Yves Tumor “Praise A Lord Who Chews But Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)”: Budućnost rocka

    1976

    Yves Tumor

    Praise A Lord Who Chews But Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)

    Datum izdanja: 17.03.2023.

    Izdavač: Warp

    Žanr: Alternativni rock, Art-Rock, Eksperimental, Indie, Indie Rock, Industrial Rock, Noise, Post-Hardcore, Post-Rock, R&B, Soul

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. God Is A Circle
    2. Lovely Sewer
    3. Meteora Blues
    4. Interlude
    5. Parody
    6. Heaven Surrounds Us Like A Hood
    7. Operator
    8. In Spite Of War
    9. Echolalia
    10. Fear Evil Like Fire
    11. Purified By The Fire
    12. Ebony Eye

    (Da bi ova recenzija uopće nekako funkcionirala, moramo najprije razjasniti dvije stvari. Prvo, Yves Tumor je nebinarna osoba koja koristi they/them zamjenice, ali hrvatski jezik zasad ne nudi ništa što bi mogli iskoristiti kao prijevod – em nas to očito još uvijek ne zanima dovoljno, em je hrvatski jezik, za razliku od engleskog koji je rodno neutralan, takav da sve zamjenice sadrže gramatički rod i da u njemu dominira muški rod. Yves će tako silom prilika morati biti on, iako je za njega to vjerojatno puno složenija priča. Drugo, njegov ovogodišnji album punog je naziva “Praise A Lord Who Chews But Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)” , pa ga moram skratiti u, recimo, donekle prihvatljivi, ali nezgodni “Praise A Lord Who Chews But…”. Ispada da nije ni u top 12 albuma s najduljim nazivom, dapače, nije ni blizu, a Guinnessov svjetski rekord drže Chumbawamba svojim albumom iz 2008. kojim su u 156 riječi komentirali tadašnje stanje britanske glazbene scene. Skidam kapu, već sam na to bila totalno zaboravila.)

    Sad kad smo to maknuli s dnevnog reda, Yves Tumor je umjetničko ime Seana Bowieja, Amerikanca koji već 10 godina živi u Njemačkoj, a koji je karijeru započeo kao dio eksperimentalne glazbene scene L.A.-ja. Multiinstrumentalist je koji redom svira bas, akustičnu gitaru, električnu gitaru, klavijature, bavi se i elektronikom, a s obzirom na njegov dosadašnji opus, čini se da je podjednako genijalan na svim tim instrumentima.

    Čak bih se usudila reći da je to najvažniji Bowie otkad Davida više nema, a i povući neke paralele s njim – kao što je Bowie često bio glazbeni pionir i kameleon, u jednakoj je mjeri to i Tumor. Također, Bowiejevo poigravanje androginijom, modom, teatrikom, identitetima Tumor nastavlja i podiže na višu razinu, prikladnu za 21. stoljeće u kojem je možda teško iznenaditi ili opčiniti publiku koja misli da je već čula i vidjela praktički sve što rock svijet može ponuditi.

    Muziku podržava

    Naravno, ta publika ne može biti više u krivu – njegova prva dva albuma bila su previše eksperimentalna da bi uopće mogla okrznuti interes šire glazbene javnosti, a pomak u tom smislu donio je tek “Heaven To A Tortured Mind” 2020., kad je agregat desetak internetskih glazbenih portala postao i neko vrijeme ostao dovoljno jak da njihovi kritičari praktički diktiraju glazbene trendove, a te godine pri vrhu ili na samom vrhu postavio upravo taj album, što je jedna od pozitivnih nuspojava takve dinamike trendova. Tri godine kasnije, praktički se sve preokrenulo naglavačke u tom smislu – hvalospjevi za “Praise A Lord Who Chews But…” su opet tu, ali nam je pažnja raspršena u milijun novih smjerova i uvjetovana milijunom novih marketinških strategija. To će za Tumora vjerojatno opet značiti da će ostati manje prepoznat, kao genijalni superkreativni pješak u svijetu često prenapuhanih, mediokritetnih kraljeva i kraljica pop-rocka s ogromnim producentskim mašinama iza sebe.

    Bilo kako bilo, “Praise A Lord Who Chews But…” album je kojeg bi trebalo tutnuti u ruke svima onima koji misle da je rock glazba ostala bez inspiracije ili zašla u neku slijepu ulicu – ovako bi valjda trebao zvučati rock budućnosti, samo što je uz Tumora ta budućnost već stigla. Kao što je to napravio i na svom prošlom albumu, i na ovome Tumor uspijeva donekle obuzdati svoj ogroman, divlji talent i staviti ga u službu samih pjesama koje su u toj formi prihvatljive i manje istreniranim i specijaliziranim ušima, čineći ga gotovo komercijalno, ako ne već privlačnim, onda barem prihvatljivim. Pa, kako onda zvuči taj futuristički rock? Kod Tumora, kao da je usisao glazbenu prošlost soula, R&B-ja, hip-hopa, zajedno s alternativnim i indie rockom od ‘90-tih naovamo i ispljunuo to sve skupa u nekoj novoj formi.

