Kraftwerk

9342

Proizavši iz iste njemačke glazbene scene koja je kasnih šezdesetih također iznjedrila grupe Can i Tangerine Dream od strane britanskog glazbenog tiska nazvane Krautrock, oformljeni u Duesseldorfu (Zapadna Njemačka) 1970. godine, Kraftwerk su najutjecajnija i najpoznatija njemačka te također jedna od najutjecajnijih i najpoznatijih svjetskih (elektronskih) grupa ikada.

Kao prva synthesizerska grupa na svijetu u cijelosti, svojim klasičnim inovativnim i unikatnim, također pametnim te emotivnim i minimalističkim elektronskim zvukom bez kojega danas ne bi bilo glazbe u ovakvom obliku kakva jest, tijekom sedamdesetih izveli su pravu revoluciju u suvremenoj glazbi utječući na brojne, većinom elektronske, izvođače koji su uslijedili kasnije bez obzira na njihovu stilsku orijentaciju dokazavši da čovjek i tehnologija mogu zajedno savršeno korespondirati u jednoj neraskidivoj cjelini.

Slijedom toga također su bili prva grupa koja je svoju glazbu stvarala na tada revolucionarnim elektronskim bubnjevima te oblikovala svoj glas pomoću vokodera – analizatora govora nastalog u telekomunikacijama tijekom tridesetih godina koji prirodni ljudski glas čini u potpunosti digitaliziranim.

Također su postali poznati po visoko originalnoj likovnoj opremi svojih izdanja, načina prezentacije te unikatnim nastupima uživo kao i video spotovima.

Tijekom svojeg skoro četrdesetogodišnjeg postojanja, za vrijeme kojega su također postavu mijenjali nekoliko puta, izdali su deset studijskih te nekolicinu kompilacijskih i live-albuma koji su uglavnom dobivali odlične kritike te se diljem svijeta uspjeli prodati u višemilijunskoj tiraži.

1968.

Dvojica studenata – Ralf Hutter (r. 20.8.1946., Krefeld, Zapadna Njemačka) i Florian Schneider-Esleben (r. 7.4.1947., Duesseldorf) susreću se na Duesseldorfskom Konzervatoriju na kojem su u to vrijeme zajedno studirali glazbenu improvizaciju te inspirirani glazbom spomenutih sunarodnjaka Tangerine Dream (prva grupa u povijesti suvremene glazbe koja je počela upotrebljavati synthesizere!), pridružuju se lokalnoj grupi Organisation.

1970.

Tijekom godine za etiketu RCA Records objavljuju prvi album dotične grupe, naziva “Tone Float”, kojega su snimili u studiju dizeldorfske rafinerije nafte zajedno s producentom Konradom ‘Connyem’ Plankom (R.I.P).

Nedugo po njegovu objavljivanju napuštaju grupu te osnivaju svoj vlastiti bend – Kraftwerk (njemački naziv za ‘elektranu’ i ‘električnu centralu’) također uvodeći dva nova člana – bubnjare Klausa Dingera (r. 24.3.1946., Zapadna Njemačka) i Andreasa Hohmanna (r. Zapadna Njemačka), te tako formirani krajem godine za njemački ogranak etikete Philips objavljuju svoj debitantski album inovativnog i unikatnog zvuka – “Kraftwerk“, koji iako kritički pohvaljen, ne uspijeva privući širi krug slušateljstva nakon čega uvode još jednog člana – multiinstrumentalista Michaela Rothera (r. 2.9.1950., Hamburg, Zapadna Njemačka; ex-The Spirit Of Sound).

1971.
Početkom godine Hutter odlučuje privremeno napustiti grupu, dok nakon što su se prethodno tijekom godine pojavili u televizijskoj emisiji “Beat Club” uživo emitirane iz Bremena, Dinger i Rother trajno napuštaju bend te osnivaju vrlo veličanu grupu sličnog zvuka – Neu!. Kako bi nakon njihova odlaska sa Schneider-Eslebenom ponovo nastavio surađivati pod imenom Kraftwerk, Hutter se ponovo odlučuje vratiti u grupu.

Muziku podržava

1972.
U Njemačkoj im je objavljen drugi studijski album – “Kraftwerk 2” kojega su u postavi Hutter/Schneider-Esleben ponovo napravili u suradnji sa spomenutim Plankom.

