Svake godine u ovo vrijeme razmišljamo o godini pred nama, koji su trendovi i kako ih možemo primjenitii. Nedavno smo u newsletteru objavili trendove Deloitte-a za 2018., a za ovu priliku spremili smo pitanja na koja odgovaraju Tomo Johannes in der Muhlen (idmmusic.com, digitalna distribucija i prava), Branko Skendžić (Deezer) i uvjetno rečeno domaćin, Edo Plovanić (Muzika.hr).

1. Tomo IDM

  1. Bitcoin / Blockchain – svako malo se pojavi neki “novi” način da se nevjerojatno zaradi i uvijek svi zaborave da je to potencijalno i jako dobar način da novac izgubi. Načina za zaradu ima uvijek i s njima su uvijek povezani i rizici, ali kako danas “investitori” sami odlučuju, vrlo često zaboravljaju da ništa nije sigurno.
  2. Immersive / VR tehnologije – Za VR je još od ranih SF filmova jasno da je to to, ali realna upotreba će se tek pokazati kada tehnologija omogući sve to na jedan više “user friendly” način.
  3. Influenceri / social media sadržaj – taj koncept nije ništa novo, samo se prebacio u mobilnu domenu, ali zanimljivio je tko postaje influencer i generalno internet zvijezda. Do prije par godina press, TV i Hollywood stvarali su zvijezde, dok sada to čine sami useri (puno direktniji način), a same zvijezde su često vrlo obične osobe.
  4. Big data / analitika – s obzirom da je danas sve digitalizirano, jasno je da je data mining najvažnije sredstvo za bilo koju odluku.
  5. AI (umjetna inteligencija) / ML (strojno učenje) – AI je tu, a konzekvence ćemo tek vidjeti, nadajmo se da nije tako kako nam Hollywood to sugerira, ali ono što je sigurno je gubitak mnogih poslova.
  6. Wearables – mislim da je tu jako važna dob osobe koje pitate, tako da tu ima super stvari, ali i nevjerojatno apsurdnih. Ono što mene osobno smeta je to što je to još jedan način za praćenje ljudskih navika sa strane najvećih svjetskih korporacija.
  7. Aplikacije – svi su brzi u proglašavanju kraja neke ere (kao na primjer aplikacije) – istina je da danas sve postoji paraleno, jedino što se mijenja je fokus i, naravno, konkurencija je ogromna.

Najbitniji trendovi koje bi još istaknuo?

  • Street fashion – ove godine su mainstream brandovi ala Balanciaga i Gucci ušli u street fashion, ali po high-end cijenama – to je po meni bio najapsurdniji trend 2017. i nadam se da će se kupci opametiti
  • Daljnje odumiranje weba u korist mobilnih tehnologija
  • U glazbi daljnje usporavanje tempa elektronske glazbe
  • Daljnja legalizacija marihuane 

2. Branko Skendžić (Deezer)

Glazbena industrija i IT vole se javno već neko vrijeme, a njihova sinergija eksponencijalno raste iz godine u godinu. Možda su najbolji pokazatelj upravo glazbeni streaming servisi koji su se vremenom nametnuli kao novi standard korištenja glazbe, pa i utjecali na način konzumacije kod korisnika (playlista/singl vs. album, anyone?). U ovoj godini, očekujem da big data i machine learning budu najznačajniji trendovi i zauzmu svoje zasluženo mjesto na tronu. Njihovo korištenje sve je bitnije, a sad je i tehnologija dovoljno sazrijela da iskoristi njihove potencijale u potpunosti. Primjena im je široka, no mislim da će ove godine upravo big data i ML biti najznačajniji nosioci u segmentu korisničkog iskustva. Apetiti korisnika sve su veći i oni očekuju da znaš što žele, kada i koliko. Oni koji će iskoristiti te tehnologije bit će u velikoj prednosti u odnosu na konkurenciju.

Uz to, IoT i posljedično wearables bi trebali uzletjeti i postati neizostavni trend ove godine.

Bitcoin / Blockchain trend će vjerojatno rasti i dalje, ali ne vidim da će imati veliki utjecaj na glazbenu industriju – barem ne u narednih nekoliko godina. A do tada će se valjda iskristalizirati je li taj balon sazdan od sapunice ili polimera 🙂

Za razliku od njega, VR se polako, ali sigurno probija i u glazbenu industriju i možemo očekivati velike stvari od njega kroz nekoliko godina.

Playlist favorite: New Indie

Odlično balansirana playlista, gdje se mogu ‘uhvatiti’ zanimljivi novi izvođači koji se provuku ispod radara…

Što očekujemo u streamingu?

