Vivienne Westwood, britanska modna dizajnerica koja je igrala jednu od ključnih uloga u punk pokretu, umrla je u svom domu u Londonu u 81. godini. Westwood je umrla “mirno, okružena svojom obitelji” u Claphamu, u južnom Londonu, u četvrtak, rekli su njezini predstavnici.

Nastavila je raditi stvari koje je voljela, uključujući dizajn, rad na svojoj knjizi i stvaranje umjetnosti “do posljednjeg trenutka”, dodali su. Njezin suprug i partner, Andreas Kronthaler, rekao je: “Nastavit ću s Vivienne u srcu. Radili smo do kraja i dala mi je puno stvari s kojima moram nastaviti. Hvala ti draga.”

Modni počeci uz Malcolma McLarena i kultni “SEX”

Rođena u selu Tintwistle u Derbyshireu 1941., Westwood se s obitelji preselila u London 1957., gdje je jedan semestar pohađala umjetničku školu. Samouka dizajnerica bez formalnog modnog obrazovanja, Westwood je kao tinejdžerica naučila izrađivati ​​odjeću slijedeći uzorke i rastavljajući rabljenu odjeću koju je pronašla na tržnicama kako bi razumjela kroj i konstrukciju.

Muziku podržava

Osvrnuvši se na svoje kratko formalno umjetničko obrazovanje, izjavila je: “Nisam znala kako djevojka iz radničke klase poput mene uopće može zarađivati za život u svijetu umjetnosti”. Nakon što se zaposlila u tvornici i studirala na učiteljskom fakultetu, postala je učiteljica u osnovnoj školi. U tom je razdoblju stvarala vlastiti nakit koji je prodavala na štandu na Portobello Roadu.

Nakon što je upoznala Malcolma McLarena, 1971. godine s njim je otvorila malu trgovinu na Kings Roadu u Chelseaju. Trgovina je nekoliko puta mijenjala ime da bi na kraju ostala najpoznatija kao SEX, a danas se zove World’s End.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by muzika.hr (@muzikahr)

 Prvotno nazvana Let It Rock, trgovina je postala kultno mjesto okupljanja rane londonske punk scene, a koje je revolucioniralo modu. Nakon smrti Jamesa Deana preimenovana je u Too Fast To Live Too Young To Die, a 1975. u SEX. Upravo je potonje i označavalo zaokret k materijalima kao što su guma i PVC, pa je, na neki način, spojila punk i fetišizam. U njihovom viđenju više nije bilo širokih nogavica i izbijeljenog trapera. Odjeća koju su dizajnirali bila je spoj glazbe i mode, printeva na majicama, lisica, „ziherica“, žileta, raznih traka za vezivanje.

Njezini provokativni i ponekad kontroverzni dizajni definirali su punk estetiku, a Westwood će postati jedna od najslavnijih britanskih modnih dizajnerica, spajajući povijesne reference, klasične krojeve i romantiku s oštrijim i ponekad otvoreno političkim porukama.

Sve što je izašlo iz njihove radnje, Sex Pistolsi, kojima je McLaren bio manager, nosili su na koncernima te tako jedni drugima radili reklamu. U svemu tome Vivienne nije imala formalno obrazovanje, ali je jako dobro znala promatrati, učiti i upijati ono što je vidjela da se događa oko nje. Sva pobuna naroda protiv vladajućih bila je vidljiva na njezinim kreacijama, a sve u one bile unisex, odnosno jednu kreaciju mogla je nositi i muška i ženska osoba.

Kreacija punk estetike

Westwood je bila jedna od arhitekata punk fenomena 1970-ih, rekavši “Bila sam mesijanski nastrojena prema punku, gledajući može li se na neki način staviti žica u sustav”. Westwood je također nadahnula stil punk ikona, poput Viv Albertine, koja je u svojim memoarima napisala: “Vivienne i Malcolm koriste odjeću da šokiraju, iritiraju i izazovu reakciju, ali i da potaknu promjenu. Džemperi od mohera, pleteni na velikim iglama, tako labavo koje možete vidjeti skroz kroz njih, majice isječene i napisane rukom, šavovi i etikete izvana…;stavovi se odražavaju u glazbi koju stvaramo. U redu je ne biti savršen, pokazati djelovanje vašeg života i vašeg uma u vašim pjesmama i vašoj odjeći.”

