Zabočka Zelena dvorana 9. listopada ugošćuje svestranu portugalsku umjetnicu Ritu Bragu.
Osim što svira ukulele, klavijature i pjeva, Rita se ujedno bavi pisanjem i animacijom, proučava strane jezike i kulture te često putuje.
Vizualna umjetnost, ilustracija i animacija, su usko povezane s tvojom glazbom, osobito likovi iz crtića ili stripova. Možeš li nam reći nešto više o tim vezama i inspiraciji?
Još kao dijete sam se uvijek zanimala za glazbu, crtanje i animaciju. Kada sam imala 5 godina, znala sam govoriti da želim postati crtačica animiranih likova i operna pjevačica. Mislim da su na mene uvelike utjecali crtani filmovi Chucka Jonesa koje sam u to vrijeme često gledala, kao što je “What’s Opera, Doc?” . Također volim i crtane filmove iz 1930-ih s likovima kao što je Betty Boop.
Što onda dolazi prije dok stvaraš glazbu, vizualne impresije ili melodije?
To je zanimljivo pitanje. Vrlo sam vizualna osoba; mnogo mojih utjecaja zapravo dolazi iz starih filmova. Ne trudim se imitirati druge bendove, osjećam snažnu poveznicu s radovima koji nisu strogo ‘zvukovni’, primjerice, film, animacija, kabaret, vodvilj. Dok pišem pjesmu obično počnem s melodijom, ali često imam i popratne slike u glavi. Zapravo je teško razdvojiti te dvije stvari.
Predstavi nam ukratko posljednji EP “Gringo In Sao Paulo”. Koje su glavne teme i utjecaji?
Gotovo u cijelosti je snimljen u Brazilu. Bio je to izazov koji sam postavila sama sebi. Tamo sam bila na turneji i osnovala bend koji sam nazvala Indiozinhos Psicodélicos (‘The Little Psychadelic Indians’), koji je više naginjao rock’n’roll zvuku, s bubnjevima, dvije električne i jednom bas gitarom, i vratila sam se s idejom da pišem pjesme i snimam s tim momcima. Kada sam se ponovno vratila u Brazil da ondje pišem pjesme, nije to bio nimalo jednostavan proces, budući da sam bila u stranoj zemlji i morala sam se doista izolirati da napišem te pjesme, dok sam istovremeno nastojala upiti što više od grada Sao Paula i slušati različite oblike brazilske glazbe. Kada sam napokon napisala nekoliko pjesama, radila sam aranžmane sa svojim bendom, upoznala sam i druge glazbenike s tradicionalne brazilske scene sambe te su se i oni pridružili. Tako da je EP nastao iz mojeg iskustva koje sam stekla u Brazilu, iz apsorpcije tog fantastičnog melting spota i svega što je proizašlo iz tog procesa. Moje pjesme su vrlo subjektivne i poetične, ali singl “Gringo In Sao Paulo” je ipak više doslovan, kao komična autobiografija u stilu karnevalskog marša, iz vremena kada sam živjela na 18. katu u samom centru tog ogromnog Babilona. Ujedno sam pokušavala pjevati s različitim naglascima, primjerice, sa starim brazilskim naglaskom koji zvuči bliže mojoj portugalskoj verziji ili pak u stilu Carmen Miranda i njenog ‘tropskog’ engleskog.
Je li točno da primaš savjete o razvoju svoje karijere od animiranih likova iz snova? Tko od njih je tvoj omiljeni lik i koji je najvrijedniji savjet koji je podijelio s tobom?
Često razgovaram s njima pa tako i zaboravim da sam budna, ali utječu na moju podsvijest. Ludi je to svijet u kojem živimo; ponekad trebaš energiju jednog Daffya Ducka (‘Paško Patak’) da bi se svemu tome nasmijao i održao u naponu snage. ‘Nemoj ubiti humor’ to je možda najvažnija poruka. I vjeruj svojoj intuiciji.
Koji su tvoji planovi za budućnost?
Nakon povratka s ove turneje, koja će biti dugačka (nakon 2 tjedna turneje po Balkanu, imam nekoliko nastupa u Poljskoj), želim nastaviti raditi na novom albumu. Tada također planiram početi raditi glazbene radionice za djecu; trebam napraviti novi soundtrack za kratki animirani film; a počela sam ugovarati i male turneje za različite glazbenike kako bi došli nastupati u Portugal, a to činim isključivo iz entuzijazma i kao obožavatelj njihovog stvaralaštva. Također sam dobila stipendiju za umjetničku rezidenciju u Austriji gdje ću pisati ‘minimalističku ukulele operetu’, ali to će biti tek za godinu dana, tijekom rujna i listopada 2016. I uživam u pisanju, tako da ću u jednom trenutku sakupiti priče sa svojih turneja.