Timber Rattle – alter-rockom prema starim zvukovima američkih Indijanaca

1124

Zabočka Zelena dvorana prvi dan travnja započinje s dva koncerta.

Američki bendovi Timber Rattle i Pillars and Tongues zajedno će svirati u Multimedijalnom centru Zabok, poznatijem kao Kino dvorana Zabok. Inače, dan ranije (31.3.) Pillars and Tongues će održati koncert u zagrebačkoj Močvari, a Timber Rattle već sljedeći dan (2.4.) nastupaju u Rijeci.Za ambijentalni doživljaj koncerta sezone u Zagorju, morat ćete posjetiti zabočko kino, no kako bismo vam približili kontemplativnu mješavinu americane, noisea, folka, psihodelije, razgovarali smo s Adamom iz Timber Rattlea.Ovog proljeća, europska turneja će Timber Rattle dovesti u Hrvatsku. Svirat ćete u dvije različite regije, tj. u Zaboku, malom gradu među bregima Zagorja, i u Rijeci, lučkom gradu smještenom na Kvarneru. Što znaš o Hrvatskoj?
Iskreno, ne mnogo. Moje prve impresije o Hrvatskoj dolaze iz ’90-ih za vrijeme rata, tada sam imao neke prijatelje koji su studirali u Hrvatskoj i čuo mnogo osobnih priča o vašoj kulturi. Znam i to da je Hrvatska nedavno postala dio Europske unije i da ekonomski raste. Nova zemlja, različitosti i zanimljivosti su upravo glavni razlozi zašto smo uzbuđeni što ćemo doći i svirati u Hrvatskoj.

Osim što su vaša tri albuma dostupna na Bandcampu, nema baš mnogo informacija o bendu online…
Nekoliko je razloga zašto nismo prisutni ‘nline. Kao prvo, nisam zainteresiran za to da provodim mnogo vremena za računalom kako bi ‘kultivirao’ status na društvenim mrežama. Kao drugo, ne postoji ništa što je esencijalno za naš projekt, a da bi bilo dobro prezentirano preko digitalnih medija. Glazba koja je dostupna online je minimum za koji smatram da je nužan kako bi jednostavnije i slobodnije dijelili snimke, s ciljem promocije i organizacije koncerata. No, veliki dio izvođenja, kao i inspiracija za stvaranje, naše glazbe sastoji se u istraživanju okoline, osobito prirodnog okoliša, pa je stoga Internet u tom smislu, kao ‘ne-mjesto’, gotovo u suprotnosti sa svime što smo zainteresirani slaviti.

Slušajući vašu glazbu, stječe se dojam da su stihovi potisnuti, u pozadini. Bolje rečeno, instrumentalni dio dominira nad poetskim. Ovakva vrsta glazbe je kontemplativna, obuzima slušatelja, potiče na refleksiju o prostoru u kojem se nalazi, o zvukovima, izazvanim slikama, emocijama, asocijacijama… Kako bi zapravo opisao glazbu koju stvarate? Teško ju je smjestiti u samo jedan žanr, a često vam se pripisuju ‘etikete’ americana, folk, noise, pastoral, psihodelija…
Da, riječi/vokal su namjerno potisnuti: to omogućava da funkcioniraju kao integrirani dio cjelovitog zvuka, ali se ujedno nastoji i izbjeći dodavanje ‘značenja’ ovakvoj glazbi, nadomještanje same glazbe smislom riječi. Čini se da moć jezika uglavnom ne možemo kontrolirati. Stoga bih rekao da predstavljanje vokalnih/lirskih elemenata na djelomično razumljiv način suptilno doprinosi tome da se ta moć ublaži, smanji. Smatram da se riječima također nastoji istraživati konceptualno iste stvari kao i glazbom, ali da upravo zvuk vokala i čin pjevanja glas čine nezamjenjivim, a ne ono što je rečeno.

