Lucy O’Brien: “Madonna – Poput ikone: potpuna biografija”

    6237

    Lucy O'Brien

    Madonna - Poput ikone: potpuna biografija

    Datum izdanja: 01/10/2008

    Izdavač: Naklada Ljevak (biblioteka Pop)

    Jezik: Hrvatski

    Br. stranica: 532

    Naša ocjena:

    Novost na tržištu biografija poznatih glazbenika ovih je dana “Madonna: Poput ikone“, potpuni životopis jedne od najfascinantnijih živućih glazbenih legendi, Madonne Louise Veronice Ciccone.

    Autorica ove opsežne, ali zbog toga ništa manje zanimljive, biografije je Lucy O’Brien, stručnjakinja za žene-umjetnice te autorica biografija Dusty Springfield i Annie Lennox.

    Madonna je nedvojbeno jedna od najvećih pop-ikona, najprodavanija umjetnica svih vremena s preko 200 milijuna prodanih albuma diljem svijeta te jedna od najslavnijih žena današnjice, a ova autorizirana biografija prva je koja nam nudi na uvid složenu ali potpunu priču o njenom trnovitom putu do zvijezda.

    O’Brien pokriva sva razdoblja Madonninog života od djetinjstva do danas u tri poglavlja iz kojih se jasno daju iščitati namjere izlaganja njenog intimnog života i karijere kroz tri aspekta koja naglašavaju njeno kontinuirano nadahnuće koje je uvijek iznova pronalazila u religijama i duhovnome: ‘Krštenje’, ‘Ispovijed’ i ‘Odrješenje’.

    Lajtmotiv biografije je Madonnin rani gubitak majke, u dobi od pet godina, koji je ujedno i njena najveća motivacija u stjecanju samostalnosti i uspjeha, ali s druge strane i kompulzivnom oslanjanju na samu sebe, što je Madonnu, na kraju krajeva, i dovelo tamo gdje danas jest.

    Kako je O’Brien provela izrazito temeljito istraživanje Madonnina profila, u biografiju su uključene i relevantne psihološke analize njenih postupaka, ponašanja i motivacije, a na samome početku nailazimo na zanimljiv podatak, točnije izjavu afirmiranog terapeuta, koji smatra kako je rani gubitak majke Madonnu doveo u položaj u kome je njen pogled na svijet i uzor kojem je usmjerena njen otac, to jest, muškarac, a ne žena.

    Muziku podržava

    No, unatoč tome, nepresušan izvor inspiracije i motivacije u karijeri donose joj majčina fanatična vjernost te katolički korijeni koje je naslijedila od nje – tokom čitave karijere na očigled i javnu sablazan poigrava se motivima i simbolima katoličanstva te religije općenito.

    Za početak, upoznajemo Madonnu kao strastvenu i nadarenu plesačicu; plesala je gdje god je stigla, kao navijačica u srednjoj školi Adams, uz Motown-singlice sa svojim crnim prijateljicama, zatim je osvojila stipendiju za plesačice na Sveučilištu Michigan gdje se bavila baletom, a tamo je počela i plesati uz disco-klasike u gay okupljalištima, redovito sve ostavljajući bez daha svojim pokretima. No, jasno nam daje do znanja da ona nije željela biti ni plesačica ni pjevačica – već glumica.

    U ljeto 1978. Madonna je stigla u New York gdje provodi burne dvadesete i fazu preživljavanja na ulici. Tada je doživjela i jedan od emocionalno najtežih trenutaka u životu – silovanje, koje je kasnije jako dobro iskoristila u svojoj karijeri.

    “Seks je za nju postao maska, način da se napadača potuče njegovim vlastitim oružjem.” Pa je tako seks i preispitivanje i afirmiranje ženske seksualnosti glavni pokretač njezine karijere u usponu, iz razdoblja velikog hita “Like A Virgin” koji je doveo na površinu njezin podvojeni imidž svetice/kurve koji ju je plasirao među zvijezde.

    Uslijedilo je snimanje filmova koje je kritika redovito ocrnjivala i nije imala ni riječi pohvale, a ponajmanje za jedan od najgorih filmova, “Šangajsko iznenađenje” u kojem glumi uz prvog supruga, Seana Penna. Finalan oblik Madonninom statusu ikone dao je album “Like A Prayer” te njezin ultimativni hit “Vogue“.

