postao malo manje stidljiv, sad kad se ne druži s Alićem već 15 godina prodaje foru “A sad dečki pjevaju: kao ja da poludiiiiš… a cure pjevaju: Jednom kad se zaljubiiiiš…”. Gdje je nestala inventivnost?
Sad kad su obrađeni testosterončeki, red je na žene.
1. Yaya Ivaniš (Jinx) – u ovom trenutku najkompletnija hrvatska frontwoman. Prepoznatljiv glas, upečatljiv stas, kompletna prezentacije urbane ‘cool’ frajerice koja zna što hoće, to traži i dobiva. Na sceni ona je predator i ona diktira pravila, to čini autoritativno i damski. Podjednako uspješno iznosi pjesme različitih ugođaja.
2. Đurđica Barlović (Novi fosili) – apsolutni svegeneracijski galvanizator publike od 7 do 77 u konkurenciji oba spola. Oni od 77 su vidjeli pravu priliku da je ožene za svog sina od 50 godina, oni od 7 su vidjeli tetu koja emitira određenu dozu topline, pjeva i izgleda ljepše od bivše tete u vrtiću koja im je pjevala te iste pjesme, muški su vidjeli lijepu, suzdržanu ženu u kičastoj odjeći, a žene diskretnu i šarmantnu damu koja šalje signal ‘prijateljica, a ne suparnica’. Sve to uz distinktivan glas i visoke interpretacijske mogućnosti. Đurđica nikad nije morala pitati publiku: “A kakva je atmosferaaaaaaa?”
3. Remi (Elemental) – ako je Đurđica na sceni bila simbol blagosti, onda je ‘ova mala’ iz Elementala sve suprotno. Jezičina od Zagreba do Tokija, direktna, drska, bezobrazna, samosvjesna. Sa scene se ne miče dok ne kaže baš sve. Triput. S podvlačenjem. Voli političare, često pjeva o njima, ne uvijek pozitivno.
4. Đana Šegon (Kultura) – žestoku i vrištavu rockericu iz druge polovice devedesetih je slična sudbina zatekla kao i Peru Galića iz Opće opasnosti.
5. Marina Perazić (Denis i Denis) – nekoliko godina je bila šik zbog senzualnog i drskog glasa i ‘najseksepilnija cura u razredu’, a onda se slijedom loših poslovnih i životnih odluka taj šik istopio kao i perspektive da Hrvatska uđe 2007. u EU. Umjesto toga, Marina je ušla na Farmu, a i dosta hrvatskih građana se osjeća kao stoka pred klanje…
Nakon što su dame predstavljene, ima jedna stvar koja ih povezuje. Sve su one (bar povremeno bile) plavuše (dobro, Yaya je znala nositi jaaaaaako svijetlo smeđe ili pak crveno). Smjernice Europske unije o jednakosti spolova i boja kose me prisiljavaju da spomenem bar jednu garavušu, no osim Višnje Pevec mi nitko ne pada na pamet… Nije Tonči Huljić uzalud birao plavuše da mu pjevaju (četiri od pet).
Napomena: Ovo je osobni izbor, i moja mama nema ništa s tim, pa je nemojte ni spominjati. Očekujem pedagoške sankcije od sljedećih bendova, njihovih frontmena te ostale familije: Nola, Gustafi, Bastardz, Atomsko sklonište, Kojoti, Xenia, Flare, Hard Time, Đavoli, Daleka obala, Mi, Cacadou Look, Vatra, Ramirez, Mandi, ET, Buco i Srđan…