Pred nama je izuzetno zanimljiva godina na području streaminga; Spotify je najavio IPO, a Google planira spojiti Youtube Red i Music Play u jedinstveni servis. Očekujem svojevrsno čišćenje tržišta, gdje će doći do gašenja manjih servisa ili akvizicije manjih od strane tržišnih leadera. Tako da možemo očekivati opstanak 4 ili 5 streaeming servisa, što je na kraju dobro za korisnike, jer će primorati najjače da još više ulažu u kvalitetu i razvoj.

Iako na domaćem, kao i regionalnom tržištu još uvijek kaskamo za zapadom po pitanju korištenja streaminga, veseli činjenica da postoji konstantan rast u broju korisnika i na njega se više ne gleda kao ‘novotariju’. Naravno, dolazak drugih relevantnih glazbenih servisa na naše prostore je bitan faktor pri razvoju digitalnog tržišta, ali da bi se uistinu mogli mjeriti sa zapadom, moramo poraditi na kulturi plaćanja, jer, realno, piratstvo još uvijek uzima veliki dio kolača.

Deezer planira ostati regionalni leader i omogućiti korisnicima još bolje iskustvo kroz konstantan razvoj i nove značajke, kao što je primjerice Songcatcher (feature unutar aplikacije koji omogućuje prepoznavanje pjesama), HiFi (pretplata za slušanje u FLAC kvaliteti) ili ekskluzivni video sadržaji na desktop aplikaciji. Domaći glazbenici i diskografi su prihvatili streaming kao dobar poslovni model i uz ulaganje u veću prisutnost Deezera na tržištu u ovoj godini, svakako namjeravamo pojačati suradnju s glazbenicima.

3. Edo Plovanić (Muzika.hr)

  1. Bitcoin / Blockchain – Blockchain je koristan i, osim kriptovaluta, već ima veliku primjenu u financijskim tehonologijama, a nakon što prođu financijsko tržište uključit će i streaming servise.
  2. Immersive / VR tehnologije – nedavno sam prisustvovao music-tech hackathonu gdje su partneri bili Facebook i Google sa svojim VR rješenjima kako muziku prilagoditi VR okruženju. Ukoliko su oni već unutra, to je mainstream. Osim toga, sam VR sadržaj već ima serije pa vjerujem da ima i koncerte i da će ove godine muzika napraviti još jači korak u VR.
  3. Influenceri / social media sadržaj – obzirom da su pop zvijezde globalno najveći influenceri na društvenim mrežama, to će se samo nastaviti koristiti – kod nas nešto manje, ali ovo je godina kad će kod nas jače iskoristiti potencijal. Nadam se da neće pokleknuti pred šuškanjem gotovine, držati do svoga imagea i, ako je moguće, iskoristiti svoje kanale da osim selfija osvijeste ljude i o aktualnim problemima.
  4. Big data / analitika – najveći hype je prošao, ali sad je postalo mainstream za predviđanja tražiti brojeve. Ove godine će biti još prisutnija analitika pa je već normalno i običnom korisniku baciti oko na Facebook ili Instagram Insights.
  5. AI (umjetna inteligencija) / ML (strojno učenje) – već se dosta koristi kod streaminga i preporuka što slušamo. Obzirom da je to postala svakidašnja navika, vjerujem da će sljedeći koraci biti njegovo korištenje i na manjim razinama.
  6. Wearables – obzirom da music playeri kao glavni music wearable već postoje, nema velikih koraka u tome jer ionako slušamo muziku preko smartphonea, ali varijacije će se pojavljivati – bolja kvaliteta zvuka, bolja internet povezanost, kao i suradnje s fashion industrijom koja sve više ide u tech svijet.
  7. Aplikacije – svake godine eksplodira neki novi app pa nema razloga zašto ne bi i ove. Svake godine kažemo i kako je saturirano, a onda se pojavi nešto. Naime, appovi su i dalje jako hot i velika prilika za probitak, a glazba je kreativcima osnova tako da se na tom polju uvijek očekuju novi igrači.

Najbitniji trendovi koje bi još istaknuo?

  • Streaming još više raste. A obzirom da Spotify ide na IPO, moguće da pojede manje streaming igrače.
  • Podcasti još više rastu. Kod nas se nisu primili, ali recimo u Americi slušaju se više od same glazbe.
  • Nakon što su singlovi zamjenili albume, dalje će singlovi biti rađeni samo da bi pogodili viralnost. A mogli bi vidjeti i dosta bloger zvijezdi koji postaju glazbenici.
Stisni