Mojmir N.: “Moj cilj je prenijeti glazbu s ovih prostora svijetu”

3972

Nakon što smo prvi intervju s Mojmirom Novakovićem odradili nakon prvog nastupa Kreisa, netom prije ovogodišnjeg Ethnoambienta, ovaj razogovor smo obavili da vidimo kavo je stanje oko Kriesa nakon što je izašao hvaljeni prvijenac “Ivo i Mara“, odlično odrađeni Ethnoambient, a i da još ponešto novoga saznamo. Mojmir Novaković drugi put:

Za početak reci mi nešto o Kriesu. Kako ste se skupili, kako ste došli na ideju o suradnji?

Već slijedeći dan nakon što je Legen sporazumno prestao sa radom počeo sam razmišljati o pokretanju novog benda. Vrlo brzo sam se počeo sastajati sa ljudima i predlagati im suradnju. Neki nisu bili spremni za suradnju, drugi jesu, ali nisam osjećao da bismo mogli dobro funkcionirati… Od svih ljudi (bilo ih je oko 15-stak) ostali su samo Krešo i Ivo. Znao sam da moram raditi glazbu, znao sam i kakvu glazbu želim raditi, ali kako će sve na kraju ispasti nisam mogao znati. Ivo i Krešo su se od samog početka pokazali kao sjajni ljudi i glazbenici koji su ravnopravno sa mnom gradili Kries od samog početka. Od samog početka imali smo jak tempo rada, radili smo glazbu za film “Konjanik” Branka Ivande koji smo završili negdje u travnju 2003.

Nakon toga nastavili smo raditi na prvom CD-u. Ivo je sa svojim umijećem sviranja lijerice doista iznenadio mene, ali vjerujem i sebe samog, tako da je cijeli CD “Ivo i Mara” iznio sa svojim sjajnim izvedbama. Sa druge strane Krešo je imao prilično težak posao. Naime, bubanj kao riječ postoji u hrvatskom jeziku, ali nema zapisa o tome kako je taj nekadašnji ‘hrvatski bubanj’ izgledao niti ikakvih tonskih ili notnih zapisa. Krešo je koristeći poznavanje tradicije sviranja bubnjeva u Africi, Indiji i na Bliskom Istoku uspio naći ‘svoj zvuk’ i način sviranja bubnjeva i napravio sjajnu ritmičku podlogu koja se prirodno stopila sa pjesmama.

Muziku podržava

Izašao vam je prvi album “Ivo i Mara”. Kakve su kritike, komentari? Koliko si dugo radio na albumu? Što te je inspiriralo?

Tijekom rada na albumu imali smo jako malo nastupa, radili po cijele dane u studiju, na probama i doma. Došli smo do krajnjih granica izdržljivosti, financijske i psihičke. Bili smo svjesni da moramo napraviti jako dobar album ako mislimo napraviti još koji album u životu. Jer, toliko uložiti i ne dobiti energiju zauzvrat bilo bi pogubno. Srećom, reakcije ljudi su iznad svih naših očekivanja i izgleda da se isplatilo. Financijski još ne, ali sa vremenom, doći će i to.

Na albumu smo radili čim smo završili glazbu za film “Konjanik”, u svibnju 2003., a od rujna 2003. do travnja 2004. smo bili u studiju Šišmiš. Moram napomenuti da smo relativno dugo tragali za pravim studijskim uvjetima i pronašli ih u studiju Šišmiš u Velikoj Gorici. Producent i snimatelj Zoran Švigir-Švigi je sa nama radio na CD-u od samog početka i mogao bih reći da je bio poput četvrtog člana benda. Materijal smo radili vrlo jednostavno. Našli bi smo narodnu pjesmu koja nam se svidila i gradili potpuno novu pjesmu u koju smo se trudili ugraditi sve ono što smo smatrali da u današnje vrijeme ljudima treba reći. Iako tekstovi CD-a spominju Ivu i Maru, mislim da je naš materijal zapravo najviše o stanju u svijetu, danas.

Koja je poruka albuma?