1973.
Ožujak: Etiketa Vertigo Records samo za područje Velike Britanije objavljuje kompilaciju “Kraftwerk” s materijalom sa prva dva njemačka albuma grupe.
Studeni: Sadržavajući spoj minimalističke eksperimentalne synthesizerske glazbe i tradicionalnog zvuka gudačkih instrumenata i flaute, objavljen je treći studijski album grupe – “Ralf and Florian” (njemački naziv: “Ralf und Florian”) kojega su sami isproducirali te na kojem su po prvi put upotrijebili spomenuti vokoder koji će postati njihov trademark. Nedugo po njegovu izdanju uvode dva nova člana – bubnjara Wolfganga Flura (r. 17.7.1947., Zapadna Njemačka; ex-The Spirit Of Sound) te violinista i gitarista Klausa Roedera (r. Zapadna Njemačka), te s njima ubrzo započinju rad na svojem sljedećem albumu.

1974.
Studeni: Objavljen je četvrti album grupe – “Autobahn” kojega je kritika proglasila najutjecajnijim (konceptualnim) elektronskim albumom ikada iako se uz synthesizere na njemu mogu još čuti violina, flauta te također i gitara.

1975.
Svibanj: Potpomognut podjednako snažnom potporom radio stanica na obje strane Atlantika te bazirajući se na vožnji po njemačkoj autocesti, jedini singl skinut s njega, naslovni “Autobahn” doseže 11. mjesto UK te 25. mjesto US charta, dok album “Autobahn” zauzima 4. mjesto UK te 5. mjesto US charta – prvi elektronski album koji je ikada ušao u Top 5 potonjeg (US) charta. Njegov snažni ritmički synthesizerski hi-tech zvuk otvorit će vrata mnogobrojnim sličnim futuristički nastrojenim grupama i izvođačima širom svijeta koji će uslijediti tijekom sljedećih deset godina.

Listopad: Reizdani album “Ralf and Florian” doseže 160. mjesto US charta dok Roeder odlučuje napustiti grupu bivajući zamijenjen Karlom Bartosom (r. 31.5.1952., Berchtesgaden, Zapadna Njemačka), a grupa pokrenuti svoju vlastitu etiketu – Kling Klang s licencnim ugovorom s EMI-em.

Nakon velikog uspjeha singla te albuma “Autobahn”, također istog mjeseca njihova sada već bivša etiketa Philips/Vertigo objavljuje kompilaciju “Exceller 8” sastavljenu od materijala sa svih studijskih albuma izdanih za nju.
Studeni: Snimljen u ‘klasičnoj’ postavi Hutter/Schneider-Esleben/Bartos/Flur te u potpunosti synthesizerski nastrojen, objavljen je peti album grupe – “Radio-Activity” (njemački naziv: “Radio Aktivitat”) kojega su u grupinom Kling Klang studiju u cijelosti isproducirali Hutter i Schneider-Esleben.

1976.
Siječanj: U SAD-u izdan za Capitol Records, album “Radio-Activity” doseže 140. mjesto US charta.
Listopad: Nastupaju u londonskoj Camden Town Roundhouse.

1977.
Svibanj: Šesti studijski album grupe na kojem su još dodatno razradili svoj zvuk, koji je od tada još naglašenije počeo poprimati oblik melodije, klasik “Trans-Europe Express” (njemački naziv: “Trans-Europa Express”), za kojega su pronašli inspiraciju u istoimenoj transeuropskoj željeznici, doseže 119. mjesto US charta, dok tijekom istog mjeseca grupa ponovo nastupa u Britaniji pojavljujući se u svojem karakterističnom robotskom izdanju. Album je bio uvršten među najbolje albume ikada raznih glazbenih časopisa te također televizijskih stanica.

1978.
Svibanj: Sljedeći sličan stil svojeg prethodnika “Trans-Europe Express”, sedmi studijski album grupe, još jedan klasik “The Man Machine” (njemački naziv: “Die Mensch Maschine”) doseže 9. mjesto UK te 130. mjesto US charta.
Lipanj: Album “Trans-Europe Express” sada doseže 67. mjesto US charta.
Studeni: Singl “Neon Lights” (njemački naziv: “Neonlicht”) (nalazi se na aktualnom albumu “The Man Machine”) zauzima 53. mjesto UK charta.

