Jon Savage: “Engleski snovi – Sex Pistols i punk rock”

    6313

    Jon Savage

    Engleski snovi - Sex Pistols i punk rock

    Datum izdanja: 01/12/2007

    Izdavač: V.B.Z.

    Jezik: Hrvatski

    Br. stranica: 658

    Naša ocjena:

    Trideset godina nakon kulminacije punk pokreta i za njega ključne 1977., napokon u hrvatskom prijevodu izlazi po mnogima jedna od najznačajnijih knjiga koja demistificira i osvjetljuje cjelokupnu sociološku, kulturnu, glazbenu i političku scenu Engleske i njezinih tadašnjih snova- Engleskih snova.

    Često je nazivana Biblijom punka, 1993. godine je osvojila nagradu Ralph J. Gleason Music Book Award, analitična, detaljna, s mnoštvom citata i fotografija potkrijepljena, ova knjiga Jona Savagea opravdano nosi spomenuti nadimak. Nakon slabašne i trivijalne “Pretty Vacant – Povijest punka” Phila Strongmana, pred hrvatskim čitateljstvom napokon se nalazi dokument jednog vremena, izvrstan prikaz jedne ere koja je ostavila traga do današnjih dana.

    Za razumijevanje punk pokreta nije dovoljno promatrati samo glazbeni aspekt, već ga uklopiti u tadašnji turbulentan politički, socijalni i kulturni aspekt koji nosi jednaku važnost kao i sama glazba. To dobro zna i Savage, koji poput kroničara jednog vremena, vješto kombinira navedene elemente.

    Muziku podržava

    U sredini je naravno njegov omiljeni sastav, Sex Pistols, kao i kontroverzan Malcolm McLaren, kojima je posvećen većinski dio knjige. O analitičnom i studioznom proučavanju ovih nekoliko ključnih godina, svjedoči opširan popis zahvala, kao i detaljno postavljena granica vremenskog odvijanja pojedinih događaja.

    Prvo poglavlje tako uključuje razdoblje od prosinca 1971. do kolovoza 1975., gdje je naglasak stavljen na spomenutog McLarena i Vivienne Westwood, predstavljajući ih kao ključne dizajnerske figure, u drugom poglavlju (od kolovoza 1975. do prosinca 1976.) Sex Pistolsi se profiliraju kao najutjecajniji i najznačajniji sastav.

    Ipak, ovdje autor uvodi i neke ‘neotočke’ sastave (The Ramones), potvrđujući globalni aspekt cijele priče. Sljedeće poglavlje (od prosinca 1976. do lipnja 1977.) kao i ostatak knjige dodatno apostrofira važnost Sex Pistolsa, ostale sastave i umjetnike uvodeći tek sporadično, predstavljajući ih ponekim citatom i rijetko kojom fotografijom.

    Od spomenutog slikovnog prikaza, prevladavaju crno-bijele fotografije i neke zanimljive ilustracije koje dodatno dočaravaju sliku punka.

    Iako je u vrijeme kulminacije punk pokreta ona brojila par godina života, a do trenutka kad je sve već bilo gotovo, još nije ni krenula u osnovnu školu, prevoditeljica Lada Furlan Zaborac, uvelike je zaslužna za konačnu vizuru ove knjige. Dosad se istaknula prijevodom dijela poput Turnerove “Čovjek zvan Cash – Životopis američke legende“, i Bockrisove “Keith Richards – Lice rock n rolla“.

    Ipak, dok se u navedenim biografijama bavila samo pojedinačnim figurama glazbene industrije, recentni prijevod obuhvaća jednu cjelokupnu eru i spektar različitih umjetnika, i stoga je vjerojatno predstavljao najveći izazov. Kad pored tog znamo da je istodobno i glazbeno aktivna kao članica The Bambi Molestersa, a od 2004. i grupe The Strange, odličan prijevod “Engleskih snova” zaslužuje još veću pohvalu.

    Na obilnih 650 stranica ove detaljno pisane knjige, nalaze se brojni podatci koji napokon demistificiraju maglovitu sliku punka u kojoj je on bio predstavljen kao jedan anarhistički rušilački pokret utemeljen na ekstravagantnom modnom izričaju i diskutabilnoj glazbenoj kvaliteti.

    U Savageovoj knjizi predstavljen je kao logična reakcija na političko-socijalne tenzije potencirane hladnoratnim razdobljem i komunističkom diktaturom, i samim tim tvori zanimljivu literaturu ne samo za zagrižene glazbene fanatike, već za sve željne proširenja svojih kulturnih nazora.

    Muziku podržava