Justin Bieber zapaprio narodnjacima

6643

Dobre vijesti za moralne paničare!

U Splitu je, prije kojih tjedan dana u drugoj večeri festivala Ringišpil primjećen značajan pad broja publike u odnosu na prvu večer, prije par dana je slavodobitno objavljena informacija da je koncert Justina Biebera službeno rasprodan. Također u ponedjeljak, skupina motorista je prekinula koncert ‘pevaljke’ Gabrijele Pejčev u Morpolači.

To nam govori da narodnjaci odlaze, ali primitivizam ostaje, samo će početi slušati neku drugu muziku.

Recimo, Justina Biebera? Dobar kandidat, popularnost mu je sve veća. Bacao je jaja u susjedstvu, vozio je auto u omamljenom stanju (malo alkohola, malo THC-a, malo tabletica), a ima i pjesme “Where Are U Now” i “U Smile”.

Prisiljene dosjetke na stranu, zašto bi netko išao prekidati koncert, osim ako ne postoje problemi za zdravlje i sigurnost izvođača, tehničke službe i publike, ako se ne poziva na nasilje i mržnju, pa makar to bila najgora muzika koju ljudsko uho može čuti? Što se Gabriele Pejčev tiče, žena izvodi pjesme koje ste u raznim varijacijama, rimama, zvuku, melodijskim progresijama i vokalnim manirizmima već čuli kod Severine ili Jelene Rozge. Kakve bi bile reakcije da su motoristi prekinuli Bečku filharmoniju, u odnosu na reakcije na prekid koncerta Gabrijele Pejčev?Sjetimo se Martina Neimöllera i poeme: “Prvo su došli po cajke, nisam se bunio jer ne slušam cajke. Onda su došli po ravere, nisam se bunio jer nisam raver. Zatim su došli po metalce, nisam se bunio jer nisam metalac…” Ok, nije baš tako, ali je slično, znate poantu.

Incident podsjeća na ‘nezgodu’ prije 20 godina kad je na koncertu u diskoteci The Best Zabranjeno pušenje izvodilo makedonsku narodnu “Fato mori dušmanke”, pa je izbila tučnjava zbog toga ‘jer se u Zagrebu više neće svirati narodnjaci’. Dakle, makedonska narodna pjesma – narodnjak?! Nakon toga su narodnjaci nestali iz Zagreba i Hrvatske i nismo mogli u EU ako ih opet ne uvedemo. Mo’š mislit’. Primitivizam je onda promijenio muzički ukus, mijenja ga i sad nećemo živjeti ništa bolje ako svi primitivci do sada ostanu primitivci, samo ‘cajke’ zamijene Schubertom i Rahmanjinovim.

Muziku podržava

Narodnjaci su bili i ostali relativan pojam, kao što je loša glazba bila i ostala relativan pojam. Ona pjesma što je nekad bilo zapečaćeno kao narodnjak, loša muzika i znak neukusa, u nekom drugom vremenu to ne mora biti tako. Najbolji primjer za to je dao Let3 s obradom “Dođi da ostarimo zajedno” koju su preimenovali u “Dijete u vremenu”, dodali malo citata iz rock antologije, i evo novog kandidata za špicu na koncertima i pjesme koja funkcionira u novom kontekstu među publikom koja je vrlo vjerojatno gledala “Kako je propao rokenrol” i pljeskala na antologijsku scenu “Mrzim narodnjake”. Da Šaban Šaulić, autor “Djeteta”, odnosno “Dođi da ostarimo zajedno”, dođe u Hrvatsku držati koncert, vjerojatno bi u očima većine muzičkih konzumenata bio svrstan u ladicu ‘narodnjak – neukus’ kod sklonijih rocku i srodnim žanrovima. Kod neke druge publike – to ne mora biti tako.

S druge strane, umjetnička vrijednost pjesama koje izvodi Justin Bieber je u glazbenim tiskovinama konstantno osporavana. Možda i s razlogom – osobno, da do kraja života ne čujem više niti jednu njegovu pjesmu, ne bih puno izgubio. Iako Justina doživljavamo kao konfekcijsku pop-senzaciju kojoj je osnovni motiv – čista ambicija, Bieberu su, između ostalih, pjesmu “Love Me” napisali članovi grupe The Cardigans, a “Bigger” neo-soul senzacija Frank Ocean.

To i dalje ne govori puno o Bieberovim dosezima, jer i kod narodnjaka imamo situaciju da su im pojedine hitove pisali rock doajeni tadašnje Jugoslavije. I naravno, ‘pristojan svijet’ se zgraža, a narodnjački izvođači (i njihovi skriveni autori rockeri) beru novce. Bilo kako bilo, vjerojatno neće nitko narodnjake zamijeniti Bieberom. Mala je šansa da ćemo po gradovima imati scene vozača u potkošuljama, ljubavnim tepihom, glasnim psovkama, krunicom za retrovizorom da ih čuva jer redovito prebrzo voze i “Mistletoe” puštenom na najglasnije, no sigurno ćemo za 10 godina neki drugi glazbeni žanr povezivati s primitivizmom kao što to sad radimo s ‘cajkama i narodnjacima’. I naravno, gnušati se kao sav ‘pristojan svijet’.

Činjenica je da nam neko vrijeme predstoji stavljanje ‘cajki i narodnjaka’ ad acta, sve dok se ne vrate u nekom izmijenjenom obliku.

0 Shares
Muziku podržava