Otišao je dvostruki kum jazz avangarde: In Memoriam Rashied Ali (Robert Patterson, 1935. – 2009.)

1093

Ni ova godina za jazz-scenu nije mogla proći bez odlazaka najvećih. Jedan od najvažnijih inovatora jazza, Robert Patterson Rashied Ali, preminuo je u srijedu, 12. kolovoza u 74. godini života.

Njegovom smrću jazz-scena izgubila je istinski prekretnički duh. Bio je, uz Sunny Murraya, prvi bubnjar koji je odlučio napustiti klasične obrasce i povesti ritam orbitama potpune apstrakcije.

John Coltrane je u više navrata istakao upravo Alijevu pionirsku težnju slobodnom, nekoheretnom ritmu kao ključnu inspiraciju za upuštanje u najavangardnije forme, ali i za ‘najteži potez njegove karijere’ – prestanak rada legendarnog kvarteta i, posljedično, prekid suradnje s McCoy Tynerom i Elvinom Jonesom.

Upravo će periodu koji će uslijediti, Coltrane i Ali potpisati neki od istinski eponimnih albuma avangarde i, zapravo, dobrim dijelom uspostaviti kanon free-jazz glazbe – prije svih kultnim ostvarenjem “Meditations“, te fascinantnim free-duetom “Interstellar Space“, nakon čega će njihova suradnja potrajati sve do Coltraneove prerane smrti.

Muziku podržava

Ključ ovog preokreta, kojeg je malo tko očekivao, ležao je upravo u nevjerojatnoj Alijevoj sposobnosti da ritam pretvori (gotovo) u solistički glas per se – njegovo bubnjanje čista je tekstura, silno intenzivna, asimetrična ritmička kiša koja će otvoriti put free-solistima kao ništa prije.

Nakon ovog angažmana, Alija je čitava scena prepoznala kao jednog od najkreativnijih i najsnažnijih glazbenika čitave scene, zbog čega će surađivati s gotovo svim istaknutijim figurama modernog jazza, od Alice Coltrane i također prerano preminulog, tragičnog Alberta Aylera, pa do Archie Sheppa i Dona Cherrya.

Paralelno s ovim projektima, bio je član utjecajnih grupa Phalanx (s James Blood Ulmerom) i Prima Materia, koje će profet free-glazbe devedesetih, William Parker, u jednom intervjuu nazvati ključnom inspiracijom za revitalizaciju scene slobodne improvizacije u posljednjih dva desetljeća. Upravo će Ali i Parker na više nego simboličan način obilježti početak ovog perioda, objavljivanjem briljantnog albuma “Touchin’ on Trane” (1991.), kojim su u punu žižu zanimanja vratili ne samo totalni free jazz, već i jednog od rijetkih istinskih heroja te scene, (doslovno) zaboravljenog Charlesa Gaylea, priskrbivši mu status jednog od najcjenjenijih glazbenika i najsuptilnijih saksofonista suvremenog jazza.

Stoga se Alija bez dvojbe može nazvati osobnošću čija je beskompromisna briljantna glazbena invencija, fascinantna energija i silna upornost izravno kumovala rođenju, ali i reinkarnaciji jazz-avangarde trideset godina kasnije. I njoj je dao zamijećen obol, osnivanjem cijenjenog Rashied Ali Quinteta s kojim je gostovao u Zagrebu, 2007.godine, u okviru N.O. Jazz Festivala, održavši izniman koncert u Teatru &TD. Njegov posljednji za života objavljeni album naslovljen je “Live in Europe” i sadrži snimke upravo s navedene turneje.

Za vrijeme pisanja ovih redova, stigla nam je i vijest kako je Rashied Ali preminuo uslijed srčanog udara tijekom operacije srca. Privilegiju da otiđu brzo i u snu imaju rijetki, a dobri duh free glazbe itekako ju je zaslužio. Ta činjenica, međutim, nevelika je utjeha u odnosu na golemu sjenu što ju Alijeva smrt baca na suvremenu glazbu, siromašniju za još jednu, istinski iznimnu glazbenu osobnost.

Ipak, čini nam se da bi žaljenje bilo prikladnije odmijeniti osjećajem zahvalnosti ovom istinskom velikanu, čija su hrabrost, imaginacija, snaga i inspiracija sačinili golemi miljokaz – toliko velik da ga nijedan poštovatelj slobodne i istraživačke glazbe nikada neće moći previdjeti. Želimo mu miran put kroz međuzvjezdani prostor.

In Memoriam

0 Shares
Muziku podržava