    Bez obzira na mnoštvo žanrova koje ovdje pokriva, Yves Tumor uspijeva održati koherentnost svojom vizijom, kao i činjenicom da je “Praise A Lord Who Chews But…” u svojoj osnovi gitaristički album svoga doba, kao što je to primjerice bio “Mezzanine” Massive Attacka u vrijeme rađanja novih žanrova ‘90-tih. Ovdje možda najviše operira kao R&B ili hip-hop glazbenik koji je zalutao u svijet punka, post-punka, industriala, noisea pa i hardcore žanrova zlatnog doba alternativnog rocka, bez treptanja semplirajući ranije stvari, kolažirajući, jednog trena mehanički hladno i filtrirano polurecitirajući da bi već sljedećeg eksplodirao u visokofrekventnom strastvenom falsettu, te polažući sve to na nervozni, plešući post-punk ritam i beat i često ogromne, nezaustavljive, žestoke i genijalne gitarske riffove. Povrh svega, kao što su primjerice Turnstile nedavno dokazali svojim albumom “Glow On”, tajna približavanja alternativnijih ili eksperimentalnijih izvođača trenutnoj publici zapravo nikad nije ni bila tajna – samo nemoj izgubiti melodičnost i groove negdje po putu – iz svake pjesme ovdje izvire sjajna melodija, kako instrumentalna, tako i vokalna, a groove je fluidan, intenzivan i sveprisutan.

    Tako Tumora u “Echolalia” možemo bez problema zamisliti kao seksi, funky reinkarnaciju Princea u svijetu indie rocka ‘20-tih, “Meteora Blues” zvuči kao da je Kevin Shields u jednom trenutku odlučio My Bloody Valentine pretvoriti u grunge bend, sa svojim sirupastim, teškim, distorziranim riffovima koji pritišću pa popuštaju, “Operator” kao post-punk na steroidima omotan dodatnim slojem industrial zujeće prašine, ali isporučen stavom i verbalnošću Andrea 3000, dok zapravo ništa od toga ne zvuči točno tako i dok Tumor u svim tim pjesmama uspijeva zvučati najviše kao on sam, preslagujući poznate komponente u sasvim nove i svježe erupcije energije. I dok je svaka pjesma podsjetnik na njegove eksperimentalne noise početke, istovremeno u svakoj možete pronaći i trenutke čiste sonične ljepote od koje će vas proći trnci. Tako velike pjesme zaslužuju i velike teme, i Yves Tumor ovdje spremno zaranja u vrtloge egzistencijalizma, identiteta, naslijeđa, viših sila, ljubavi, strasti, seksualnosti, autentičnosti, mračnijih strana ljudskih potreba i poriva, nema što tu nema, više postavljajući pitanja nego nudeći ikakva rješenja. Svaka pjesma evocira specifično, teško uhvatljivo i opisivo, ali itekako opipljivo iskustvo: “You can’t start a war, just for the feeling”, reći će u “Lovely Sewer” uz sjajnu asistenciju Kide, umjetnice o kojoj se osim par singlica još ne zna mnogo, no sve se ovdje čini dovoljno esencijalnim da bi bilo vrijedno borbe i sukoba, kako sa sobom, tako i sa svijetom oko sebe.

    Teško mi je zapravo pronaći nešto što bi ovom albumu nedostajalo – svježina, uzbuđenje, žestina, ljepota, inteligencija, sve je tu i sve se ovoga puta nekako savršeno poslagalo za Yvesa Tumora, kojim sam zapravo već neko vrijeme impresionirana, pa tako zasad “Praise A Lord Who Chews But…” vidim kao svog kandidata za album godine, iako, naravno, ima još mnogo toga za izaći u međuvremenu. Zadnji put kad sam bila toliko oduševljena nekakvom novom fuzijom bilo je možda ranih 2000-tih u vrijeme vrhunca hrpe odličnih dance-punk bendova, ili možda nešto kasnije kad su se pojavili TV On The Radio i eksplodirali svojim “Dear Science,”. Kao što se često vraćam na taj album koji mi uvijek otkriva neke svoje nove tajne, čini mi se da ću to ubuduće činiti i s ovim – Yves Tumor definitivno mi se čini kao prava osoba na pravom mjestu u pravo vrijeme za novu injekciju života u trenutnu glazbenu scenu.

    Muziku podržava