1981.
Svibanj: Vrativši se nakon trogodišnje odsutnosti najavnim singlom njihovog osmog studijskog albuma, “Pocket Calculator” (njemački naziv: “Taschenrechner”) dosežu 39. mjesto UK charta, dok njihov osmi studijski album “Computer World” (njemački naziv: “Computerwelt”) doseže 15. mjesto istoga, a grupa se istog mjeseca otiskuje na svoju veliku svjetsku turneju tijekom koje su nastupali na pomičnom stageu napravljenom u stilu njihovog spomenutog snimateljskog studija Kling Klang.

Dotični su album kritičari britanskog glazbenog tjednika New Musical Expressa proglasili albumom godine također inspiriravši Neila Younga da napravi svoj synthesizerski nastrojen album “Trans” objavljen godinu dana kasnije.

Srpanj: Drugi te ujedno i posljednji singl s njega, “Computer Love” (njemački naziv: “Computerliebe”) sparen s “The Model” (njemački naziv: “Das Model”) s prethodnog albuma “The Man Machine”, doseže 36. mjesto UK charta.

1982.
Veljača (6): Reizdani dvostruki singl “Computer Love/The Model” (u Velikoj Britaniji reizdan u prosincu 1981. godine) sada doseže 1. mjesto UK charta učinivši grupu prvom njemačkom grupom (također i izvođačem) koja je ikada dosegnula čelnu poziciju dotičnog charta.
Istog mjeseca pet godina nakon njegova izdanja, album “Trans-Europe Express” konačno ulazi na isti dosežući 49. mjesto.
Ožujak: Sljedeći singl grupe, “Showroom Dummies” doseže 25. mjesto UK charta dok se tijekom mjeseca otiskuju na još jednu turneju po Velikoj Britaniji.

1983.
Kolovoz: Inspirirani istoimenom francuskom biciklističkom utrkom, singlom “Tour De France”, kojega su organizatori utrke prigrlili kao svoju službenu himnu, dosežu 22. mjesto UK charta. Singl se trebao naći na nikada izdanom albumu “Techno Pop” koji je trebao izaći u travnju tekuće godine.

1984.
Rujan: Nakon što se pojavila u filmu “Breakdance”, remiksirana verzija prošlogodišnjeg singla “Tour De France (1984)” čiji je remiks uradio kultni francusko-američki remikser Francois Kevorkian, doseže 24. mjesto UK charta.

1985.
Lipanj: Reizdan od strane EMI-eve etikete Parlophone da obilježi njegovu desetu godišnjicu izlaska, album “Autobahn” sada doseže 61. mjesto UK charta.

1986.
Studeni: Osrednje primljen, deveti studijski album grupe, “Electric Cafe” čiji je omot dizajniran u njujorškom grafičkom institutu, doseže 58. mjesto UK te 156. mjesto US charta dok popraćen inovativnim te unikatnim kompjuteriziranim video spotom napravljenim u spomenutom institutu, prvi singl skinut s njega, “Musique Non-Stop” postaje omanji britanski hit. (Prvi album grupe u cijelosti napravljen na digitalnoj opremi.)

1987.
Ožujak: Drugi te ujedno i posljednji singl s njega, “The Telephone Call” (njemački naziv: “Der Telefon-Anruf”) također postaje omanji britanski hit.

1990.
Veljača: Nakon četverogodišnje neaktivnosti, tijekom mjeseca održavaju četiri koncerta u Genovi (Italija).

1991.
Lipanj (8): Nakon što su u međuvremenu Bartos i Flur napustili bend kako bi zajedno s Emilom Schultom (tekstopisac Kraftwerka) osnovali svoj vlastiti bend Elektric Music, a studijski glazbenici grupe (Kraftwerk) – Fritz Hilpert (r. 31.5.1956., Zapadna Njemačka) i Fernando Abrantes (r. Portugal) zauzeli njihovo mjesto, grupa najavnim singlom nadolazeće kompilacije remikseva – “The Robots” (njemački naziv: “Die Roboter”) doseže 20. mjesto UK charta.
(22): Pokrivajući period između albuma “Autobahn” i “Electric Cafe”, spomenuta kompilacija remikseva – “The Mix” čije je remikseve pjesama uradila sama grupa, smješta se na 15. mjesto UK charta po izlasku.

