Rambo Amadeus davnih je dana sa svojim orkestrom ‘na naučnoj bazi statistički proučavao podatke kako se pravi hit’ i slavodobitno izjavio da ne može pogriješiti. No kako se pravi ljetni hit? Kako unaprijed znati koja će pjesma obilježiti ljeto i koje kriterije pjesma mora imati da bismo je proglasili hitom ljeta?

Ljeto je, usporedimo li ga s drugim godišnjim dobima, poprilično jednostavno: služi kao ispušni ventil, mozak se ‘pusti na pašu’, vruće je, ne događa se ništa osobito spektakularno ukoliko se sami ne pobrinemo za priče koje ćemo prepričavati svake iduće godine.”School’s Out” pjevao je Alice Cooper, a ako ste zaboravili da ste se ikada školovali, pjesmu lako stavite u kontekst šefova, radnih kolega, hrpe obaveza i slično. Ne postoje pravila ponašanja kako provoditi ljeto, nitko vam ne može reći što je ispravno ljetno ponašanje, a što pogrešno. Jednom riječju, ljeto je sloboda.

Muziku podržava

A ljetni hit nije pjesma koju biste slušali baš svako ljeto. Ljetni hit nije ni pjesma koju biste rado poslušali u, recimo, studenom. Ljetni hit je – bez obzira sviđala vam se pjesma ili ne – ne osobito zahtjevan sveprisutni uradak koji otprve ulazi u uho te posve precizno i univerzalno pogađa ugođaj i raskalašenost dugih dana i toplih noći. Uvijek ga prati i onaj osjećaj srama kada se uhvatite da pjevušite po svim standardima banalan komad trasha. Čujete li ga nekad u budućnosti, odmah ćete znati što ste radili onog ljeta kada je svirao iz svih zvučnika na koje biste naišli.

“Mora vam ostaviti dojam kao da ste na otoku. Kombinacija dancehalla i reggaea uvijek pali; mora vas podsjetiti na plažu”, kaže za hit ljeta glazbenik Karl Wolf, a suradnik Shawna Mendesa, Scott Harris, dodao je ‘da mora biti dovoljno nabrijana da vas odvuče na ples, ali i istovremeno da bude lagana za čisto druženje s prijateljima’. A mi možemo dodati da je dodatni plus latino prizvuk.

Kao i većina trendova u glazbi, hit ljeta američka je izmišljotina. Nekada davno, slušatelji su do novih pjesama dolazili isključivo putem radio-postaja. Razdoblje od američkog Dana sjećanja (posljednji ponedjeljak u svibnju) do američke verzije Praznika rada (Labor Day) 3. rujna bilo je vrijeme godišnjih odmora. Većina stanovništva kretala je na put, a radijski urednici i DJ-evi morali su pronaći odgovarajuće pjesme koje će im na tom putu praviti društvo. Nužno je bilo da pjesme budu ‘radio-friendly’, da budu u trendu i da budu privlačne svima: od tinejdžera koji su tek dobili vozačku do roditelja s djecom na stražnjem sjedalu.

Točna formula kako napraviti ljetni hit ne postoji, no postoje određeni uzorci zajednički svim dosadašnjim hitovima ljeta koja mogu pomoći u predviđanju koja će se pjesma okititi ovom titulom.

Najvažnija stavka je datum kada će pjesma biti objavljena. Ako ste pomislili da je posve logično da hit ljeta bude objavljen tijekom ljeta, pokušajte ponovno. U proteklih dvadeset godina, hitovi ljeta postali su tako predvidljivi po pitanju izlaska u javnost da mnogi izvođači ciljano čuvaju pjesme čekajući pravi trenutak za objavu. Više od polovice dosadašnjih hitova ljeta objavljeno je u travnju ili svibnju, znatno ranije od kalendarskog početka ljeta, a kao najčešći datum pokazao se 11. svibnja. Izuzetaka uvijek ima, ali činjenica je da je rijetko koji ljetni hit objavljen tijekom ljeta. Ovogodišnji ljetni hit najvjerojatnije će biti “Despacito”, a on je objavljen je u siječnju i to nije slučajno. Zemlja porijekla pjesme je Portoriko, a kada je na sjevernoj hemisferi zima, na južnoj je ljeto.

Druga stavka je tempiranje pozicije na ljestvicama i nju je najteže pogoditi, odnosno predvidjeti. Statistika je pokazala da hit ljeta postaje ona pjesma koja je u promatranom razdoblju pet tjedana na vrhu, s tim da je ključan datum oko 25. lipnja, odnosno tjedan dana prije američkog Dana zahvalnosti. On se računa kao kulminacija ljetne sezone i nakon toga pjesma može ili ostati na vrhu ili polako kliziti prema dolje, no i taj pad ne može biti toliko brz da bi slušatelji pjesmu do rujna zaboravili.

U novije vrijeme bitna stavka pri određivanju ljetnih hitova nisu samo radio-postaje i top ljestvice, već i prisutnost određene pjesme na društvenim mrežima: koliko se o njoj priča, piše, citira i slično. Ako pjesma može proizvesti brojne rasprave, demantije, hashtagove, fotografije, meme uratke, gifove i ostalo što ulazi u pojam ‘sveprisutnost’, na pravom je putu da postane hit ljeta.

Prepoznati potencijalni hit ljeta možete i preko playlista raznih streaming platformi: ako se nalazi na najpopularnijim playlistama koje sastavljaju profesionalci iz Spotifyja, Applea i Amazona vodeći se brojkama preslušavanja svojih korisnika i nikako se ne da s njih izbaciti, možete biti sigurni da je na dobrom putu da postane hit ljeta.

A koji je, po tvom mišljenju, ultimativni hit ljeta svih ljeta? Glasaj ili nam predloži neki svoj u komentaru na Facebooku.

Muziku podržava
Stisni