Početkom ’90-ih godina prošloga stoljeća rock glazba je prolazila kroz veliku raznolikost u zvuku. Rijetko se koje razdoblje može pohvaliti tolikom količinom utjecajnih albuma iz različitih žanrova. Primjerice, 1991. je bila godina kad je Metallica objavila istoimeni album, Peppersi snimili “Blood Sugar Sex Magik”, R.E.M. “Out Of Time”, a Slint njihov drugi i zadnji LP – “Spiderland”.

Svejedno, najveći fenomen te godine bio je grunge i njegov silovit proboj iz underground scene u utjecajan glazbeni, modni i društveni pokret. Tada su čak tri benda pripadnika “velike četvorke iz Seattlea” objavili albume. Nirvana je ispisala stranice povijesti pomoću “Nevermind”, Soundgarden zahvaljujući “Badmotorfinger” te na kraju Pearl Jam albumom prvijencem – “Ten”.

Događaji koji su prethodili albumu

Muziku podržava

Gitarist Stone Gossard i basist Jeff Ament osamdesetih su godina zajedno svirali u bendu Mother Love Bone, no nakon što se pjevač Andrew Wood predozirao, karijera te grupe bila je privedena kraju. Nekoliko mjeseci kasnije zajedno s gitaristom Mikeom McCreadyjem snimili su nekoliko instrumentalnih demo snimaka i odlučili potražiti potencijalan vokal. Te je snimke čuo Eddie Veder, koji je na njih dodao vlastite tekstove i otpjevao ih, što je stvorilo klasike poput “Once”, “Black” i “Alive”.

Nakon što su Gossard i Ament čuli Eddiejeve snimke, pozvali su ga u Seattle i krenuli raditi na materijalu za njihov najuspješniji album. Tadašnji bubnjar, Dave Krusen, napustio je bend prije nego je album objavljen zbog ovisnosti o alkoholu.

Utjecaji

Za razliku od većine nekadašnjih grunge bendova, Pearl Jam nisu u svojem zvuku pokazivali utjecaje punka već rocka kakvog su proslavili Hendrix, Led Zeppelin i The Who. Gitarist Mike McCready jednom je prilikom izjavio kako je solažu na “Alive” inspirirao Ace Frehley, nekadašnji gitarist glam-metal grupe Kiss.

Premda danas brojni kritičari Pearl Jam smatraju jednim od najutjecajnijih bendova tog desetljeća, “Ten” nije bio objeručke dočekan. Naprotiv, albumu su neki  zamjerali na vidljivom utjecaju rocka koji je prijašnjih godina bio izrazito popularan.

Bend je zvukovno bio na granici između tadašnjeg mainstreama i alternativne glazbe, što je posljedično uzrokovalo nazivanjem članova benda “željnima komercijalnog uspjeha”.  Zbog toga ih je jednom prilikom prozvao i Kurt Cobain, no bez obzira na to bend je s neprežaljenim frontmenom “omiljenog djeteta grungea” ipak uspio prijeći preko razlika u zvuku i ostvariti prijateljski odnos.

Singlovi

Album je imao četiri singla, “Alive”, “Even Flow”, “Jeremy” “Oceans”. Svaki je ostvario uspjeh na glazbenim ljestvicama, a bend je od svoje diskografske kuće odbio prijedlog da četvrti bude melankolična i mračna “Black” (umjesto toga odlučeno je da to bude “Oceans”), tvrdivši da im ista previše znači da bude toliko medijski eksponirana. Naime, smatrali su da glazba na takav način gubi značenje te su se zbog sličnog razloga protivili čestom snimanju spotova – kako bi slušatelji mogli razviti vlastitu interpretaciju pjesama.

Bend je od samog početka nastojao u svojoj glazbi spominjati teme kao što su problem nasilja, siromaštva i depresije. “Even Flow” tako govori o životu beskućnika (“Freezin’ rests his head on a pillow made of concrete again”), a po tom su pitanju i danas aktivni,  dok “Jeremy” skreće pozornost na temu samoubojstva. Pjesmu je inspirirao članak kojeg je Eddie pročitao u novinama, a prati je spot koji je tada zbog sadržaja bio izrazito kontroverzan.

Iako objavljen 1991., “Ten” nije doživio komercijalan uspjeh do iduće godine. Tada se bend morao nositi s brojnim optužbama da slijepo prati grunge trend kojeg je proslavio “Nevermind”, iako je izašao mjesec dana nakon prvijenca Pearl Jama.  Bez obzira na sve, do danas je “Ten” prodan u više od 10 milijuna primjeraka, što ga čini jednim od najprodavanijih albuma u povijesti glazbe. Bend je od tada nizao brojne uspjehe i nagrade.

Članak je originalno objavljen 27. kolovoza 2018.

0 Shares
Muziku podržava