M. Schneider: “U Zagrebu ćemo izvoditi glazbu s Gramyjem nagrađenog albuma”

1233

Na ovogodišnjoj dodjeli Grammyja prvi put u povijesti ove nagrade ona je dodijeljena za album koji se ne može nabaviti u dućanima ploča i CD-ova. Za svoj prošlogodišnji album “Concert in the Garden”, koji se može nabaviti jedino preko njezine web stranice, u kategoriji najboljeg albuma velikog jazz ansambla, dobila ga je Maria Schneider. Iako je osam puta bila nominirana, ovo je njezin prvi Grammy. Mnogi su ga kritičari proglasili najboljim albumom godine uspoređujući Mariu Schneider s Gilom Evansom i Dukeom Ellingtonom, a predložili su ju i za prestižne Pulitzerovu i nagradu MacArthur Fellowship.

Iako donose složen glazbeni sadržaj i bliske su klasičnoj glazbi, izvedbe na ovom albumu djeluju prozračno i lepršavo. U potpunosti su lišene swinga kao jednog od značajnih elemenata jazza, ali kao jednu od osnovnih karakteristika zadržavaju, također u jazzu značajnu improvizaciju. Maria Schneider iskazuje očaranost brazilskom i španjolskom glazbom koju obilno koristi u kreiranju svojeg osebujnog, emotivnog glazbenog pristupa. On je danas najbliži suvremenom world music stilu. To se osjeća i kroz zvuk harmonike, te vokalize koje u nekim izvedbama pjeva brazilska pjevačica Luciana Souza. Ovim albumom Maria Schneider se dokazala kao dostojnim nastavljačem tradicije najvećih skladatelja i vođa jazz orkestara; svakako jednom od najznačajnijih u novom naraštaju.

U sklopu Jazz ciklusa KD Lisinski i HDS-a u subotu, 19. ožujka u Maloj će dvorani Lisinski nastupiti glasovita Maria Schneider s Brussels Jazz Orchestrom. Na ovom će koncertu, između ostalih, izvoditi i skladbe s novog albuma “Concert in the Garden” za koji je osvojila nagradu Grammy. Već na početku karijere, kao asistentica slavnog Gila Evansa, pisala je aranžmane za slavne glazbenike poput Stinga. Tijekom dvanaestogodišnje samostalne karijere njezin je orkestar više puta proglašavan najboljim big bandom, a ona najboljim skladateljem i aranžerom.

Muziku podržava

M.S.: U godišnjim listama Down Beata svake sam godine na prvom mjestu među aranžerima, ali to je čudno jer ja uistinu nisam aranžerka već skladateljica. Uvijek izvodim vlastitu glazbu. Snimila sam tek jedan album za koji sam aranžirala glazbu drugih skladatelja. Karakteristično za aranžere je da uzimaju postojeće skladbe i obrađuju ih. Najveći aranžer današnjice vjerojatno je Bob Brookmeyer koji je i izvrstan skladatelj. Slide Hampton je također sjajan aranžer.

Brazilska glazba i flamenco

M.S.: Ljudi misle da sam aranžerka jer je moja glazba iznimno orkestrirana; koristim mnogo drvenih puhačkih glazbala što donosi jedinstvene boje u big band glazbu. Svake godine kad pobijedim u tim glasovanjima osjećam se neugodno. Važnije je to da sam u taj idiom donijela nešto jedinstveno. Moj je orkestar po postavi poput big banda, ali o njemu ne razmišljam kao o karakterističnom big bandu. Prigodom skladanja čak ne razmišljam o jazz formi, već o glazbi. Zato svoje skladbe obogaćujem brazilskom glazbom i flamencom. Zainteresirana sam za skladanje glazbe koja će sadržavati improvizacije što donosi spoj moje kreativnosti kao skladateljice i kreativnosti glazbenika koji ju sviraju. Pokušavam kreirati djela koja će isticati osobnosti. U potpunosti sam se oslobodila razmišljanja o tome da trebam biti jazz ili glazbenica bilo kojeg drugog stila i zato je moja glazba jedinstvena. To nije karakterističan jazz album što je rezultat postepenih promjena što su se događale u mojoj glazbi tijekom godina. Sada u njoj ima više prostora, zraka i svjetlijih tekstura.

Kako surađujete s drugim orkestrima, primjerice s Brussels Jazz Orchestrom s kojim ćete nastupiti u Zagrebu?

M.S.: To mi je najomiljeniji od svih europskih orkestara s kojima sam surađivala. To je predivan orkestar koji ima izvrsnu ritam sekciju. Volim surađivati s drugim orkestrima jer moja glazba ima mnogo prostora za improvizacije tako da novi svirači donose novi pogled na moju glazbu. U Zagrebu ćemo izvoditi glazbu s novog albuma, ali i druge moje skladbe.

ArtistShareom do Grammyja

Što za vas znači osvajanje prvog Grammyja što ste ga dobili za novi album?

M.S.: Znači mi mnogo jer bila sam nominirana za sve svoje albume. U njih sam uložila enormno mnogo truda što je na kraju trebalo biti prepoznato. Doista se odlično osjećam jer sam sve oko stvaranja i izdavanja ovog albuma napravila sama. Objavila sam ga kroz novi princip nazvan ArtistShare i to je prvi album koji je ikad dobio nagradu Grammy a može se kupiti jedino putem Interneta. Zbog toga je uspjeh veći. Taj, za mene novi način poslovanja, pokazao se uspješnim iako je to bio enormno skup projekt u čiju realizaciju je bilo uključeno mnogo glazbenika. To je prvi album koji sam u potpunosti sama financirala i koji mi donosi zaradu. ArtistShare je započeo Brian Camelio čija je ideja bila da ljudi počnu naručivati CD prije nego je objavljen, prije nego je uopće snimljen. Na web stranici su mogli pročitati vijesti i ostvariti uvid u dokumentaciju. U trenutku kad sam CD stavila u prodaju već sam pokrila veliki dio troškova. Zadržavam vlasništvo nad svojom glazbom, a ArtistShareu pripada samo petnaest posto jer su osmislili web stranicu i pomogli mi u izdavanju albuma. Na web stranicu sam uvrstila i verziju glazbe, iste koja je na albumu, ali bez jazz solista, koju drugi glazbenici mogu skinuti, slušati i svirati uz nju. Nazvala sam ju “Maria Schneider Orchestra featuring You”.

Davor Hrvoj

Preuzeto iz Vjesnika, 13. ožujka 2005.

0 Shares
Muziku podržava