Parada cajki u Krapini

5748

Rođeni sam Krapinčanin i imam potrebu ovo komentirati jer je cijela parada otišla u sasvim neželjenom smjeru…

U proteklih nekoliko tjedana, Krapina je više puta izbila u žarište zbivanja. Nažalost, sve situacije su u negativnom kontekstu: zatvaranje dopisništva HRT-a i Večernjeg lista, statua neandertalca koji izgleda kao Homer Simpson i najnovije održavanje, odnosno, eventualno neodržavanje turbofolk koncerta Sandre Afrike.

Sandra Prodanović je 26-godišnja turbo-folk pjevačica iz Beograda, a nastupa pod umjetničkim imenom Sandra Afrika. Kao i mnoge srodne joj pjevačice, pjeva o ničemu i zbog toga se probila, a jedan od najvećih hitova joj je “Neko će mi noćas napraviti sina”. Istina, ovo kvari našu djecu…

Ali… Je li to razlog zabrane već ugovorenog koncerta?

Glavni problem u cijeloj priči je lokacija održavanja koncerta, tj. srednjoškolska dvorana, a ne neki klub. Generalno, kad se gradi nešto, cijeli puk je uvijek za, ali kad ju treba održavati, često čujemo priče ‘nije nam to trebalo’. Tako imamo polemiku već godinama oko naših arena koje su se gradile zbog rukometnog prvenstva, ali zasad, na svu sreću, nema pretjerano takvih riječi oko krapinske dvorane.

Razlozi su jednostavni, i manje sredine trebaju adekvatan prostor za mnoge manifestacije, pa su dvorane jedne od najboljih investicija. Najčešće, zbog pravnih stvari, ali i iskoristivosti iste, one su u nadležnosti škola, ponekad srednje, a ponekad osnovne škole. Često su i predimenzionalne, pa je ‘hladan pogon’ skup, što se popunjava raznim drugim manifestacijama, između ostalog i glazbenim događanjima.

Muziku podržava

Neki od komentara nakon objave koncerta Sandre Afrike u Krapini su bile ‘Krapina nikad nije slušala cajke’. To je teža zabluda, da ne kažem laž. Svaki vikend, ako se prošetate po gradu u večernjim/noćnim satima, iz većine kafića trešti muzika u stilu Sandre Afrike. Zašto? Jer se klinci trgaju na to… Mogli bi ponovno voditi polemiku o tome kako su maloljetnici vani u glohu doba noći i alkoholizirani na cajkama, ali očito je da tu mnogo toga ne štima… Nije jedino u Krapini ovo problem.

Znači, škola je problem. Fizički, sama dvorana se nalazi odvojeno od škole i treba se prijeći rijeka da bi se došlo do nje. Istina, cajke i slične stvari ne bi trebale biti u školskim ustanovama, ali tad bi se trebao napraviti jasan plan tko može. Dvorana je otvorena 2007., a već naredne godine u njoj je gostovao Thompson. Većina mlađe publike koja je išla na taj koncert, išla bi i na koncert Sandre Afrike. Iako je glazba potpuno oprečna, ima istu ili vrlo sličnu publiku.

Kad gledamo vizualni izgled i glazbu koju Sandra Afrika proizvodi, nema tu neke pretjerane razlike s našim ili čak inozemnim zvijezdama. Seks prodaje mnoge stvari, pa tako i glazbu. Madonna je to dokazala još davno, a njene današnje sljedbenice su još i gore…

Pogledajmo recimo Rihannu… Koja je razlika između nje i Sandre Afrike? Nikakva. Žena prodaje svoju glazbu golišavim performansom i stalnim skandalima, a tekstovi pjesama joj nisu ništa bolji od dotične Sandre. Ali ona spada u dobre i poželjne izvođače jer ju ‘dušebrižnici’ vjerojatno i ne razumiju previše zbog engleskog jezika.

Imamo i naše ‘glazbene dive’ poput recimo Severine, Jelene Rozge ili Lidije Bačić. Kad pogledamo njihov performans, a osobito riječi pjesama, također možemo uočiti velike sličnosti s dotičnom Sandrom. Da, ali to kod nas spada u kategoriju ‘zabavna glazba’, a ne ‘turbofolk’, pa je pogodno i za puštanje na radiju, čak i po potrebi u školskim dvoranama.

Glupi tekstovi, lakonotni ritmovi i gole guze prodaju se i to se teško može spriječiti kako god uzmemo, ali nemojmo se zavaravati da je naša glazba bolja ili kvalitetnija. Nažalost, sve je to ista stvar, samo se malo drugačije zove.