    Madonna je uvijek bila sklona skandalima, voljela je biti u središtu pozornosti, no najviše prašine ipak je podigla njena autorska knjiga “Seks” u kojoj se pojavljuje u provokativnoj odjeći i pozama te otvoreno progovara o nekim vrućim seksualnim temama poput homoseksualnosti i sadomazohizma.

    Nakon turbulentne njujorške faze u kojoj se njena karijera rasplamsala i kada je već postala velika pop-zvijezda, najupečatljivija je njena faza ‘britanske lady’ ili ‘lady of mannor’, kada se Madonna preselila u London kako bi se posvetila odgoju djece (Lourdes i Rocca) te novopečenom braku s britanskim redateljem Guy Ritchiem.

    Iako je to jedna od manje zanimljivih epoha, bitna je u svrhu potvrđivanja Madonne kao umjetnice koja je samu sebe i svoju karijeru neprestano gradila na naizgled nespojivim suprotnostima.

    Od lika svetice/kurve, gay i disco ikone, seksualne revolucionarke i duhovne svećenice žena, političke aktivistice i feministice, Madonna se lako transformira u ulogu pitome i tradicionalne britanske kućanice koja piše knjige za djecu i sinkronizira crtane filmove te prigrljuje majčinsku ulogu koja joj je u životu uvijek tako nedostajala. To je jedna od odlika ove kameleonke koja spaja nespojivo i proširuje vlastite granice i mogućnosti.

    No u sklopu ove mirnije faze ipak je došlo do neizbježnog skandala prilikom posvajanja dječačića Davida Bande iz Malavija 2006. godine u sklopu dobrotvorne organizacije Raising Malawi.

    Izbila je medijska oluja te se kritika javnosti ponovno obrušila na Madonnu. A ona je ponovno, kao na početku svoje karijere, kreirala još jedan simbol u okvirima katoličanstva te ‘oživjela onu drevnu sliku Madonne i djeteta, ali ovoga puta u modernom obliku i s modernim pitanjima’.

    O’Brien nastoji odgonetnuti tko je prava Madonna. U svojoj ‘Who’s That Girl?’ potrazi iznosi podatke u detalje – od toga kako su se Madonnini roditelji upoznali, kada je i s kime ona izgubila nevinost, opisuje njen odnos sa svojim plesačima, glazbenicima, pratećim vokalima i producentima, koji za nju tvrde da je oduvijek bila zaštitnički i majčinski nastrojena prema njima.

    U razgovorima s njenim najbližim suradnicima i prijateljima otkriva nam koliko je Madonna ambiciozna, talentirana, inteligentna i predana svome radu, ništa ne prepušta slučaju i vrlo je oprezna u donošenju odluka koje se tiču njezine karijere.

    O’Brien se upušta u analize pjesama i albuma koje nisu izdvojene iz konteksta već kronološki uklopljene uz prateće anegdote i digresije iz Madonnina trenutnog života što svakako pomaže u shvaćanju Madonnina koncepta, rada i motivacije.

    Donosi i više no slikovite opise turneja, snimanja videospotova, filmova, foto-sessiona i audicija u kojima dobro upoznajemo Madonninu osobnost, preferencije i način funkcioniranja na poslovnom, ali i obiteljskom polju.

    Biografija je potkrijepljena fotografijama iz najrazličitijih faza Madonnina života i stvaralaštva te opsežnom diskografijom i popisom videosnimaka, filmova i kazališnih predstava u kojima se pojavljivala, kao i popisom njezinih turneja i autorskih knjiga. Možemo zaključiti da je Madonnin život poput romana, a upravo tako čita se i njezina biografija, koja je pitka i zanimljiva te joj je teško pronaći veće zamjerke.

    Lucy O’Brien priznaje kako je i sama velika Madonnina obožavateljica, ali ne suzdržava se od kritike njenih postupaka u kojima se ističu njezina arogancija i stav ‘ja sam iznad vas’, čime iskazuje svoju nepristranost.

    U trenutku izdavanja ove biografije, Madonna je upravo okončala razvod s Guy Ritchiem, nalazi se na turneji “Sticky & Sweet” u sklopu promocije novog albuma “Hard Candy“, jedna je od najbogatijih žena svijeta i priča se kako želi posvojiti još jedno dijete iz Afrike, ovoga puta curicu, a njena opsjednutost kabalom i teretanom plodno su tlo za opetovane kritike i tračeve…

    S obzirom da je ove godine navršila pedesetu, nema razloga da ova biografija u dogledno vrijeme ne dobije svoj, vjerojatno ništa manje zanimljiv, nastavak.

    Muziku podržava