Umjetna inteligencija radi pjesme – trebaju li autori strahovati?

2908

Software Flow Machines je komponirao pjesmu “Daddy’s Car“. “Tek sad?!”, glasio bi komentar. Jeste li je čuli?

Pjesma kao pjesma, sudeći po vokalnim harmonijama na tragu je The Beatlesa i
The Beach Boysa
, s instrumentalne strane provučena kroz filter dvijetisućitih, dovoljno da zazvuči kao nešto što ste već i prije čuli, kao 473578 sličnih pjesama iz hipertrofiranog žanra koji se zove indie, koji kao i svaki žanr prije njega je imao svoj uspon i vrhunac, a sada ima pad. No dobro, ovaj tekst ipak nije likovanje nad jednim prežvakanim i donekle precijenjenim žanrom, već pokušaj dozivanja u sjećanje onog što se već radilo i prije, samo što je sada to napravio kompjutorski program.

Osim ako to bude upamćena kao jedna od prvih pjesama koje je sastavilo računalo, velika je šansa da će “Daddy’s Car” biti brzo zaboravljena. Ako ćemo staviti ruku na srce, do sada je bio mali milijun generičkih harmonijskih proizvoda.

Muziku podržava

“Straight Shooter” grupe The
Mamas and The Papas ima obrnut riff od “Day Tripper” The Beatlesa. Nakon
predivne balade “Tupelo Honey” Van Morrison je odlučio malo ubrzati
pjesmu i dodati malo dura – rezultat se zvao “Saint Dominic’s Preview”,
još jedan njegov klasik koji se, kao i “Tupelo Honey” nalazi na većini
njegovih kompilacija. O poigravanju Boba Dylana s tradicionalnim
melodijama već su napisani kilometri tekstova, o utjecajima velikih
hitova na rad Noela Gallaghera također.

Zapravo, ono što me čudi je kako ta aplikacija još nije napisala niti jednu pjesmu u stilu Bijelog
dugmeta ili E.T.-a. Sadašnjim računalima nije problem uzeti milijardu
pjesama u bazu, po harmonijskim pravilima ih svrstati u grupe, utvrditi
algoritme, i ‘kreirati’ nešto novo.

Neil Young se svojevremeno autoironično poigrao sa situacijom i napisao “Borrowed Tune”:
“I’m singin’ this borrowed tune

I took from the Rolling Stones,
Alone in this empty room

Too wasted to write my own.”

Melodija
je vrlo slična “Lady Jane” The Rolling Stonesa. Ako je autorstvo postalo
tek blago izokretanje postojećih kanona, onda je red da ga se tretira
tako kako zaslužuje – kao rad neke aplikacije. Odnosno, ako sada imamo
situacije da roboti čiste urede, rješavaju teške matematičke i šahovske
probleme (šifra Deep Blue), zašto se bi se itko trebao čuditi da je
računalo napisalo pop-pjesmu.

U konačnici, ako je autor aplikacija koja
može napisati pjesmu, i ako je samo pitanje dana kada će ta pjesma biti
hit, nije li onda krajnje vrijeme za redefiniranje autorskih prava? S
druge strane, ovo je bubotak autorima, jer pretjerano korištenje
matematike, linearnog prebacivanja iz jednog harmonijskog slijeda u
drugi rezultira konstatacijom da taj ‘rad’ netko drugi može obaviti
jednako dobro, a jeftinije
.

S treće strane, ako matematika i šah nisu
nestali uvođenjem kompjutora, onda vjerojatno neće ni pisanje pjesama
,
jedino što će morati postati manje predvidljivo. A to je svakako dobra
vijest.

0 Shares
Muziku podržava