Najveća globalna tema glazbene industrije ove godine je Spotify – odnosno njegova prijava za IPO (IPO = Initial Public Offering). Osnovi brojevi su trenutna evaluacija kompanije od 19 milijardi dolara (porast od lanjskih 8 milijardi), sa svojih 140 milijuna korisnika (lani 50 milijuna), od toga 60 milijuna uz plaćene pretplate (osnovna pretplata iznosi 9,99 dolara). Godišnji potencijalni prihod od pretplata time iznosi više od 6 milijardi dolara, a ostali korisnici koji koriste besplatne modele – na njih ide oglašavanje. K tome, Spotify puno ulaže u razvoj tehnologije i druge oblike monetizacije.

Rast se vidi u monetizaciji količine samih korisnika i njihovih podataka. S jedne strane je to prodaja podataka glazbenoj industriji, s druge strane su vlastiti proizvodi i usluge te serija partnerstva kojima pokrivaju širok spektar – poput one s Merchbarom s kojima prodaju i kozmetiku.

Spotify ne treba dodatne investicije, no ovakvim potezom jačaju atraktivnost (otvoreniji su, moraju otvoreno prijavljivati financije) i zakucavaju svoju poziciju kao vodeći streaming servis, ali i glazbeni brand uopće.

Što IPO znači za fanove i korisnike sustava?
Muziku podržava

Prvo, moći ćeš kupiti udio jer IPO znači i otvoreno tržište (putem trading aplikacija je to dostupno – op. a. pratim tržište, ne znači da pozivam da se to i napravi). A to znači i da će Spotify koristiti tvoje podatke za optimiziranje sadržaja pa je za očekivati i rad na boljim algoritmima, odnosno bolje preporuke, kao i više ponuda. Znači i da ćeš svoje glazbene idole vidjeti sve više, ne samo digitalno obzirom da to indirektno utječe na povećanje konzumacije, već i kroz više koncerata, veću povezanost sa samim izvođačima i više dostupnih proizvoda.

Što to znači za tržište?

Spotify je vruća roba i tako će i ostati prema svim osnovnim pokazateljima. Agresivno raste od samog starta, u managementu ima nativne digitalce iza kojih su drugi veliki uspjesi, a investicije koje imaju dolaze od strane glazbene industrije i najvećih VC fondova. Zanimljiv je i podatak da samo urede u Stockholmu plaćaju 16,5 milijuna dolara godišnje, a najam uredu na Manhattanu vrijedi 566 milijuna dolara (potpisali su ga za 17 godina unaprijed). To je ujedno i velika kritika na rasipnost uprave koja tek ove godine (možda) počne pozitivno poslovati.

Što to znači za glazbenu industriju?

Spotify je već sada lider, a IPO će mu ojačati poziciju i time će s vremenom možda i preuzeti manje streaming servise, kao i manje kvalitetne kompanije kako bi monetizirali potencijal svojeg branda i broja korisnika skaliranjem istih. Za druge igrače glazbene branše to će značiti da će morati popuštati u odnosima jer već sad je velika borba kako dospijeti na najbolje playliste, kako dobiti bolje pozicije, a kad krene ponuda dodatnih usluga to će se još povećati.

Najveći problemi

Spotify još uvijek nije profitabilan, no postoje špekulacije da je to namjerno, jer kad se vide sva ulaganja i rasipnost ne bi bio problem profitabilno poslovati, a očekuje se i da će 2017. završiti u plusu. (financijski izvještaji su još u izradi)

Muzičari se žale na premalene tantijeme, no ne biti na Spotifyju je hrabra odluka, otprilike jednako hrabra kao da nemaš svoje spotove na YouTubeu. Kod nas je prisutna česta zabluda koju neprestano slušam, a to je da radio više isplati od emitiranja jedne pjesme nego što to napravi jedan streaming. Dakle, jedan streaming konzumira možda jedna osoba dok trči na slušalicama ili cafe bar gdje je 20 ljudi (no taj cafe bar već plaća mehanička prava inačicama ZAMP-a), a slušani radio emitira jednu pjesmu na 20 tisuća ljudi, primjerice. Naravno da je time i računica drukčija.

Velika tužba Wixena (drža prava za kataloge Toma Pettyja, Neila Younga, The Doorsa, itd.) odjeknula je prošli tjedan – 1,6 milijardi dolara za prava koju ima navedena publishing kompanija. Iako Spotify ima vrhunski tim pravnika, najkompleksniji dio glazbene industrije su prava i podjela tantijema. Primjerice, osim unutar samog benda, u prava su umiješeni diskografi, publisheri, agenti, manageri, investitori; i samo čišćenje prava može biti mukotrpan posao. To je najčešća zamka u koju mnogi upadaju. Wixen je u ovom slučaju čekao da se vrijednost tužbe nagomila. Koliko je još takvih, pokazat će vrijeme.

0 Shares
Muziku podržava