Srpanj (11): Iz Glasgowa se otiskuju na još jednu britansku turneju koja će završiti u londonskoj Brixton Academy 20.-og u mjesecu.
Studeni (2): Drugi te ujedno i posljednji singl s aktualne kompilacije remikseva, “Radioactivity” (njemački naziv: “Radioaktivitat”) doseže 43. mjesto UK charta.

1992.
Lipanj (19): Nastupaju na humanitarnom koncertu “Greenpeace Stop Sellafield” održanom u mančesterskom G-Mex Centreu kojega su predvodili U2.

1993.
Svibanj: Nastupaju na Klang Art Music Festivalu u Osnabrucku (Njemačka).
Lipanj: Nastupaju na Ars Electronica Festivalu u Linzu.

1995.
Svibanj: Zajedno s Bernardom Sumnerom (ex-Joy Division/New Order) i Johnnyem Marrom (ex-The Smiths), Bartos započinje rad na drugom studijskom albumu – “Raise the Pressure” njihovog (Sumnerovog i Marrovog) projekta Electronic, koji će biti objavljen sljedeće godine. Također je tijekom godine s Andyem McCluskeyem radio na albumu “Universal” njegove grupe Orchestral Manoeuvres In The Dark također objavljenog 1996. godine.

1996.
Studeni: Pokreću svoju službenu Internet stranicu, www.kraftwerk.com.

1997.
Svibanj (24): Zajedno s novim članom grupe – Henningom Schmitzom (r. 26.12.1953., Zapadna Njemačka), nastupaju na festivalu Tribal Gathering održanom u lutonskom Hoo Estateu (Luton, Engleska), dok je istog mjeseca povodom nastupa na dotičnom festivalu u Velikoj Britaniji objavljen box set Klang Box“, sastavljen od raritetnih i 12-inčnih verzija singlova objavljenih za vrijeme albuma “Trans-Europe Express”, “Computer World” i “Electric Cafe”.
Rujan: Osnovavši svoj novi projekt – elektronički duo Yamo, Flur tijekom mjeseca za etiketu Cleopatra Records izdaje njihov debitantski album “Time Pie” produciran u suradnji sa slično nastrojenim duom, Mouse On Mars.

1998.
Lipanj (13): Nastupaju u njujorškoj Hammerstein Ballroom – njihov prvi koncert u gradu nakon 1981. godine.
Listopad (4-5): Održavaju dva uzastopna koncerta u londonskoj Royal Festival Hall.

1999.
Listopad (23): Remiks “Tour De France (1999)” smješta se na 61. mjesto UK charta po izdanju.

2000.
Ožujak (18): Već postavši veliki Top 10 hit u ostatku Europe, prvi potpuno novi uradak grupe nakon 1986., singl “Expo 2000” (objavljen u prosincu 1999.) specijalno izdan za potrebe istoimene svjetske multimedijalne izložbe koja se te godine održavala u Hannoveru (Njemačka), zauzima 27. mjesto UK charta.
Studeni (29): Otkrivajući dotad potpuno nepoznate pojedinosti iz života grupe, objavljena je biografija benda – “Kraftwerk: I Was a Robot“, koju je napisao sada bivši član, Flur. Zbog njegovog navoda da je prvi izradio grupine poznate elektronske bubnjeve, Hutter i Schneider-Esleben će mu uložiti prigovor.

2003.
Srpanj (19): Najavni singl njihovog nadolazećeg desetog studijskog albuma, “Tour De France 2003” smješta se na 20. mjesto UK charta po izdanju.
Kolovoz (10): Izdan povodom obilježavanja 100. godišnjice spomenute francuske biciklističke utrke, grupin deseti album (prvi u sedamnaest godina), dugo očekivani “Tour De France Soundtracks” zauzima 21. mjesto UK charta po izlasku. Album je odmah zasjeo na čelnu poziciju njemačkog charta albuma.

Promovirali su ga na u cijelosti rasprodanoj istoimenoj svjetskoj turneji tijekom koje su nastupali sa četiri laptopa postavljenima ispred sebe koji su kontrolirali sekvence, sampleove i synthesizere te također video projekcije u pozadini stagea.
Studeni (6): Izvode svoje buduće singl izdanje s njega, “Aerodynamik” tijekom odvijanja desete godišnje dodjele MTV Europe Music Awards održane u Ocean Terminalu u Edinburghu.

