Gramofonske ploče na razmeđu nostalgije i sadašnjosti

    4450

    Razni autori

    Record Stories - priče iz prodavaonica ploča

    Datum izdanja: 01/04/2011

    Izdavač: Aquarius Records

    Jezik: Hrvatski

    Br. stranica: 200

    Naša ocjena:

    Samo nekoliko metara od halapljivog ulaza u podnožje Horvatinčićeve Babilonske kule, kao protuteža već niz godina stoji CD i vinil shop Aquarius.

    Upravo tamo, na dan kada se obilježavaju prodavaonica ploča 16. travnja, ‘kao naručena’ promovirana je prva regionalna zbirka priča, pjesama i osvrta na tu temu. Način na koji mi je Siniša Boras, kao jedan od inicijatora izdanja, najavio datum promocije ove knjige, svjedočio je veliku ljubav i entuzijazam uložen u njenu produkciju. Taj dojam nije splasnuo ni nakon što sam kao čitatelj kročio u intimni svijet 23 zaljubljenika i zaljubljenica u glazbu, autora i autorica zbirke “Record Stories – priče iz prodavaonica ploča“.

    U uvodnoj priči “Glazba ubija“, pod istoimenim političkim programom koji ističe štetnost glazbe, u ne toliko dalekoj budućnosti izbrisana je sva digitalna glazba. Njezin opstanak osiguran je zahvaljujući mreži ilegalnih aktivista koji gramofonske ploče buksaju u podzemna skladišta. Slično toj priči koja simbolički progovara o superiornosti fizičkog medija naspram glazbe u obliku virtualno pohranjenih nula i jedinica, nastala je jedna moja skica, točnije sinopsis za filmski scenarij prije nešto više od deset godina.

    Podudaranje motiva iz priče “Glazba ubija” s mojim maštarijama i paralelnim mladenačkim sanjarijama da i ja jednom postanem pisac, navelo me da knjigu pročitam u jednom dahu. Tako i bi. ‘Digest’ forme i pluralitet stilova 12 afirmiranih pisaca i isto toliko njih koji su svoj književni debi ostvarili putem otvorenog natječaja, pripomogle su tome. Nažalost, pisci su otkrili da se više prisjećaju dućana ploča kao nečeg svršeno-prošlog, nego što ih zapravo posjećuju već neko vrijeme.

    Muziku podržava

    U jednom od najavnih tekstova za promociju knjige konstatira se da je prostor gdje se prodaju nosači zvuka ‘istodobno i prostor koji je nerijetko izostavljen iz govora i razgovora o glazbi’, i bez daljnje analize o sadržaju knjige implicira kako je knjiga “Record Stories” upravo to mjesto. U većini slučajeva to ipak nije tako.

    Iz toga proizlazi jedna od dvije zamjerke ovoj zbirci, čija se velika većina priča oslanja prije na značaj same glazbe u životima njihovih pisaca ili glavnih im likova, doli što one imaju direktnu vezu s dućanima ploča. Velik broj radnji nije uopće smješten u samim prodavaonicama, već se na njih referira na ovaj ili onaj način – one su u nekom prošlom vremenu, u stečaju, iza ugla, preko puta, u lijepom sjećanju, u samom dijalogu, ali rijetko tko je zapravo tamo, unutra, i na licu mjesta sumanutom predanošću prebire po tisućama i tisućama oslikanih kartonski upakiranih komadića glazbene povijesti.

    Određeni broj “Priča iz prodavaonica ploča” tako promašuje sam sadržaj krovnog naslova. No, to ih nimalo ne čini manje vrijednima, a kamoli manje zanimljivima. Osim toga, moram primijetiti, u većini priča glavnu riječ vodi CD – kao gramofonskoj ploči do nedavno najljući neprijatelj, a danas u većoj egzistencijalnoj krizi od svog prašnjavog starijeg brata.

    Nostalgija, dakle, kao glavni pokretač inspiracije većine autora, jest legitimna emocija, ali u vrijeme kada je gramofonska ploča na vrhuncu svog povratničkog marša u svijetu i u nas, kada u gradu ima više second-hand dućana s pločama nego CD shopova s novom robom u čijoj ponudi manjka vinila, taj diskurs pomalo je promašen.

    Čitajući “Record Stories”, evo sada već po drugi put, imam osjećaj da sam u 1994. i da vinilu nema povratka. Na sreću – danas nisu ploče te koje su ‘na rasprodaji’ već njihov formatirani surogat u obliku kompaktnog diska. Jedna od lokalnih legendi kaže da je Croatia Records svoje postrojenje za proizvodnju ploča ‘trejdalo’ s Austrijancima upravo za mašinu koje proizvodi ambalažne plastične kutijice CD-a – i to je jedino zbog čega možemo duboko žaliti.

    Ipak, ako je ova zbirka priča vezanih uz glazbu, i to ne uz glazbenu teoriju, evoluciju žanrova ili biografske trivije poznatih pjevača, već priča vezanih uz gramofonsku ploču – taj rijetki fizički hibrid koji posjeduje neupitnu intrinzičnost – zainteresirala nekog tko ih skuplja, održava i sluša od svoje 12. godine, a i paralelno je bio zaposlen u jednom dućanu ploča, vjerujem da će i čitateljima Muzika.hr predstavljati pravu literarnu poslasticu.

    Muziku podržava