Vratimo se na problem mjesta održavanja… Godinama, pa slobodno mogu reći i desetljeće, u Zagorju baš i nema mjesta gdje bi se moglo svirati za nekoliko stotina ljudi, kakav god žanr bio u pitanju. Mnogi, nekad vrlo popularni, klubovi su propali radi skupog ‘hladnog pogona’ kojeg niti jaki petak i subota nisu mogli pokriti, tako da je mjesta za svirku malo…

Što se Krapine tiče, postoje tri lokacije koje su najadekvatnije za koncerte. To je glavni trg, festivalska dvorana i srednjoškolska dvorana. Sve birtije u gradu su ili premale ili potpuno neadekvatne za prijem nekoliko stotina ljudi, pa bi za svaki veći koncert trebalo uzeti neku od ove tri lokacije, jer četvrte nema, niti će je biti u dogledno vrijeme.

Tako smo zadnjih godina na tim lokacijama mogli vidjeti mnoge koncerte koji su mogli pobuditi veći interes kod mlađe publike, kao što je, recimo, koncert Nine Badrić, Đorđa Balaševića, Hladnog piva, Nene Belana, Jacquesa Houdeka i sličnih… Nažalost, takvih koncerata, a i alternativnijih, je premalo da bi se mogla preobratiti krapinska mladež koja jednostavno većinom sluša cajke.

Grad bi trebao uvidjeti problem i više se aktivirati po tom pitanju, te, prije svega, nekako odrediti lokaciju/prostor gdje bi se mogla odgajati publika na jedan drugačiji način, nazovimo to alternativniji, jer u raju cajki, i normalan rock koncert ispada alternativa, što su dokazali pojedini koncerti koje su organizirali Green RoomSessions (jer je njihov prostor i dalje u renovaciji) ili Darke Promotion. Takvim udrugama treba dati šansu da pokušaju naučiti mladež što je dobra glazba (iako će svatko subjektivno doći do svoje ‘dobre glazbe’), posebno kad i u gradu imamo vrsnog i vrlo hvaljenog glazbenika poput Matije Habijanca, poznatijeg kao The Marshmallow Notebooks.

Gradonačelnik se ogradio od koncerta Sandre Afrike, ali je isto tako rekao da nema ništa protiv cajki, tko voli, nek’ izvoli. Dodao je da za Valentinovo dovodi Klapu Šufit čime se ponovno pokazuje da gradski interes za mlade i nije baš na najvišem nivou, budući da mladi vrlo malo ili uopće ne slušaju klape. Što im na kraju ostaje? Nažalost, cajke u mnogim bircevima koje će i dalje treštiti svaki vikend.

U cijeloj ovoj priči najviše je profitirala Sandra Afrika koja je dobila dodatnu reklamu jer doslovno ‘iskače iz paštete’, svaki medij u regiji je prenio vijest o ‘skandalu u Krapini’ i time će koncert biti još popunjeniji, budući da sad nema smisla zabranjivati nešto što je već dogovoreno do zadnjeg detalja.

Zna se cijena ulaznice koja čak i nije mala (80kn/100 kuna), pa će biti zanimljivo vidjeti je li organizator pogodio Krapinu kao nišu za svoj koncert ili će popušiti pare, jer će Krapina s okolicom pokazati da nije ‘cajka-grad’.

Istina, nije to trebalo organizirati u odgojno-obrazovnoj ustanovi, ali ravnatelj škole potkrepljuje svoju odluku činjenicom da će se koncert održavati van nastave, kad bi dvorana zjapila potpuno prazna, a režije se moraju plaćati. A i Thompson je već tamo svirao… Ogromna buka je nastala, pa sad ćemo vidjeti kako će završiti.

Mnogi se slažu da bi neki kriteriji trebali postojati, ali tko bi ih trebao odrediti? Ako netko može, zašto drugi ne može? Zar će se sada za svaki koncert povlačiti javne rasprave je li nešto adekvatno ili ne za određeni prostor? Hoće li netko ponuditi četvrti, adekvatniji prostor za ovakve stvari?

To su samo neka pitanja koja su sad sasvim logična. Generalni trend je da svi hejtaju cajke, a na kraju cajke pune svaki prostor koji im se pruži. Problem leži u tome da se mladima pruža vrlo malo izbora s nekim drugim stvarima, posebno u manjim sredinama poput Krapine.

Naravno, u Zagrebu se ne bi mogao dogoditi slučaj da cajke dođu u neku školu jer ima stotinjak klubova i prostora u kojima se takvi koncerti mogu održavati, dok je u manjim mjestima uvijek sve skromnije (kao što rekoh, cijelo Zagorje nema poštenog disko-kluba), što je, recimo, dokazao serijal “Lijepom našom”, gdje se mnogo puta snimalo u školskim dvoranama.

Nažalost, šteta je učinjena, reklama je napravljena, a na dan koncerta, grad bi u suradnji s mladim bendovima trebao negdje organizirati protutežu i tad bi pokazao pravu reakciju na cijelu situaciju.

Muziku podržava