Westwoodini dizajni bili su neovisni i predstavljali su iskaz njezinih vlastitih vrijednosti. Povremeno je surađivala s Garyjem Nessom, koji je Westwood pomagao s inspiracijama i naslovima za njezine kolekcije.

Westwoodina prva modna revija, 1981., za njezinu kolekciju Pirates, bila je važan korak u tome da punk buntovnica postane jedna od najslavnijih zvijezda u svijetu mode. Ali ipak je pronašla načine da i tamo šokira: njezin steznik Kip slobode iz 1987. smatra se zaslužnim za početak “underwear as outwear” trenda.

Od svojih najranijih punk dana, Westwood je remiksirala i invertirala slike iz britanske monarhije. Kad joj je 1992. godine dodijeljena medalja Reda Britanskog Carstva, dizajnerica je odjenula sivi kostim, a Ispred Buckinghamske palače okrenula se fotografima koji su je čekali, otkrivši cijelom svijetu da nije nosila gaćice.

Aktivizam

Kao antikonzumeristica, Westwood je radosno potkopavala vlastite poslovne interese. Godine 2010. rekla je za AAP: “Samo kažem ljudima, prestanite kupovati odjeću. Zašto ne bismo zaštitili ovaj dar života dok ga imamo? Ne zauzimam stav da je uništenje neizbježno. Neki od nas bi to htjeli zaustaviti i pomoći ljudima da prežive.”

No, njen aktivizam ne odražava se samo u njenim kreacijama, a da je do kraja živjela punk pokazuju njeni protesti na ulicama Londona.

Osim kritike konzumerizma, bila je oštra kritičarka monarhije i britanske politike, govorila je o klimatskim promjenama još kada to nije bilo “in”. Tijekom posljednjih 20 godina Vivienne je poduprla stotine inicijativa, nevladinih organizacija, humanitarnih organizacija i kampanja uključujući Amnesty International, War Child i Liberty, kao i pokretanje vlastitog pokreta za kampanju Climate Revolution. Također je ambasadorica Greenpeacea. Godine 2013. Vivienne je dizajnirala njihov službeni logo ‘Save the Arctic’, a 2015. pokrenula je globalnu kampanju za zaustavljanje bušenja i industrijskog ribolova na tom području.

1989. Westwood je ismijala tadašnju premijerku Margaret Thatcher glumeći je na naslovnici Tatlera (čak je obukla odijelo koje je Thatcher naručila, ali ga još nije preuzela). Slika je snimljena za prvotravanjsko izdanje časopisa, kasnije je dignuta na jumbo plakate diljem Londona tijekom Tjedna mode. Nekoliko dana nakon izlaska izdanja, urednica časopisa, Emma Soames, dobila je otkaz.

U prosincu prošle godine, s kapom Djeda Mraza na glavi, dizajnerica je dostavila pismo i kutiju azbesta na Downing Street 10 – sugerirajući da će fracking (kontroverzna praksa vađenja plina bušenjem u podzemne stijene) biti sljedeći veliki ubojica. Westwood je rekla da se David Cameron “igra ruski rulet sa životima britanske javnosti”, dodavši da su svi samo “pokusni kunići” u “velikom eksperimentu” premijera.

2015. se u tenku dovezla ispred kuće Davida Camerona u znak protesta protiv frackinga, a prošle godine se zaključala u golemom kavezu za ptice ispred engleskog suda Old Bailey, čime je iskazala svoju podršku osnivaču WikiLeaksa Julianu Assangeu: “Ja sam Julian Assange. Ja sam kanarinac u rudniku. Ako umrem u rudniku od otrovnog plina, to je signal.”

0 Shares
Muziku podržava