2004.
Ožujak (27): Spomenuti singl “Aerodynamik” smješta se na 33. mjesto UK charta po izdanju.

2005.
Lipanj (12): Prvi službeni live-album grupe, također šest mjeseci kasnije izdan na istoimenom DVD-u, dvostruki te kritički izuzetno hvaljen “Minimum-Maximum” sa snimkama nastupa održanima u Varšavi, Ljubljani, Rigi, Moskvi, Parizu, Berlinu, Londonu, Budimpešti, San Franciscu, Tokiju i Tallinnu tijekom prošlogodišnje svjetske turneje, zauzima 29. mjesto UK charta po izlasku.

2006.
Veljača (8): Iako nominiran, album “Minimum-Maximum” ne uspijeva osvojiti ‘Nagradu za najbolji elektronski/dance album’ u protekloj godini tijekom odvijanja 48-ih godišnjih nagrada Grammy održanih u Staples Centeru u Los Angelesu (pobjedio je “Push the Button” britanskog dua The Chemical Brothers).

2007.
Veljača (6): Astralwerks Records izdaju tribute kompilaciju “8 Bit Operators: The Music of Kraftwerk“, na kojoj su razni izvođači obradili uratke grupe koje su odabrali Hutter i Schneider-Esleben.
Rujan: Objavljen je remiksirani singl “Aerodynamik/La Forme (Remixes)” s posljednjeg studijskog albuma grupe.

Dopune:
2008.
Ožujak (21): Dinger umire u krugu svoje obitelji tri dana prije svojeg 62. rođendana. Uzrok smrti bilo je zatajenje srca.
Travanj (25-27): Nastupaju na godišnjem Coachella Art And Music Festivalu (Indio, Kalifornija, SAD).

Rujan (2): Sadržavajući njihovu kompletnu povijest do tada, intervjue s članovima benda, raritetne koncertne snimke i nikada ranije objavljene fotografije, objavljen je DVD dokumentarac o grupi naziva “Kraftwerk And The Electronic Revolution“.
(13): Nastupaju na humanitarnom koncertu u Luggala Estateu (Co Wicklov, Irska) kojega je organizirao Garech Browne kao posvetu svojem bratu, Tarau Browneu, slučajno ubijenome 1966. godine.

2009.
Siječanj (5): Želeći započeti svoje druge projekte, Schneider-Esleben odlučuje napustiti grupu, gotovo 40 godina otkako ju je osnovao zajedno sa sada njezinim jedinim preostalim originalnim članom, Hutterom.
Siječanj (23): U njemačkom gradu Rottweilu održavaju prvi nastup nakon Schneider-Eslebenova odlaska.
Ožujak (15-16): Iz Foro Sola (Ciudad de Mexico) skupa s Radiohead otiskuju se na zajedničku turneju po Latinskoj Americi koja će završiti dvama uzastopnim nastupima na stadionu San Carlos de Apoquindo u Santiahu (Čile) 27. i 26. istoga mjeseca.
Travanj (25-26): Održavaju dva uzastopna nastupa u wolfsburškoj Altes Heizkraftwerk.
Svibanj (29): Nastupaju na Area Wiesen Festivalu (Wiesen).
Lipanj (12): Održavaju koncert u Sali Palatului (Bukurešt).
(19): Nastupaju na Hurricane Festivalu (Scheesel).
(21): Nastupaju na Southside Festivalu (Neuhausen ob Eck).
(24): Nastupaju na INmusic festivalu (Zagreb).
Srpanj (2): Nastupaju na manchesterskom International Festivalu.
(10): Nastupaju na Balaton Sound Festivalu (Zamardi Szabastrand).
(11): Nastupaju na Exit festivalu (Novi Sad).
(18): Nastupaju na Italia Wave Love Festivalu (Livorno).
Kolovoz (13): Nastupaju na Flow Festivalu (Helsinki).
(15): Održavaju koncert u dvorani Vaerket u Randersu (Danska).
(21): Nastupaju na Pukklepop Festivalu (Hasselt).
Rujan (12): Predvode Bestival Fest (Isle Of Wight).

0 Shares
Muziku podržava