Louis Armstrong (1901. – 1971.)

12895

Louis Armstrong je uvijek inzistirao na četvrtom srpnju kao datumu svog rođenja iako su mnogi tvrdili da je rođen 4. kolovoza 1901. godine u New Orleansu. No, veličinu njegove glazbe nitko ne može poreći. Bio je prije svega showman koji je imao izgrađenu osobnost. Bio je inovator jazza, jedinstven kao trubač, pjevač, solist, skladatelj, vođa sastava, zabavljač i jazz edukator. Njegov doprinos američkoj i svjetskoj kulturi nemjerljiv je. Zvuk njegove trube i njegov jedinstveni, izražajni vokal, te scat improvizacije bili su poznati i priznati u cijelom svijetu.

Svojim nastupom i ponašanjem rušio je sve, pa i rasističke barijere te postao prva crnačka suprezvijezda. Zbog planetarne popularnosti nazivali su ga američkim ambasadorom jazza. Kao “Ambassador Satch” sudjelovao je na brojnim turnejama koje su u vrijeme hladnog rata imale i političko obilježje. Armstrong je umro 6. srpnja 1971. u New Yorku.

Louis “Satchmo” Armstrong je primio osnovna jazz znanja u rodnom New Orleansu gdje je u četvrti Storyville proveo teško djetinjstvo stanujući uglavnom s bakom. Počeo je svirati i pjevati kao dijete marširajući ulicama rodnog New Orleansa, u vrijeme kada je nastajao glazbeni jezik kojeg će postati sinonimom – jazz. Kao sedmogodišnjak nastupao je s dječjim vokalnim kvartetom na ulicama New Orleansa. Značajan događaj u njegovoj karijeri bila je proslava jedne Nove godine kada je oduševljen ugođajem pucao u zrak iz očeva pištolja. Zbog toga je kao dvanaestogodišnjak smješten u odgojni zavod u čijem je orkestru ubrzo počeo svirati. Kao petnaestogodišnjak već je svirao u lokalnim sastavima. Kao vrlo mlad svirao je u poznatom sastavu Kida Oryja čiji je bubnjar tijekom sviranja u povorkama bio zadužen malog Louisa vezati vrpcom za sebe da se ne izgubi. A kada mu je Ory ponudio stalni angažman postavio je samo jedan uvjet – da nabavi duge hlače.

Muziku podržava

Kao i sam jazz, i Armstrong je putovao uz Mississippi do Chicaga gdje je početkom dvadesetih godina svirao drugi kornet u sastavu svog idola Joea “Kinga” Olivera. S King Oliver’s Creole Jazz Bandom snimio je svoju prvu ploču “Chimes Blues”. S njim je stjecao prva iskustva polifonog sviranja i kolektivnih improvizacija, tipičnih za tradiciju crnačke glazbe s početka stoljeća. Nakon toga putovao je u New York gdje je svirao s Fletcherom Hendersonom. Kasnije nastupa s poznatim blues pjevačicama poput Bessie Smith, Clare Smith, Trixie Smith, te instrumentalistima: Clarenceom Williamsom i Sidneyom Bechetom.

Sredinom dvadesetih godina Armstrong se vratio u Chicago gdje je počeo nastupati i snimati pod svojim imenom. U tom razdoblju vodio je glasovite sastave Hot Five i Hot Seven čije snimke se i danas smatraju jednima od najznačajnijih u povijesti jazza. Tijekom tog razdoblja prešao je s korneta na trubu koja je postala njegovo glavno glazbalo sve do kraja karijere. Krajem dvadesetih godina počeo je snimati popularne pjesme s raznim plesnim orkestrima.

Međunarodnu slavu zahvaljuje turneji po Engleskoj 1932. godine što je ujedno bio poticaj engleskim i drugim europskim glazbenicima za ozbiljnije bavljenje jazzom, ali i ostalim crnim jazzistima da krenu na turneje preko Atlantika. Otada njegova popularnost naglo raste, postaje poznat kao najbolji svjetski trubač, te se pojavljuje i u mnogim filmovima poput “Pennies From Heaven”, “Dr. Rhythm”, “Going Places”, “Cabin In The Sky” i drugima.

Godine 1947. prestao je raditi s orkestrima i orijentirao se isključivo na svoj sastav s kojim je izvodio tradicionalni jazz i u kojem su svirali najpoznatiji glazbenici tog stila. U prvoj postavi to su bili Earl Hines, Sid Catlett, Jack Teagarden i Barney Bigard. Sastav pod nazivom Louis Armstrong All-Stars kojeg je vodio sve do svoje smrti, tijekom godina mijenjao je postavu, no u njemu su uvijek svirali vrhunski jazzisti poput Trummyja Younga, Edmonda Halla, Billyja Kylea, Williama “Cozy” Colea, Velme Middleton i drugih, prenoseći duh jazza originalnog stila Louisa Armstronga koji i danas plijeni svježinom i privlačnošću.

U Guinnessovu knjigu rekorda Armstrong je uvršten kao najstariji izvođač koji je zauzeo prvo mjesto na ljestvicama hitova nakon što je njegova izvedba pjesme “Hello Dolly” neočekivano izbacila Beatlese s prvog mjesta. A sedamnaest godina nakon njegove smrti, zahvaljujući uvrštenju izvedbe skladbe “It’s a Wonderful World” u film “Good Morning Wietnam” iz 1987. godine, osvajio je srca mlade generacije.

Kao glazbenik, ali i glumac Armstrong nastupao je u brojnim filmovima. Svojim predanim sviranjem i uvijek prijateljskim ponašanjem, osebujnim stilom i zvukom, izražajnošću, toplinom, ljudskošću i vedrim duhom Satchmo ili Pops, kao su ga zvali, postao je simbolom jazza. Svirao je i bio omiljen po cijelom svijetu što mu je donijelo epitet ambasadora. Njegova veličina bila je u jednostavnosti, prirodnosti, iskrenosti i sposobnosti neposrednog izražavanja emocija. U njegovoj glazbi istinski su uživala djeca i odrasli, glazbenici, kritičari i publika, urođenici i vladari, ljudi svih rasa, vjera i svjetonazora, pa čak i oni koji nisu voljeli jazz. Inventivan, prepoznatljiv, čista tona i neponovljiva promukla i duboka glasa, glazbenik koji je uvijek i za svakoga svirao s jednakim žarom, iz dubine srca, Louis Armstrong je prema mišljenju mnogih stručnjaka, ali i ljubitelja glazbe bio najbolji i najutjecajniji glazbenik u povijesti jazza. Svaki pokušaj kopiranja, a bilo ih je zaista puno, bio je pravi fijasko, ponekad i s tjelesnim ozljedama poput puknutih usnica.

Davor Hrvoj

0 Shares
Muziku podržava