Muziku podržava

Nature In Darkness” zvuči gotovo eterično; “The Embers Burn In Code” je više eksperimentalan, na rubu noisea; “Phantoms Of Place” podsjeća na suvremenu verziju gregorijanskih korala. Kako interpretirati te razlike? Nalazi li se Timber Rattle u potrazi za ‘novim zvukom’?
Većina glazbe (pjesama) na “Nature In Darkness” je napisana/aranžirana zajedno s Brianom Markhamom (Ancient Sky) i snimljena u svega nekoliko dana u studiju u Brooklynu. Budući da smo radili u ograničenom vremenskom periodu, taj album je manje slojevit, manje detaljan i siroviji. Snimio sam većinu solo dijelova na “The Embers Burn In Code”, nakon što smo Brian i ja završili na različitim stranama zemlje, zato album gotovo funkcionira kao B-strana. Sastoji se od materijala na kojima smo i on i ja počeli raditi, kao i od nekih ideja za pjesme prije Timber Rattlea, a za koje nam se činilo da ih vrijedi ponovno promisliti.

“Phantoms Of Place” je zasad najkoherentniji uradak, u velikoj mjeri zbog toga što sam nezavisno pisao pjesme, a imao sam i relativno neograničeno vrijeme da ih snimim. Sveobuhvatni koncept albuma bio je proširiti vremensku skalu vernakularne/folk glazbe (osobito američkih Indijanaca) i dodati više apstraktnih/minimalnih zvukova (drone, noise, pjevanje…), istovremeno suprotstavljajući i sastavljajući kulturne i iskonske utjecaje. Ova vrsta suprotstavljanja/usporedbe jest, i nastavlja biti, motivacija iza većine glazbe koju stvaramo. Stoga, ne bih baš rekao da tražimo ‘novi zvuk’, možda radije da istražujemo vrlo stari zvuk.

Zašto se aktualni album, “Phantoms Of Place”, sastoji od svega četiri skladbe (u trajanju preko osam minuta)?
Ovaj album je komponiran s ciljem da se objavi kao vinil (za što se nadamo da će se skoro i dogoditi).



Reci nam nešto o procesu stvaranja albuma (pisanje, produkcija..). Imaš li prije nego uđeš u studio već gotov koncept u glavi ili se zatvoriš u studio kako bi tada krenuo s radom na novim pjesmama?

Obično, tijekom nekog broja mjeseci, manifestira se pregršt ideja za pjesme… Često su inspirirane ritmovima putovanja, ali i bivanja na jednom mjestu, društvenosti ili samoće. U određenom trenutku, nađem se na nekom mjestu, na dovoljno dugo vremena, s dovoljno opreme za snimanje, kako bi snimio hrpu pjesama (cijelu ili dijelove) koje su se nakupile do tog trenutka. Zatim se razrađuju ‘finiji’ kompozicijski dijelovi, a kako se pjesme snimaju, kristalizira se i ukupni vokabular ‘albuma’.

Što više preferiraš: studijsko snimanje ili turneju?
Mislim da je i jedno i drugo dragocjeno. Snimanje je uzbudljivo jer ti omogućuje da spoznaš i fizički doživiš zvukove i ideje koje se nalaze u tvojoj glavi, dok je turneja fenomenalna jer neprestano upoznaješ nove ljude, posjećuješ nova mjesta, istražuješ sonični i društveni prostor na dinamični način.

Što želiš postići stvaranjem glazbe? Koliko su ti važne reakcije publike i kritike?
To je samo zabava. Uvijek je lijepo povezati se s nekim glazbeno/konceptualno, ali nam je drago čuti i promišljene povratne informacije o stvarima na kojima radimo.

Timber Rattle je vaš jedini projekt trenutno ili surađujete i s drugim glazbenicima?
Uglavnom Timber Rattle trenutno.

Što planirate u skorašnje vrijeme kao Timber Rattle?
Planiramo objaviti “Phantoms Of Place” kao vinil u suradnji s 2000 Records (Toulouse, Francuska) i snimiti 7” za novu izdavačku kuću iz Italije (Arezzo) Sons of Vesta.

Navedite jedan razlog zašto trebamo doći na koncert Timber Rattlea…
Bit ćemo skoro na kraju turneje, možda iscrpljeni i umorni od života na cesti, ali ljudi trebaju doći jer bi ih željeli upoznati i zabaviti se!

Muziku podržava