Iako postoje razna tumačenja tko su Ivo i Mara, pa čak i djelomična rekonstrukcija starog mita u kojem su brat i sestra Ivo i Mara glavni protagonisti, mislim da se Ivo i Mara kao i cijeli svjetonazor koji proizlazi iz narodnih pjesama mogu shvatiti samo kroz ujedinjenu glazbu, tekstove i ples.

U sklopu albuma se nalazi i soundtrack za film “Konjanik”. Kako je došlo do te suradnje? Što te inspiriralo za rad?

Branko Ivanda, redatelj i scenograf filma “Konjanik” još dok je radio na scenariju za film slušao je Legen. Čim je film ušao u fazu montaže kontaktirao me i već u veljači 2003. počeli smo raditi. Radili smo tako da smo ljubaznošću ljudi iz kazališta Gavella dobili na korištenje jednu prostoriju gdje smo gledajući ‘u grubo’ montiran film svirali i radili glazbu. Nakon toga smo ušli u studijo ATEA i u nekoliko dana uživo snimali gledajući projekciju filma. Inspiraciju nije bilo teško naći. Film je kao napravljen za nas. Povijesni film intrigantne i vječno aktualne priče (problem vjerske (ne)tolerancije koji je danas možda aktualniji nego ikada), sjajna fotografija…

Prvi put sam vas gledao uživo na Ethnoambientu i moram reći da je taj vaš koncert bio izvanredan! Imate li planova za neke daljnje nastupe, možda vani?

Planova ima, ali ne bih volio pričati prije nego se počnu ostvarivati. Jedino što mogu reći je da smo nakon više od godinu dana rada u studiju žedni koncerata. Glazba se može doživjeti i prenijeti u svom najboljem svjetlu tek na koncertu.

Koji su planovi Ethnoambienta za budućnost? Koga možemo očekivati na ‘vašoj’ pozornici?

Ethnoambient je tijekom ovih sedam godina stekao vjernu publiku koja je prvenstveno zaslužna za sjajnu atmosferu na solinskoj Gradini. Namjeravamo i dalje dovoditi glazbenike koji će biti u stanju zajedno sa publikom slaviti i uživati u tom sjajnom ambijentu. Krajem listopada idemo na WOMEX (sajam Worldmusic glazbe) gdje ćemo imati priliku steći bolji uvid u stanje na sceni što se tiče koncertne ponude ovoga ljeta u Europi. Tek tada ćemo definirati program. Jedino što za sada mogu reći da se nadam da ćemo slijedeće godine po prvi puta ugostiti glazbenike iz Afrike.

Pokušavate li prenijeti vašu glazbu i izvan granica Hrvatske? Planirate li suradnju s nekim ‘major-labelom’? Kolike su šanse da se to desi?

Od trenutka kada sam počeo razmišljati o tome da se bavim glazbom cilj mi je bio prenijeti glazbu s ovog područja ili kako sam tada razmišljao iz istočne Europe u ostatak svijeta. Mislim da je jako važno da svi ljudi, pogotovo mladi, čuju glas s ovih prostora. Planova uvijek ima, ali dosada sam naučio da je strategija najvažnija. Naša strategija je – raditi dobru glazbu, svirati dobre koncerte i sve će doći po zasluzi. Kako što ‘no i ‘oće ako Bog da!

Nešto za kraj?

Oćemo jednu zdravicu iz Konavala?

Nego šta ćemo dalje, od Boga nam zdravlje

U mene mlada glava ko zelena trava

kako mlada voćka na golomu brdu

kako koji vjetar puha

tako š njom okreće

ali vi ste mudre i poštene glave

koji ćete meni oprostiti

a hrđave glase ne pronositi

koja bude dobra i poštena

ona će otić po svijetu

kao pčela zvukom po cvijetu

a koja bude hrđava i pogana

ona će ostat nama pod nogama

kako konju čavli i potkovi

Dao vam dobrostivi Bog

Da bi vas se svako dobro držalo

Kako se brštan drži drva i kamena

Pijesak mora dubokoga

Zvijezde neba širokoga

A Anđeli Boga pravednoga

Dao vam Bog bistru pamet i čistu dušu

Da bi se s pameti vladali

A dušom Bogu ugađali

Kako no i oćete ako bog da!

0 Shares
Muziku podržava