Bilješke iz Tallinna

Edo Plovanić
469

Dobio sam poziv iz Estonije. Zovu me kao delegata na Tallinn Music Week. Može.

Već nekoliko godina ih pratim. Ta mala simpatična post-sovjetska baltička država od nešto iznad milijun stanovnika. Državica iz koje ljudi ne bježe. Nije sad nešto super prirodno obdarena. U modernoj povijesti su najpoznatiji po uspješnoj priči Skypea koji je prodan Microsoftu. Investicije su uložili u velik broj novih startupova što je i međunarodni mamac. Ekonomski standard je sličan Hrvatskoj. Imaju i sličnu povijest raspada komunizma i susjeda s kojima su odnosi napeti. No, ljudi ne bježe. već dolaze.Tallinn Music Week je bitan glazbeni showcase festival kojeg je prije 9 godina pokrenula Helen Sildna, prošle godine proglašena najboljom stanovnicom Estonije. Na TMW dođe više od 250 izvođača i 1000 delegata. Od Japana do Amerike.Dakle, bilješke:
1. Ulaganja u talente – zašto to ima smisla?
Showcase za glavni cilj ima predstavljanje nove muzike, odnosno publici otkrivanje nove muzike. Na samom showcase, logično, najviše je delegata koji su zainteresirani za otkrivanje i razvoj talenata. Jasno je i da će netko od tih talenata i zablistati, ulaže se u njihovu edukaciju i razvoj. Jednako tako je zanimljivo i slušanje o novim modelima razvoja talenata. Novi je trend korištenje startup inkubatora i akceleratora kao način razvoja talenata. Odnosno, popravljen model kojeg su nekad imali diskografi. Talentu se omogući edukacija o glazbenoj branši, dostupan studio za produkciju uz mentoriranje i unaprijeđenije vještina, a na kraju dana i medijski program koji im omogućava brži dolazak do javnosti.2. Showcase – kakve su koristi od toga, kako se istakneš?
Prva stvar, jedan showcase nije dovoljan. Jednaka su pravila igre i glazbenicima i delegaciji. Ne možeš očekivati da se pojaviš u nekom društvu jednom i da si osvojio to društvo. Osobno sam prošao velik broj showcase festivala po Europi (MENT u Ljubljani, Waves u Beču, BUSH u Budimpešti, Eurosonic u Groningenu, Midem u Cannesu, itd.) i velik je broj istih ljudi koji se vrte po njima, a samim dolascima ostaješ u odnosima i stižu pozivi na druge. To su odnosi na globalnoj razini i diže ti i standard života na tu razinu. Gle, imaš relevantne kontakte po cijelom svijetu. Začudili bi se koliko su ljudi voljni pomoć i surađivati. Skupo je? Zapravo, većina showcasea rješava troškove i glazbenicima i delegatima, ali moraš imati što pokazati.

Tallinn je imao 250 izvođača u 3 dana. Za upast u showcase, trebaš imati potrebnu kvalitetu, svaki ima svoja pravila, ali je bazirano na sličnim koje je kanadski glazbeni izvozni ured i popisao. Na nastupu se traži reakcija struke i publike. Nešto što se u business svijetu zove – traction. Potvrda da to što radiš ima smisla na međunarodnom nivou. Ne znači da ćeš postat novi Drake, Rihanna ili Tame Impala, ali daje naznake talentu.

Muziku podržava

3. Zašto je toliko ljudi u branši u kojoj ‘novaca nema’?
Pet sati ujutro, izjetlagiran od Amerike i neprospavanih noći, lunjam sam po hotelu. Iznenadilo me da hotel u pet ujutro ima spreman restoran za noćni zalogaj. Gle ovo, nisam jedini koji ne spava. Seth, iskusni Britanac koji radi za Budde Music, njemačku elektronsku nezavisnu etiketu u Berlinu i Londonu, me pitao za mišljenje zašto je toliko ljudi u muzici kad nema toliko novaca. Gdje je tu logika? 250 iznimno talentiranih izvođača, a jasno je da će malen broj njih uspjeti napraviti nešto više od karijere. Ne znam, svi imamo pravo sanjati i treba probati, ali nemam dobar odgovor. Glazba je ljubav, nema tu previše logike.

4. Umjetna inteligencija (AI) u playlistama
Do nedavno sam bio skeptičan da će algoritmi baš zamijeniti čovjeka kao selektora glazbe. Ipak tu treba ljudski dodir, mislio sam. Malo sutra. To je još jedna romantična misao koja je utemeljena na strahu od promjene. Streaming servisi koji su već postali svakodnevni način slušanja glazbe već više godinama radi na algoritmima prepoznavanja ukusa i rezultati su sve bolji. Ne samo to, najslušanije playliste većinom i jesu već algoritmi. Sljedeći koraci u primjeni su i algoritmi koji pomažu kod odabira lineupa festivala. Festivalski art direktori se kunu da je stvar u njihovim odnosima i naslušanom uhu, ali brojevi algoritma prikazuju drugu priču. Zamisli postaviti u računicu budžet koji ti kaže koliko publike će doći i koliko te to košta. Možda i najveća glavobolja festivala – riješena.

5. KEXP – lokalni radio koji radi globalno?
KEXP je lokalni radio iz Seattle koji je povezan sa grunge uspjehom ranih ’90-ih. Ali radio odumire? Ok, ali zašto je lokalni radio često viđen po showcase festivalima u Europi? Kevin Cole i Chris Kellogg, dvojac iz Seattlea, kažu da iako čuvaju lokalni utjecaj, zapravo rade globalno jer je njihov YouTube show praćen od ljudi koji vole njihov stil iz cijelog svijeta. Na taj način dodaju u svoj izbor glazbu iz cijelog svijeta dok god paše ukusu. Jednako koliko neki ljudi vole Majesty Casual, ili BBC future of music YouTube kanale. Nije bitno otkud radiš dok dobro radiš.

6. Koga bi posebno izdvojio iz showcasea?
Naši predstavnici u Tallinnu su bili Žen. Ljudi su zadovoljni njihovim nastupom. A izdvojio bi ‘secret gig’ u kamionu od provokativne sovjetske hip hop senzacije Tommy Cash. Odgovor na američki trap i britanski grime.

7. Zašto nas nema?
Od susjeda Mađari su imali 45 delegata, Slovenci 15, mi 3. Uz Žen, domaći delegati smo bili Bizzo Brigante u ulozi promotora Fresh Islanda i ja kao Muzika. To je sve. Možda je vrijeme da malo više putujemo?

Muziku podržava
Stisni